AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.374

Oljud från motor vid kallstart, E61 diesel från 2009?

Pu
5
Putte78
520d touring, 2009
320d -2006
Hej. Har en nyligen inköpt BMW 520 d (e61) från 2009 med 12.000 mil på mätaren. När bilen startas kall och varvas mellan 1500 och 2500 så hörs ett mekaniskt skrammel från motorn. Jag som inte är någon expert oroar mig för att det är kamkedjan eller någon spännrulle till den som börjar ge upp.

Det intressanta är att ljudet alltid helt försvinner efter ca 2 km körning, när motorn börjar komma upp i temp. Annars går motorn jämt och fint.

Någon som har någon erfarenhet om det, vad det kan vara? Som sagt, min misstankar är allt från kedjan till rem eller vattenpump.

Tacksam för svar innan jag kontaktar bmw. Läste på någon tysk sida att man återkallat viss e60 innan facelift pga problem med kamkedja.

Hör av er!

Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Upplever du att det gnisslar (som ett metall gnissel?) ... Hörs det enbart när du vevar ner rutan eller även inne i kupén?

- Bayerische Motoren Werke AG -
Pu
5
Putte78
520d touring, 2009
320d -2006
Hej! Det kan sägas att det gnisslar/skrammlar, hörs inne i kupén och utifrån oxå när man vevar ner rutan.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
En diesel skramlar lite när den är kall oftast inget att tänka på men om du är orolig kontakta hellre Verkstaden en gång för mycket än för lite alt. lyssna på en annan 520d som referens kan vara svårt att släpa det annars och det känns bättre om man är säker

Ha deT
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kan mycket väl vara lagret i remspännarhjulet som börjar ge upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.