AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.684

Vilken olja till 745i

Sida 2 av 2
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
delorian, för långt för vadå? Vad händer mellan 1500 och 3000? På alla motorer, alla körsätt? Om man vill vara på den säkra sidan så visst, men varför inte var 500e mil? Skulle det vara ännu säkrare mot "ras"? Det är ju inte längre en fråga om att man vill ha garantin eller förlja tillverkarens rekommendationer. Är det inte bättre att kolla oljan lite då och då och byta när det behövs oavsett miltal?

Ok, lite meningslös debatt på den här nivån kanske...? Jag undrar bara vad du har för fakta bakom dina teorier. Min teori är nämligen att du liksom de flesta andra har funderat ihop något eget som egentligen inte grundar sig på mer än "allmänt snack". Om det inte är på det viset blir jag glad.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Är inte förvånad att en oljefråga måste spåra ur... de har alla gjort hitills(nästan)

Byt olja oftare och du är rädd om motorn punkt!
Ogynnsam körning stoppar inte 1500mil heller, utan behöver byte tidigare.

Hoppas att Johan B vår oljeguru kan lägga fram fakta om det är det du måste ha för att vara överbevisad...

Det viktiga är inte att få rätt, de viktiga är att veta att jag har rätt...

If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Motosport 5

Meningslös debatt eller ej, deltagandet är valfritt och alla åsikter räknas även din och min.
Självklart är det skillnad på oljan efter 500 mil kontra 1500 mil men oljorna är så bra idag att det klarar det, det är inte som på 70 talet där det var lägre intervall.
Däremot tror jag inte på 3000mil.

"Är det inte bättre att kolla oljan lite då och då och byta när det behövs oavsett miltal?"
Om vi bortser från miltalet vad avgör när det behövs bytas, är det när den är halvtom, svart, mjölkig, tom?

Jag går på vad jag har läst och hört från folk som arbetar med olja och bilar, bilmekaniker etc.
Det finns mycket om Longlife oljorna och "Oilsludge" , där olja skummat m.m.
Ett fenomen som jag tycker tillkommit de senaste åren, som inte fanns på bilar där bytesintervallet var 1500 mil.
men å andra sidan så köper jag inte longlife olja heller.

Kolla växellådsoljorna idag och bakaxlar väldigt ofta man ser att de inte ingår i serviceprogrammet.
En vän fick tom höra "det behöver man inte byta"
Enligt mig så finns ingen evighetsolja, tyvärr så kan jag inte bevisa det.

Jag kanske har fel där men jag fortsätter nog byta dessa vid 10 000 mil om inte tillverkaren säger att det ska bytas tidigare.

mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Jocke W, punkt är ordet, sa Bull... :)

delorian, då kan du gå på vad jag har att säga också. Jag arbetar med bilar. Till och med med motorutveckling. ;)

Det är intressant att du lyssnar på vissa som jobbar med olja och bilar (t ex bilmekaniker), men inte på de som utvecklat motorerna. Är det för att du tror att de är överkörda av giriga ekonomer eller för att de är inkompetenta eller finns det någon annan orsak? Jag är inte ute efter att du har fel, men jag tycker att det lite för lättvindigt hävdas att om man vill undvika motorras så byter man olja ofta oavsett motor och körsätt. Utan att ha fakta på bordet så är min uppfattning att för varje motor som tagit skada av för långa bytesintervall (och bara pga det) så finns naturligtvis ett mycket större antal som inte tagit skada av det. Risken att råka ut för ett skador om man håller sig till rekommenderade intervall (även om det råkar vara 3000 mil/3 år eller liknande) är enligt min mening försumbar.

Visst vill biltillverkare ha långa intervaller som försäljningsargument, men långt ifrån så gärna som man vill hålla borta motorskador. Likaså oljetillverkare som vill ha en olja som håller länge samtidigt som man heller inte vill bli förknippade med motorskador. Dessutom vill man sälja så mycket olja som möjligt så de driver inte upp intervallerna "i onödan".
delorian, då kan du gå på vad jag har att säga också. Jag arbetar med bilar. Till och med med motorutveckling. ;)

Jag hör vad du säger.

"Det är intressant att du lyssnar på vissa som jobbar med olja och bilar (t ex bilmekaniker), men inte på de som utvecklat motorerna."

Vart har jag skrivit att jag inte lyssnar på de som utvecklar motorer?

"Är det för att du tror att de är överkörda av giriga ekonomer eller för att de är inkompetenta eller finns det någon annan orsak? "

Vart kom ekonomerna in i bilden?
Varför skulle jag tycka motorutvecklare är inkompetenta det är ju inte det vi diskuterar utan oljebyte.

Jag är inte ute efter att du har fel, men jag tycker att det lite för lättvindigt hävdas att om man vill undvika motorras så byter man olja ofta oavsett motor och körsätt. Utan att ha fakta på bordet så är min uppfattning att för varje motor som tagit skada av för långa bytesintervall (och bara pga det) så finns naturligtvis ett mycket större antal som inte tagit skada av det. Risken att råka ut för ett skador om man håller sig till rekommenderade intervall (även om det råkar vara 3000 mil/3 år eller liknande) är enligt min mening försumbar.

Men om det finns dokumenterade fall av att bilar har tagit skada av det långa intervallet, hur ska vi agera?
Ska vi lyssa på motorutvecklaren som utvecklar den motorn och säger att motorerna klarar det utan problem eller ska vi ta det där extra oljebytet lite tidigare?
Vi kan ju förståss ignorera det eftersom andelen är en minoritet, men vad vinner vi på det?

"Visst vill biltillverkare ha långa intervaller som försäljningsargument"
Håller helt och hållet med dig på den punkten.

Du verkar väldigt besvärad av oss som argumenterar för ett oljebyte tidigare än "Longlife"
Om jag kör på castrol magnatech eller shell helix ultra för att ta några exempel vad är din teori om när vi ska byta den oljan vid nästan service.
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
delorian, du skrev "Däremot tror jag inte på 3000mil." och eftersom de som utvecklat motorerna tror på 3000 mil så blir slutsatsen att du inte tror på dem/tycker att de är inkompetenta. Fast jag kanske missförstod dig?

Eftersom jag trots allt inte sett något dokumenterat fall så kanske du kan ge ett exempel?

Det vi eventuellt vinner på längre bytesintervall är såklart lägre kostnader. Är kostnaden för motoskador orsakade av förlängda intervall lägre än kostnaden för tätare oljebyten så är det en vinst. Det är självklart en klen tröst för den som råkar ut för dyra kostnader på en skada, men för hela bilägarkollektivet så blir det en lägre kostnad.

Till sist vill jag påpeka att jag inte driver längre eller kortare intervall. Det jag vänder mig mot är att när någon som vill ha hjälp att bestämma sig för när de ska byta olja frågar så tycker jag att den rimligaste rekommendationen är att de ska hålla sig till den som tillverkaren tillhandahålle och att det är helt ok. Att t ex som råd skriva "Byt olja oftare och du är rädd om motorn punkt!" är bara luddigt och lite löjligt tycker jag.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
motorsport5: De löjliga för stå för dig, om du tycker det är det ditt problem...

Det finns dokumenterat att motorer inte klarar samma mil som vid tidigare oljebytes intervall vid svåra förhållanden.

Sen om du väljer att lita på konstruktörer är också ditt val, sen att verkligheten i verkstäder säger annat passerar dig... man väljer bevisligen vad man vill se o förstå.

Om du tycker det är ok att köra 3000mil på ett byte så är det ditt val, ingen annans.
"Är kostnaden för motoskador orsakade av förlängda intervall lägre än kostnaden för tätare oljebyten så är det en vinst. :-))) Ja olja är billigare än metall...

Måste slutligen fråga dig hur f-n du kan uppfatta "byt olja oftare och du är rädd om motorn" som luddigt? Tror att en apa i Furuviksparken hajar de...

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Precis som delorian skriver så hävdar BMW att vxl oljan inte skall bytas... men frågar du tillverkaren(inte BMW) så säger de mellan 10-15k beroende på låda.

Oljan är bättre idag inget tvivel, motorer och drivlinor också betydligt bättre!

Men det finns ingen "Livstids olja", GLÖM DE!

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Ok

Nej jag kan inte ge exempel på något dokumenterat fall, då jag inte behöver nåt bevis för något.
Eftersom det inte innebär någon större kostnad och bilen ändå står på lyftet minst en gång per år så kommer jag fortsätta med det.

Du tycker att det är löjligt, och?

Sover du bättre om jag byter vid 3000 mil istället?

Vad är promblemet?
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
delorian, det är tänkvärt att det så sällan är någon som kan ge exempel på dokumenterade fall.

Jag bryr mig inte alls om när du byter olja. Som jag skrev tidigare så tycker jag det onödiga är att ge rådet att byta vid kortare intervall än rekommenderat om man inte har annat än sin egen personliga åsikt om det att stödja sig på.
Ok och du jobbar med motorutveckling och det är på BMW då eller?

Det gör du ju eftersom du hela tiden argumenterar emot.
Du har helt rätt därför baserar jag inte mina slutsater på enbart min personliga åsikt.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
BMW säger att man inte skall byta olja i aut lådorna, men tillverkare som tex ZF säger att det skall bytas from 10k mil...

Vem har rätt där?

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
ska man lita på den som tillverkar eller den som säljer ?

Motorsport, min det har gått 24 månader och 1500 mil tycker du att jag ska rulla vidare, oljan ser bra ut det är castrol magnatech i den.

Personligen föredrar jag att byta.
Hehe, mycket känslor och åsikter i motorolja märker jag....

Är det någon som har erfarenhet eller åsikt om engine flus, typen som säljs i flaska som man häller i innan oljebyte?

Funkar det eller är det bara något som känns bra att göra?

Pass
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Finns reportage här
Länk

Har ingen egen erfarenhet men finns säkert o googla på...

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.