|
|
|
|---|---|
|
Det ohemult dåliga påskvädret (snöblask o kring nollan just nu) gjorde att man fick hålla sig inomhus och pyssla i garaget med Z4:an i dag. Blev lite vaxning av bilen (Sonax) och allmänt puts. Jag funderar vidare kring detta med att byta ut de spårkänsliga RFT däcken. Bak satt nästan nya Michelin 255/35-18 och fram något äldre Bridgestone 225/40-18 vid köpet. Att "slänga" nästan nya bakdäck i den dimensionen tar starkt emot. Slog en signal till BMW verkstad och där tyckte de det var helt OK att bara byta i fram och man skulle ändå få märkbar förbättring. Min fråga är därför helt sonika om någon här på forumet har erferenhet av att köra med vanliga däck fram och RFT bak? Något som rekommenderas eller avråds ifrån? Med förhoppning om en snar bättre vår så vi kan cabba ner igen! /T | |
|
Med tanke på att BMW-bilar brukar vara extremt känsliga för att ens blanda olika däckfabrikat fram och bak (blir ofta spårkänsliga), skulle jag tro att det är en direkt obra åtgärd att blanda normala och RFT-däck! Med tanke på att du faktiskt har en "sportbil" med stor portion körglädje (och det var väl en kraftigt bidragande orsak när du köpte den!?) känns det lite "dumsnålt" att sumpa fina vägegenskaper bara genom att välja en knasig däckkombination. Men du kan ju testa att byta bara fram och om det inte blir bra - byt även bak... De begagnade däcken går alltid att sälja så de är ju inte "värdelösa". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter som en bra idé att testa fram först och sedan komplettera om det inte blir bra. Jag bytte själv från RFT till icke-RFT på Z4 och skillnaden var enorm. Helt plöstligt kunde man släppa ratten utan att bilen flyttade sig en meter i sidled hela tiden. ------- //Lövet |
|
|
Jag har skrivit det innan att RFT är det sämsta skit jag har kört. Min Z4 blev en helt annan bil med vanliga däck. Kör nu Michelin Hasse Z4 |
|
|
Kör RFT original på min 1:a som nu gått snart 10000 mil, har aldrig upplevt problem. Däremot när jag hade 205/45 17 på min tidigare E46 - det var helt okörbart , spårade hela tiden. Så det kan givetvis vara bilberoende. Däremot låter olika däck fram/back inte optimalt, skall bli intressant att höra resultatet Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Låter spännande Tomas! Testa o bara byt fram tycker jag. Som sagt blir det bra så slipper du ju byta bak. Blir det dåligt så byt även bak.. Jag hooooppas på fint väder i morrn! Vill ju ut o åka.... //Anders |
|
| Hur vet man om bildäcken är RFT eller inte? Efter att ha läst denna tråd blev jag nyfiken och gick ut och kikade på däcken. Såg dock bara märke och dimension, alltså ingenting på däcken som avslöjade om de var RFT eller inte.... | |
|
Att utröna om man har sk. RFT däck (RunFlaT) gör du enklast genom att titta på märkningen. Jag tror att alla däcken är märkta med antingen just RFT (t.x. Bridgestone) eller RSC (Michelin). Jag får mina nya -vanliga- framdäck Conti Sport Contact 3 225/40-18 på måndag. Jag återkommer här i forumet så snart jag hunnit med en ordentlig testsväng så får vi se om det räcker att byta bara fram eller om det blir till att gräva djupare i lädret och byta även bak så småningom. Tyvärr verkar vädergudarna inte vara "cab-vänliga" denna helgen heller. Här i Västra Götaland lovas skurar och max kring 10 plus. Brrrrrr.... /T |
|
|
hrm hrm RFT - Run Flat Tire RSC - Runflat System Component |
|
|
Jag kom att tänka på att oavsett ditt resultat kan jag inte bara byta framdäck.. Mina bak är rätt "dåliga"... o man vill ju ha bäst mönster bak ;-) Så jag får lov o byta alla 4... om jag nu gör det denna sommar.. //Anders |
|
|
Har haft samma tankar som de flesta här om rft däck. provade att byta ut RFT däcken back till vanliga toyo och det gick bra tills det att jag började stt pressa bilen i ca. 100 till 140 km/h i långa svepande kurvor så började antisladdsystemet att jobba och det kändes "nervöst" tror att det har med det att däckens sidor är olika hårda på RFT däck och vanliga, detta känner troligen bilens sensorer av och tror då att bakdäcken tappar fäste. När jag sedan satte på vanliga däck även fram blev bilen så underbar att köra som den är tänkt att vara mvh erik wall. |
|
Karl-Hilding |
Körde vår etta idag med RFT bak och "vanliga" fram. Går som tåget i svepande kurvor MEN... I rondeller hoppar det i sidled. I farter över 100 km så studsat bakvagnen. Ok jag provade en 120 med samma RFT bak/vanliga fram men jag körde rätt stillsamt. Blir att sälja/kasta/lägga undan 2 st nästan nya 225x45x17 RFT Conti och köpa 2 vanliga bak också. För jag tycker att det är fel mot bilen och dess förare (min hustru) att det skall vara defekta köregenskaper. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.