AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.963

Termostatbyte E36 M3 3.0

Go
166
Goeras
F11 520d -11
Häromdagen så föll vattenptempen ner från normalnivå för att i slutändan hamna presic ovanför det blåa fältet och oljetempen på ca 60 grader.
Utgår ifrån att termostaten har fastnat i öppet läge?

Har sökt i forumet samt läst "Hassos" mek-tips så nu tror jag mig veta hur man gör åtminstone på M50, M52 motorerna. är det någon större skillnad att göra det på en S50?
Måste man bort med kylaren eller räcker det med fläkten?

Förmodligen blir det att lämna in på versktad då jag har dåligt med skruvplats.

Någon som har ett hum om vad det kan kosta på BMW att byta Termostat, Vattenpump och glykol på en S50B30?

och är det något mer man bör byta medans man ändå håller på?

Eftersom det är påsk och stängt på bmw så är jag lite nyfiken på ungefär vilken kostnad det kan hamna på att få det bytt på firma..
Vet att vattenpumpen är dyr till s54 iaf 4300+m tror jag sen kanske 2-3 timmar arbete vet ej vad termostaten kostar men under 1000 skulle jag gissa termostat är rätt smidigt å byta så det kan du göra sj

Go
166
Goeras
F11 520d -11
På schmiedmann.se så kostar pumpen ca 1000kr och termostaten typ 350kr till s50 har jag för mig.
Men vad bmw tar för pris på dom grejerna vet jag inte riktigt.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En originalpump är riktigt dyr (~3100kr). Pirat finns på eBay för under tusenlappen med frakt, kollade det för bara några dagar sedan. Termostaten byter du ganska lätt själv, jag rekommenderar definitivt att ta bort kylaren. Nästan inget merjobb alls och massor mer plats.
Schmiedmann har bra priser på detta också.
AP tråd i ämnet: Länk

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Rekommenderar att du byter vattenpump samtidigt.Pumpen kostar runt 3000kr på BMW och jobbet runt 5000kr(+termostatkostnad) för byte av vattenpump och termostat, skrev någon här på forumet har jag för mig. Byt alla packningar som går att byta,vid byte av termostat och vattenpump. Liknande jobb som mektipset till M50,M52.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Läs även denna länk:

Länk
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Tack för alla svar!

Enligt den tråden så verkar det vara rena rånet att få det bytt på bmw så det får bli att beställa hem grejer ifrån schmiedmann.se och byta själv eller lämna till någon duktig mekaniker.

så jag gör som så att jag beställer remmar, hjul, termostat och pump.
ska jag även beställa Nr: 3,9 och 14 enligt länken eller följer dom med pumpen och termostaten redan? Länk
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Tittade lite snabbt på schmiedmann och det verkar som du får beställa 3,9 och förmodligen 2st 14
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Hade du bott i närheten hade jag kunnat fixa jobbet för en kebabtallrik eller två :-) lycka till...
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Fick tag på en bra mekaniker som jag känner som var villig att ta åt sig jobbet ifall jag inte gör det själv.
Beställde hur som helst alla remmar, drivhjul, remspännare, termostat, vattenpump, packning och o-ringar ifrån schmiedmann.se med ca 13 dagars leveranstid då vissa saker var slut i lager.
Gick lös på ca 2300kr för allt. inte farligt tycker jag. blir väll en slant till för ny glykol antar jag men den köper jag nog på bmw för enkelhetens skull.
Blir att fortsätta att hanka sig fram i vinterbilen ett tag till, inte riktigt vad jag är sugen på i detta vårväder! men men..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.