|
|
|
|---|---|
| Hej, jag gjorde ett oljebyte på bilen för ett par dagar sen. Hällde i 6.5 liter Motorolja som det ska vara. Startade bilen, stängde av och lät rinna ner ordentligt men stickan va torr. Det slutade med att jag fick i totalt 8 liter olja för att nivån enligt stickan skulle vara bra. Nu två dagar senare är nivån fortfarande ok enligt stickan. Inte kan det väll vara möjligt att man ska behöva överdosera så pass? Vad är galet? Känns inte riktigt bra att åka med så mycket olja i motorn. | |
| Det låter helt fel faktiskt. Säker på att själva höljet till stickan är i botten ner mot blocket. På min E46 sitter det en bult som håller kvar själva höljet till stickan. Mest så den inte är borta på din och höljet kasat upp en bit. | |
| 6.5 liter köper jag att man kan få i om man låter oljan droppa ut bra länge, men 8 liter är alldeles för mycket. Gissar att det är första gången du byter olja på bilen? Isf kan det vara att nån tidigare ägare slarvat bort stickan o tagit en annan "sticka" från en "BMW med 6:a" (lär vara olika tråg på motorerna beroende på vilken serie de sitter i...). Eller så är det som Clintan säger att stickan inte går i botten eller att någon har varit där o "fixat". Att köra med 1.5 liter för mycket kan vara skadligt, främst för katten, men även för diverse packningar/packboxar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.