AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.351

Batteriet slut. Vad ska jag göra?

Hallå allihopa! Jag har en e46 330 som stått avställd sedan november förra året och nu är det dags att ta fram den igen. Var och skulle starta den idag men all elektronik var död samt att den inte startade (jag är hemsk okunnig kring bilar så var snälla) antar att det är batteriet.
Men hur ska jag göra nu? Ladda det, men hur och med vad? Den står tyvärr utomhus och en bra bit från närmaste eluttag. Hur länge ska jag ladda batteriet? Måste det stå och laddas 10+ timmar eller räcker med att ladda det en timme eller två gör att sedan köra omkring ett bra tag?
All hjälp är varmt välkommen!:)
Jag vet att man egentligen ska ha den stående i varmgarage och med något underhållsbatteri men gjort är gjort och jag vet till nästa år:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enklast är att plocka ur batteriet och ta in det och sätta det på laddning.
Risken är mycket stor att batteriet är förstört pga det varit urladdat en längre period, kan även ha frusit sönder om du har riktig otur (risk för syraläckage).

Om det mot förmodan har klarat sig och tar laddning, kan du nog räkna med att det behöver laddas MINST 12timmar (troligen mer) beroende på laddarens kapacitet.

Bäst är att använda en så kallad "smart" batteriladdare, som känner av om batteriet tar laddning och sedan automatiskt anpassar sig efter laddningstillståndet i batteriet. De brukar även ha en funktion som talar om ifall batteriet är så dåligt att det bara är att skrota det.

Cteck är ett exempel på "smarta" laddare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Om batteriet stått urladdat i minusgrader en längre tid finns det risk att du behöver nytt batteri. Men testa att ladda det först. Det behöver nog minst någon timmes laddning iaf. Testa sen om den startar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En timme räcker inte om det är helt urladdat - kan ta många timmar innan det börjar ta laddning på allvar om det är så urladdat...

Men förbered dig mentalt på att du troligen kommer att behöva köpa ett nytt batteri.

Mvh
Johan B

Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Hej!

Du kan nog starta med startkablar från annan bil.
Sen kan du åka till typ Autoexperten och köpa ett nytt förladdat batteri.

Dom brukar kunna hjälpa till att montera med.

Som det låter så är du inte hobbymekaniker och då
är mitt förslag bra. D.v.s lite jobb o snabbt resultat.

/G
Så ni verkar alla tycka att det nog är bytt batteri som gäller. Vad kostar ett sånt?
Vad tror ni om att jag laddar batteriet såpass att jag kan starta och köra iväg bilen till en verkstad ganska där de får ta en titt på den?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att ladda upp det under ett dygn ungefär, har du tur kan det ha klarat sig.

Men var som sagt beredd på att det kan vara läge för ett nytt batteri...

Om du köper ett nytt batteri - ladda upp det innan du monterar det, de är oftast bara laddade till typ 80%.

Ett fulladdat batteri slits väldigt långsamt medan ett dåligt laddat batteri snabbt sulfaterar och förstörs permanent.

Mvh
Johan B

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"Gustafr77" Om batteriet är helt slut så går de inte ens att kabla igång den! Har batteriet under 11volt så startar inte bilen! rätta mig om jag har fel! När min generator var dåligt så startade inte bilen med ll,4 volt! Hade jag 11,6-11,7 så gick den precis igång!
ri
699
riku
740iA -97
Det kan också bli,beroende på laddare, att laddaren visar "kortsluten cell" men starta om laddningen så brukar dom börja ta emot laddning. OM inte batteriet är kasst.
Hur gammalt är det? 5 år brukar man räkna på bilbatteri som livslängd vad jag vet.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om batteriet är helt så vänt uppochner på det och skaka några sekunder, sen ladda. de behöver förmodligen bytas iaf men du väcker de på detta sätt och de tar laddning lättare.

se till och hålla för luftningshålen med nått som tätar bra och är oönskvärt. fingrarna blir så torra och fula :)

BMW ownz
@Riku
Jag kommer inte ihåg hur gammalt batteriet är, men skall kolla upp det idag.
Tror dock inte det är äldre än 3-4 år.

Jag åker ut till bilen om någon timme och skall svänga förbi en vän som hade en laddare till bilbatteri. Återkommer med uppdatering senare.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om batteriet är slut i bemärkelsen stendött och kommer ej ta laddning rekommenderar jag inte att starta bilen med startkablar eftersom det innebär att när man kopplar bort startkablarna kör man runt utan batteri (det har ju ingen funktion längre) och det är INTE juste mot bilens elektronik då batteriet fungerar som spänningsstabilisator. Generatorns spänningsregulator fungerar inte korrekt utan ett anslutet batteri, spänningen kommer hoppa lite hej vilt.

Däremot om du har hjälpbil+startkablar men ingen laddare skulle jag koppla in startkablarna och låta hjälpbilen stå och puttra en kvart. Sedan koppla bort startkablarna och vrida på tändningen på din bil för att se om du t.ex. kan slå på halvljuset utan att instrumentbrädan dör, dvs att batteriet faktiskt kan ta laddning och därmed stabilisera spänningen efter att du startat (med startkablar). Om det fortfarande är stendött typ ingen lampa lyser skulle jag inte starta bilen med starthjälp utan antingen ta ur och ladda batteriet minst 8 timmar med riktig laddare eller helt enkelt köpa ett nytt batteri.
Det bästa sättet att döda ett batteri på är att låta det bli urladdat och inte ladda upp det sen, även om batteriet tar emot laddning när du testar nu så är risken stor att du kommer ha problemet med batteriet senare i form av ett batteri som inte behåller laddningen som det ska. Har själv lyckats förstöra två batteri på detta sätt, det ena var bara två år gammalt... :-(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det finns EN lösning. Köp en nytt batteri!! och vad du än gör använd INTE startkablar när du har ett stendött batteri.
Det tar inte mer än några dagar så är batteriet förbrukat om det står urladdat. Så det är förstört hur du än vänder och vrider på dig.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Batteriet är med största sannolikhet helslut, det kanske kommer ta laddning tillfälligt men om du längre fram inte använder bilen några dagar så kommer batteriet vara urladdat igen.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.