|
|
|
|---|---|
|
Skjutsade farsan förra veckan och i stort sett i samma ögonblick som han landade arslet i passagerarstolen så gick airbag-lampan igång. Efter att ha läst runt här på forumet kan jag konstatera att det troligen är problem med sensormattan i passagerarstolen. Lösningen för min del är att i första hand se över eventuell glappkontakt i kontakten till sensormattan och därefter testa ful-lösningen med komponenter i kontakten. Det som inte har framkommit lika tydligt när jag läst runt här är huruvida lampan släcks automatiskt eller om man måste nolla denna själv och hur detta går till isåfall. Jag har en e46 -98 och min fråga är således: Kommer lampan slockna automatiskt om jag fixar felet, om inte, vad behöver jag för att släcka lampan och vart får jag tag på det? Verkar förövrigt som glappkontakterna börjar komma mer och mer på den här bilen. Har även haft problem med att den varnar för trasiga lampor och ASC/DSC till och från trots att allt är helt och fungerar. | |
|
Du får nolla den själv. Felkodsläsare kan du köpa via tradera.se som ett exempel. Är en del som säljer även på blocket, men oftast lite dyrare. Vet en här i stan som har samma. Släckte hans lampa 2 gånger och inga problem, nu den tredje gången han kom, så blir den ej släckt. Ser när programmet jobbar, så slocknar lampan för att sedan några sekunder senare tändas igen. Rätt dyrt att fixa till själva stolen eftersom klädsel och dyligt måste av också och det är väldigt ont om passagerar stolar på skrotarna också. |
|
| Ok, så felkodsläsaren fungerar trots att jag har en 98:a? Läste nånstans att man bara kunde läsa av, ej nollställa, felkoder/motorkoder via OBDII fram till -00/01 nånting. | |
|
Du har samma bil som mig, så du har båda 2 på din. Det gamla urtaget under huven där batteriet sitter på 316 och 318 modellerna. Sen Obd uttaget strax ovanför där du öppnar huven. Inga problem att kolla min bil med det som jag köpte på Tradera. |
|
| Har själv även släckt airbagen på min egen när jag bytte ratt. | |
| Låter ju bra det. Ska se om jag kan få tag på en läsare och fixa detta. | |
| Återkom gärna med vart du fann en fungerande :) | |
|
Speeds_: Jag får intryck av att du prövat ett par stycken utan framgång, kan du dela med dig av vad som INTE fungerat isåfall så man slipper gå på samma nit? Eller var det Clintan66 som du syftade på? |
|
|
Jag har inte prövat någon än. Syftade på att det finns så många olika verktyg. Vissa släcker bara airbag, vissa service. Finns även dom som släcker allt utom airbag. Har hittat fler på ebay men vet inte vad man skall köpa. Passar det alltså med en läsare för obd2 på dessa? Jag har en 1999. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.