|
|
|
|---|---|
|
Hej är man verkligen tvungen att ha acn på för att inte rutorna ska imma igen även om jag har vanlig och auto på utan ac så immar de igen jag har den digitala klimatanläggningen Det är inte hastigheten som dödar det är det plötsliga stoppet | |
|
Kolla så inte kupéfiltret är igensatt. Ofta får jag lite imma på rutorna direkt efter jag stänger av AC:n men den brukar försvinna så fort kondensorn har torkat upp från kondensvatten (kan ta någon minut). Men i fuktig väderlek får jag också imma på rutorna, särskilt om man sätter sig i bilen med våta kläder. AC:n tar dock bort imman eftersom den avfuktar luften. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| verkar dock lite mysko att man måste ha acn på dom immar igen så fort du stänger av acn jobbigt i längden nu när man inte ens behöver ha acn på egenteligen( | |
|
Har du kollat filtret? När byttes det senast? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dilemmat med att ha AC är att det så gott som alltid finns en liten mängd kondensvatten stående kvar där förångaren (enheten som ger kyla) sitter. Då man startar bilen och innan förångaren har blivit nedkyld av AC-systemet avdunstar detta kvarvarande vatten från förångaren och följer med luften upp till rutan. Rutan är oftast kallare och vattenångan avsätter sig som imma. Då AC:n är igång plockas fukt ifrån luften och den då torrare luften till rutan innehåller för lite fukt att avsättas som imma. Dräneringen är aldrig 100% dvs total torka där förångaren sitter torde vara omöjligt att uppnå. Ett manuellt (jobbigt?) sätt att minimera denna fukt är att innan man stannar bilen: 1.) Koppla av AC så att ingen ny fukt kondenseras. 2.) Ställ fläktfarten på max. Kör så en liten stund 10 - 30 sekunder för att få bort fukten från förångaren. Nästa gång du startar bilen och ej vill ha AC:n igång så borde du få mindre imma på rutorna i och med att finns finns mindre mängd vatten kvar i fårångaren. Mvh Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Klockren beskrivning av vad som händer av waterlily. Case closed! ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.