AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.934

Coupe 330da vs 335da vs A5 3.0d

Är sugen på en lätt begagnad 330da eller 335da Coupé alternativt A5 3.0d. Helst-10 efter faceliften när det gäller BMW.

Vad är den största skillnaden mellan 330d och 335d egentligen? Skiljer ju 40 hästar men prestandan enligt modellguiden verkar ju i princip vara den samma...

Verkar som om A5 i regel har ett högre andrahandsvärde...?

Något annat som finns att tillägga när det gäller skillnader mellan dessa modeller och bästa/sämsta köp..?

Tacksam för alla svar.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är ett angenämt val du står inför!

Att jämföra 30d och 35d från 0-100km/h tror jag är fel, bägge har en rejäl kraft som skall ner i backen från stillastående. Nu hittar jag inga siffror, men jag kan tänka mig att 35d är klart snabbare i ett intervall som 70-130km/h.

Jag är egentligen inte så förtjust i dieselmotorer, visst både Audi och BMW´s är jättetrevliga motorer men ljud, gångkultur och karaktär tycker jag brister mot en bensinmotor. Det är kanske därför som jag upplever BMW´s 35d som en väldigt speciell (diesel)motor; Jag tycker att den har en betydligt roligare och trevligare karaktär än 30d och VAG 3.0 TDI nämligen, den drar piggt i alla lägen och har en snabb respons jämfört med de andra två som är mer "turbodiesel" med lite lagg vid gaspådrag och ett tydligt område där effekten kommer.

Det känns dock fel att klaga, jag menar inte alls ovanstående som något sådant eftersom alla tre måste höra till några av marknadens trevligaste motorer oavsett bränsle? Men det är den skillnaden jag upplever mellan dem.

När det sedan gäller A5/E92 är valet svårt, jag hade valt BMW av klassiska skäl eftersom allt från körställning och ergonomi till BMW´s variant av körglädje passar mig så mycket bättre än Audi även om A5 är en särskilt vacker kaross och knappast är en sämre bil.

Men det i kombination med motorn hade gjort att jag kört en 335d inom snar framtid om jag vore dig!

//Bjersér
Har en 335d -10 LCI och säljer den till förmån för en Carrera S Gen II. Hade M3 E90 innan och 335d förvånade mig. Den går som ett skott, kom från M3an och förväntade mig en snabb bil men inte så jäkla snabb som den är.

Glöm Audi helt och hållet och köp en BMW. 330d är grym men har du råd med en 335d så ska du ha en sån annars kommer du fråga dig själv varför du inte köpte en när du kunde. Förbrukar ca 0.7l/10km blandat och går riktigt riktigt bra. Finns inget annat märke som kan leverera det.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Läser man på Nordicaudi-forumet så verkar det finnas en del tveksamheter kringe kvaliteten på A5. Det allvarligaste är väl att de manuella har problem med huggande koppling. Fördelen med A5 i mina ögon är ju att de flesta är quattro :)
Bjerser, More, Thorssa
Låter som jag ska hålla mig till den inslagna vägen, dvs helst en 335 och fimpa A5... :) (ska hålla mig undan Audi forum fr.o.m. nu).

En annan sak, hur opraktisk är en 3serie Coupe med bakåtvänd barnstol i framsätet...kanske inte ens funkar..? Har tidigare haft en 320d Touring och där funkar det helt ok även om mer utrymme hade varit önskvärt.
Bör nog tillägga att det även finns en SUV i familjen som även i framtiden kommer användas i förstahand när barn eller hela familjen ska ut o åka ;)

Har läst att baksätet i Coupen är helt ok, dvs möjligt att sitta i... Vilket är en fördel.

I framstolen funkar det nog men, har du barn så skulle jag iaf leta efter en E90.

Hur mycket ska du lägga ut, kanske kan komma överens gällande min 335dM E90 LCI. Förutom två dörrar till så får du med elektrisk dragkrok. : )
More,
Inget ont om E90 men jag är mer ute efter en "praktisk sportbil" än en sportig praktisk bil... ;)

2-d coupé är ju egentligen urkorkat, och ännu mer korkat med barn, men jag tycker den är betydligt snyggare än sedanen och i det här fallet så har vi en superpraktisk SUV med drag osv också...

Jag har själv en 330d från 2007 som jag är väldigt nöjd med.

Dock är emmaljungas duo mondial och 3-serien inte kompisar så letar nu 5-serie istället.
Men hade man haft en smidig barnvagn så hade jag behållt den. Är ju inga problem med barnstolar och så i övrigt.

Verdi
Bara jag som inte gillar utseendet på E92? Tycker den ser lite tanig ut. Tycker A5:an är mycket snyggare.
Verdi
Tojson,
Då inställer sig ju frågan. Varför köper du inte en smidig barnvagn istället för att köpa en 5-serie?
Verdi,
Så går det när man har en bestämd sambo.
Tycker personligen att E92 ser för smal och "tamig" ut, precis som ovan. Det är därför jag köper E90 både som M3 och 335d. E90 ser mer åt RS4 håller ut, bumsig och lite "småfet" ut. Då är jag 25år och kör nästan alltid själv. :)
Tittar på den här bilden och blir helt till mig...

Linjerna som går överst på sidan, den som går mot rutorna och den under + bagageluckan som har lite lite duck tale stil.

Länk
More,
Ja smaken är som baken... ;)

Själv tycker jag E92 är stilren och elegant kraftfull...
Just E90 tycker jag har lite töntig bak och är lite rörig från sidan med två dörrar och tre delar fönster på liten yta... Av den anledningen föredrar jag E91 eller E92. F30 hade jag däremot inte tackat nej till :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.