|
|
|
|---|---|
|
Hej Stannade till vid en järnvägskorsning när det började lukta rök. Tittade mig omkring för att se var det kom från när jag insåg att det kom rök från instrumentbrädan. Det var lång uppe till vänster och ganska rejält. Stängde av ljuset och körde de sista hundra meterna hem. Ärligt talat trodde jag bilen skulle brinna upp och att jag hellre ville ha den nära hem när det hände... Det slutade ryka. Det luktade typiskt som en kortslutning och en isolering som brunnit. Men det finns vad jag kan se inget fel på bilen och inga säkringar som gått... Jag kommer så klart att behöva öppna upp för att titta efter men är det någon som har en idé om vad det kan vara? Per | |
|
Med tanke på att det kom rök så är det naturligt att inga säkringar har gått sönder. Leta framförallt efter lekmannamonterade kablar till vänser under ratten, som utgår från tändningen, troligen hittar du något suspekt kablage för ljus för fötterna eller annat där plasten på kablarna svartnat och ser ut att vilja rinna bort. Riwa |
|
|
Ska kolla. Vad jag vet finns det inget konstigt monterat på bilen den är i princip totaloriginal. Men de slår mig att det har suttit en mobiltelefon i (gammal!) som togs bort i samband med att jag köpte bilen. |
|
|
Som relativt erfaren elektroningenjör har jag blivit varse att inget scenario är omöjligt. Lita på ditt luktsinne i letandet. Riwa |
|
|
Jag undrar om det kan vara reostaten i ljusknappen?? Hade en gång en gammal volvo som det började lukta bränt och osa om,påden var det iallafall reostaten som krånglade! Kan vara värt att kolla!! Klabbarparn |
|
| Reostaten låter faktiskt rimligt. Får kolla imorgon. | |
|
På gamla VW, Golf 1 osv var det inte ett dugg ovanligt att strömbrytaren till halvljuset var bränd.. //Anders |
|
|
Tack vare ledtråden från Klabbarparn och en kille på zroadster.net så tog jag och kollade reostaten innan jag slog till med verkstad och försäkring och - yes! Den hade ett läge nära maximum där den släckte belysningen och uppenbarligen skickade strömmen någon annan väg. Reostaten funkade alltså fortfarande men delar av plasten var bränd till kol och det var nog det som gav röken. Den var också rejält varm när jag plockade fram den torts att jag bara testat den någon minut innan. Verkar som att det finns en reostat hos Bildemo här i stan så med lite tur borde jag vara på vägarna igen innan veckan är slut. Tack för hjälpen! |
|
|
Hoppsan, det där vill man ju inte vara med om. Är det Nr 4 ? Länk Toklimpan, håller med: På min gamla golf brann både ljuskontakten och reglaget till fläkten med samma resultat, rök,lukt o ingen funktion utom på max. Mvh P |
|
|
Ja det var nr 4. Inte så svår att få ut. Hoppas bara jag får tillbaka panelen snyggt... Jag har inte läst om att det skett på något forum så det kan inte vara någon vanlig grej tror jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.