AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.720

Räcker 23i på E89?

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Går i lite E89-funderingar och undrar mest på om 23:an känns tillräckligt motorstark.
Det finns stort utbud av 23:or men få 30:or därav frågan.
Förstår att det är individuellt vad man tycker men jag vill iaf att den ska kännas raskare än min 525:a.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag upplevde sDrive23i som ordentligt pigg, tittar man på pappret tycker jag inte den kan påstås vara klen med 0-100km/h på en bit under sju sekunder som en riktlinje men det är klart det finns kvickare bilar.

Sittandes i en Z4 med taket nedfällt och avgasröret sjungandes strax bakom en upplevde jag som sagt den som pigg och saknade aldrig mer kraft än vad jag hade tillgängligt.

//Bjersér
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Jag är supernöjd med min, tidigare hade jag en E85 2,5 liters 192 hk . E89:an 2,3 räcker gott och väl. Man åker ju mest och glider på sommaren med cabben nere.

Gegga
Sh
77
Shadow4
320i Touring -99 E36
Z4 Sdrive35i -10 E89
Det spelar ingen roll vilket motoralternativ du väljer. E89 är top 5 av världens vackraste bilar. Man börjar flina bara man tittar på den :-)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Tack för era synpunkter!
Ja visst är det en otroligt vacker bil, får helt enkelt ge mig ut på jakt!
Kom gärna med tips om vad jag bör tänka på när jag kikar runt
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
provkör en 3,0a så vet jag vad du väljer!!!
Har du kollat på mobile.de där är ett fantastiskt utbud av läckra bilar.
Testat både 2.3 och 3.0
Jag köpte en 3.0 det kommer du oxo göra om du testar båda ;D
ar
457
argungu
118i -20
Man kan också vända på Hasse Z3:s och highstreams resonemang. Låt bli att provköra 3.0. Då kommer du att bli nöjd med 2.3.

Jag har kört båda och tycker att 2.3 går mycket bra. Funkar till snabb motorvägskörning lika väl som nedcabbat glidande.

Men jag ångrar inte att det blev en 3.0-a till sist. :-)

/Erik
Tvekar du redan nu så blir det nog inte bättre när du har den :)
provkör och avgör själv.. givetvis är större motor trevligare men det betyder inte att en 2.3 är dålig för det
Visa användare
40
Kax
Z4 sDrive 23i -10
2.3 räcker bra för mig. Visst börjar jag efter 4 månader undra om det hade varit roligare med stora motorn. Speciellt dubbelkopplingen hade varit kul att ha. Men eftersom målet var att glida med öppen bil på vackra sommarvägar känns det som att 2.3 räcker. Och 6.6 till 100 ger ett bra sug tycker jag...

Vill man ha mera klös går det väl alltid att chiptrimma men jag är inte insatt i eventuella risker med detta. Om någon vet vore det kul att få höra.
Sh
77
Shadow4
320i Touring -99 E36
Z4 Sdrive35i -10 E89
De chiptrim som finns till N52 motorn (2009-2011) ger ca 5-10 hästar mer (oftast 5-8 kusar)
Då lönar sig nog bättre att satsa pengarna på insug och avgassystem.

Den nya N20 motorn (2012) har börjat se runt 300 hästar hos tuningföretagen idag. Krallig liten fyra!

Jag skulle nog föredra en sexa framför turbofyra men det ligger väl i tiden. Man får vara glad att man slipper köra en elbil.

Visa användare
40
Kax
Z4 sDrive 23i -10
Aha, så det gör inte större skillnad... Då är det nog inte så intressant för mig. Som sagt räcker ju original rätt långt tycker jag.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Var nyligen i kontakt med Växjöfirman BSR Svenska AB som är proffs på trimmning och dom sa direkt att eftersom det inte sitter turbo på en Z4 3,0
så är det ingen mening att chiptrimma.
Det är turbobilar man skrämmer upp med chiptrim.

Hasse Z4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.