AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.899

Ska min E91 vara så spårkänslig som den är?

Sida 1 av 2
Te
13
Tellan
320iA Touring M-sport -03
Jag har en 325i Touring av 2008 års modell och har i samband med byte till sommarhjul upptäckt att den blivit irriterande spårkänslig på dålig (spårig) väg.

I vintras rullade den på 225/45-17 runt om och gick hur fint som helst. Skönt, mars är slut tänkte jag och la på mina nyinköpta sommarhjul: 225/45-17 fram och 255/40-17 bak. Till min förskräckelse har jag nu blivit varse ett helt annat beteende på spåriga vägar.

Visst, bredare däck ökar risken för spårkänslighet och 255/40-17 är inte standard till min bil, men köper man mina fälgar på BMW så får man 255or bak vilket väl borde betyda att dimensionen är någorlunda anpassad till min 3-serie? Eller?

Jag anser att E90/E91 bör ha bredare sulor bak för att komma till sin rätt. Tyvärr är det inte så roligt när det går ut över körupplevelsen.

Någon som har några tips eller idéer? Någon med liknande erfarenhet?

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Har du köpt RFT-däck? De kan vara rejält spårkänsliga. Jag har inte haft några problem med spårkänslighet hos min E90 sedan jag slutade med RFT. Just nu kör jag med MIchelin PS2 (ej RFT) i dimensionerna 225/45-17 fram och 255/40-17 bak och bilen har utmärkt väghållning på alla sätt. Inga problem med spårkänslighet hittills denna vår.
Te
13
Tellan
Då låter det ju som att man ska kunna köra på denna uppsättning däck och ändå ha bibehålld körkänsla, skönt!

Nej det är inte RFT-däck. (Både däck och fälgar är begagnade, köpte dem för någon månad sedan.)

Däremot sitter det olika däck fram och bak, Hankook Ventus fram och Goodyear Eagle F1 bak, om det kan ha någon som helst betydelse...?

Jag kör 235/35-19 runt om på min e90 och visst märker man skillnad när man kör på spårig väg, men inte så mycket att det stör mej.
Olika däck fram och bak kan helt klart ställa till med en hel del spårkänslighet om däcken har lite olika egenskaper.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Höj däckstrycket rejält och se om det hjälper.

-------
//Lövet
Har samma dimensioner på min bil och nog är den lite spårkänslig allt, kombinationen RFT och bredare bakdäck gör att den spårar.
Har vanliga 225:or runt om på vinterdäcken och då spårar den inte alls.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att problemen kommer at två anledningar:

1. Väldigt breda framdäck som letar upp minsta ojämnhet och spårar pga det.
2. Blandat olika fabrikat/däckmodeller fram och bak - oftast ger det konstiga vägegenskaper på BMW och i synnerhet när profilen är väldigt låg (men har man tur som en tok kan det gå hyffsat).

Har framdäcken väldigt raka skuldror förvärrar det problemet - sök däck som har mjukt rundade skulderpartier så får man ofta lite mindre oroligt beteende i vardagstrafiken. Raka hårda skuldror är däremot positivt för hård kurvtagning...men det har du nog bara nytta av på bana.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Te
13
Tellan
Tack för alla svar!

Jag har beställt 4 st. nya Hankook Ventus K-110 YR (225 fram, 255 bak som vanligt) för att se om samma däck runt om kan avhjälpa iaf en del av problemet. Hoppas det.

Om det däcket har mjukt rundade skulderpartier eller inte vet jag inte, så kunnig är jag inte. Men det kanske nån annan vet?

Angående breda framdäck så är ju mina vinterdäck precis lika breda (225).
Därför känns det väl som att problemet borde sitta i bakdäckens bredd och/eller däckens olika egenskaper?

Te
13
Tellan
Att höja däcktrycket för mycket känns inte så roligt eftersom jag tycker den blir för stötig då (har sportchassi/dynamicpaket).

No
5.161
Nockenwelle
Jag brukar köra med 2,2-2,3 bar fram och 2,3-2,4 bak, om inte bilen är tungt lastad. Högre tryck än så försämrar greppet.
Fel tryck.

Minst 2.6, men även 3.0 är OK.
No
5.161
Nockenwelle
Varför skulle det trycket vara bättre?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag hade samma som dig, 225/45-17 fram och 255/40-17 bak (RFT) på en E91 från 2006. Den var faktiskt inte så rolig vid vanlig körning med den setupen. Att pilla med något och styra med knät på spårig E4 var inte alls aktuellt då den levde sitt eget liv. Snyggt med Msport-fälgar och så men jag kommer att passa mig för 1) RFT och 2) för feta däck med väldigt låg profil. Jag har nu en X3 med 235-55/17 och den är så jäkla skön på långkörning så det är inte sant i jämförelse. E91:an fick jag "passa" lite i och med att den ibland kunde få nåt ryck och skena iväg i sidled. Kändes inte stabilt. Hoppas det blir bättre med nya däcken för dig!

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Länk

Te
13
Tellan
nikasp: jag känner igen de där symptomen precis! :(

Ska som sagt testa med nya däck runt om får se.

Om det inte blir nå bättre - skulle isf någon typ av hjulinställning kunna vara aktuellt eller är jag ute och cyklar nu?

Nockenwelle:
Är inte dom siffrorna under det BMW rekommenderar?
Jag kör 2.6 fram och 2.8 bak.

No
5.161
Nockenwelle
Det står 2,2 fram och 2,4 bak för mina dimensioner på etiketten klistrad på B-stolpen.
Ok, har för mig att BMW vill ha högre tryck för min bil iaf.
Te
13
Tellan
Rapport efter ca. 300 körda mil med splitternya däck runt om:

E91an är nu en helt annan bil att köra, jag hade hoppats att spårkänsligheten skulle minska men det här resultatet hade jag aldrig vågat hoppas på! Bilen spårar inte det minsta och är så underbar att köra som bara en BMW kan vara :)

Tack för alla hjälpsamma svar!
Det finns väl en tanke bakom att BMW har gått upp i däckprofil på F30, dessutom så är ju sportchassie extra utr och ingår inte längre i sport-line. Det finns ju även färre alt med bredare fälg bak.

Jag blir som många andra fortfarande fb på att BMW envisas med att tvinga på oss RFT-däck, det borde åtminstone vara möjligt att välja bort vid beställning.
Utvecklingen går visserligen framåt och dom är onekligen bättre nu än dom var 2005 men spårkänsligheten verkar vara svårare att få bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.