|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte idag en uppsättning begagnade fälgar och sommardäck till min BMW 523i -08. Jag var jätte nöjd ända tills jag skulle montera den första framfälgen, som inte gick att få dit p.g.a. att fjädertornsbenet gick emot däcket. Fälgarna har beteckning 8Jx17 IS/ET 43, och jag misstänker att de är gjorda för X-drive modellen. Är jag grundlurad? Om så, vad går att göra? Spacers? Är det bara att försöka kränga vidare? Jätte tacksam för goda råd! | |
|
De måste väl vara till 1-serien eller nåt.. Ska det inte vara typ et20, på 5-serien? Isf så passar de väl inte på navet heller? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Du har nog rätt.. x-modellen verkar ha et43. Länk ------- Min bil suger inte... |
|
|
Spacers funkar ju om du vill. Isf bolt on. Men jag hade nog försökt att sälja dem.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Tack för svar! Om man kör på spacers spåret. Var köper man dem med bra kvalitet och till "rätt" pris? Läste att man också ska byta alla bultar till en bultlängd som motsvarar orginal bulten + spacerns tjocklek (låter logiskt). Frågan är då bara hur tjocka spacers jag bör ha till just dessa fälgar? // Lareld |
|
|
Ja, du har 23 mm mindre utrymme, så borde du väl behöva en spacer på just det, antar jag. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Super! Tack! Har sett på eBay att det finns åtminnstone 25mm. Provade aldrig hur de passade bak, men man bör väl för utseendets skull ha minsta samma spacers bak som fram eller? Kanske t.o.m. tjockare för ett snyggare utseende? Någon som vet om Spacers påverkar väghållning, köregenskaper m.m.? |
|
|
Här är några på 30mm, det borde ju med funka. Länk Annars finns det nog alla storlekar. Se bara till så att det är bolt on. Alltså att du bultar fast spacerplattorna i navet och sen hjulet i plattan.. INTE som du skrev innan, med längre bultar. Försök att provmontera fälgarna och kolla hur mycket som blir lagom. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Annars kan du ju jämföra med dina gamla fälgar. Kan du bredd och et-mått på dem så är det ju bara att räkna. Vill du ha dem tex 5mm längre ut så bara lägg till det.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Super tack för alla bra tips! |
|
|
By the way! Ingen som är intresserad av 17" X-drive fälgar (ET43)? Modell typ styling 138 (stjärneker) med c:a 5mm kvar på Good Year 225/45 sommardäck.? |
|
|
Förlåt! Det ska vara styling 122. Det är 8x17" fälgar med 245/45. |
|
|
Du har PowerPost lareld |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.