|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu när jag körde hem till västkusten så började min framvagn klonka, igen :(. Krängningshämmarna bytte jag nämligen för tre veckor sedan. Nästa steg var att kolla om länk/bär-armen inte glappade, vilket den inte heller gjorde, och dessa bytte jag också 2010. Tanke på att jag typ har bytt allt annat länkarmar, krängningshämmare, stötdämpare de senaste 2 åren, och att det ser ok ut så anser jag att det måste vara något annat som jä*las med mig. Klonkadet kommer hela tiden. Redan vid lite ojämn väg klonkar det till under huven och även när jag styr bilen klonkar det till. När jag kör bilen och svänger höger vänster kommer oljudet. Ljudet liknar det som bildas vid slitna krängninghämmare, men som sagt dom är så nya så att dom skiner fortfarande och dom sitter ordentligt fast. Jag lyfte upp bilen och börjar rycka i däcken. Efter lite ryckande så hörs ett litet klonkade från mitten av motorrummet när jag vider däckena vänster/höger. Så min frågor är: Kan det vara styrkolonnen? Eller är det fler delar som kan klonka baserat på diagnosen ovan? Mvh Sebastian | |
|
Sorry mitt i all hast glömde jag att skriva bil modellen 320d -04 |
|
|
En fråga och en gissning från min sida, när du bytte stötdämpare, bytte du även fjäderbenslagret? Bytte nyligen båda fjäderbenfram och klonkandet kom från fjäderbenslagret. Har 320i -01 En annan rolig sak som hände var att vi missade en bricka till fjäderbenslagret och bilen klonkade som in i helvete, så bara o plocka ner fjäderbenet o sätta dit brickan o vips hur bra som helst! |
|
| Tänkte samma som Jalapen. Fast på min var allt fast skruvat som det skulle, men dämparen vänster fram var död. Öppnade jag huven och gungade bilen kunde man se muttern till dämparen röra sig upp och ner på ca 5 mm. Innan jag hittade det. Sista jag tänkte på var att dämparen skulle vara död. | |
| om muttern till stötdämparen rör sig är ju fjäderbenslagret slut i gummit. | |
|
Jag har testa och kollat stötdämparna och ser ut som att de sitter. Destuom byttes stötdämparna för 1,5 år sedan och klonkandet kom nu i veckan. Men jag körde runt idag om la märke till att det bara "klonkar" när jag svänger till vänster :/ Nu börjar jag misstänka att det kan vara något av styrstagen som kanske glappar/utslitna. |
|
| Har varit med om på en E61 att styrväxelns (ZF) kuggstång glappar radiellt i sina brons/mässingslagringar(?), tydligen så ska de vara rätt förekommande fel på i alla fall 5-serie. Men kolla så dina styrleder är schyssta först, både yttre och inre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.