AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.222

M-ratt flagnar

sl
52
slavonac
BMW 525d Touring -11
Hej gubbs, har en E61 -07:a och är trött på att M-ratten är flagnad. Det är den nedre delen av ratten som är "ful" och skulle behöva bytas. Vad tar BMW för byte och
material?
Har sett snygga rattinlägg på tyska E-bay men vet inte om jag vågar byta själv.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är dåig kvalitet på vissa plastpaneler på dessa årgångar. Jag har bytt motsvarande på vår e90 och det var inte speciellt svårt även om man måste ta bort airbagen. Denna länk tror jag fungerar på e60 också: Länk

Plastdelen kostade någonstans mellan 500-1000 kr på BMW.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
På en X3 från 2007 kostade två plastpaneler 1400 att byta hos BMW. Kostade runt 1000-lappen för bara plasten. Rätt sjukt men nu känns det bättre än att slippa störa sig på det varenda gång man hoppar in i bilen. Jag har rätt svårt att förstå hur man lyckas slita såpass på ratten på tre år. Kladd med handkräm och långa naglar?

Det var det två panelerna runt knapparna som fick bytas för mig: Länk

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Handkrämer "löser upp" plasten enligt något servicemeddelande som jag sett på annat e90-forum.

Stämmer säkert eftersom i vår bil var ytskiktet mjukt på de ytor som varit i kontakt med händerna. Vi hade samma på dörrhandtagen också. Övriga paneler utan handkontakt är oskadda. Detta var defekt när vi köpte vår bil och i övrigt var den extremt välhållen. Så det handlar troligen inte om oförsiktighet från tidigare ägare utan dåligt materialval från BMW.

Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Själv "klädde" jag in min M-ratt i svart/rött typ då ratten flagnat något... Nu så ser den mycket bättre ut & smälter in med den navyblue&oxröd aktiga nappa inredningsklädseln...

- Bayerische Motoren Werke AG -
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kan man låta airbagen hänga kvar i sin sladd när man byter den nedre plastdetaljen på m-ratten i e61?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.