AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.300

Hastighetsmä'tare visar max 60 km/tim och ABS lampan tänds

A
223
A A
540iA Touring -99
Hej!

Efter byte vänster bakhjulslager kom det här fenomenet.
Förstår att ABS-givaren inte får rätt impulser, men varför.
Kan det nya lagret göra så att kransen kommer fel, eller kan ett glappande lager göra så att givaren blir skadad?

Någon som råkat ut för det här?

Mvh

A A
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Hej. Det finns triggerpunkter i lagret. Har du fått rätt lager?

Jag borrade ur en ABS givare på min gamla 540 och råkade få ett litet märke i hjullagrets ytterkant. Det räckte för att förstöra funktionen. Fick då byta lagret.
A
223
A A
540iA Touring -99
Ja, det är rätt lager.
Jag tog inte lös ABS-givaren vid lagerbytet.
Kan man förstöra givaren om den sitter kvar?
Vissa impulesr får den tydligen efetrsom hastighetsmätaren går upp till c:a 60 km/tim.

Mvh

A A
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Vet inte om det hjälper i det här fallet, men testa att koppla ur jordkabeln till batteriet en stund....
A
223
A A
540iA Touring -99
Hej!
Koppla ur jordkabeln fungerar inte.

Kan lagret komma i fel läge så att ABS-givaren missar en del av impulserna?
Hastighetsmätaren är ju inte helt död, men visar för låg hastighet, max 60 km/tim.

Kan Abs-givaren justeras in närmare triggerpunkterna genom att slipa ner anliggningsytan?
Alla bra förslag mottages med glädje!

Mvh

A A
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

Hejsan!

Precis detta fenomen fick jag idag efter byte av båda bakhjulslagren.
A A har du löst problemet?

Mvh
Marcus
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Hejsan jag hade för några veckor sedan exakt samma problem och det visade sig att jag hade fått på hjullagret snett då jag inte hade rätt verktyg för att dra på lagret utan fick slå lite för att det skulle hoppa på plats.
Själva gummipackningen där även "triggerpunkterna" sitter hade hoppat loss och det var bara till att slänga lagret. Jag lämnade in bilen för att få det ordentligt monterat.
Jag hade med andra ord exakt era problem och det var inget snack om saken att det var fel på lagret då hastigheten plockas ifrån vänster hjullager. Jag fick även problem med bränslenålen som visar realtidsförbrukningen.

Hoppas det var till någon hjälp!

MVH Jonathan
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

Hej!

Har nu haft upp båda givarna och rengjort dem, dom var alldeles kleggiga/kletiga för vid monteringen av lagren så har det används nån typ av monteringspasta och det verkar som om det var det som strulade. Så nu har det fungerat som det ska i 3 dagar :) och förhoppningsvis tänds inte ABS lampan mer :) inte roligt om man skulle vara tvungen och byta lager igen.

Mvh
Marcus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.