|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag körde en Passat 05:a för som firmabil en gång i tiden och det som ironiskt nog var sjukt bra med den var just kliman! Behövde aldrig pilla på den, stod alltid på 22. Den fungerade mycket diskret och det kändes som det aldrig blåste direkt på en, varken kallt eller varmt. I övrigt får ju Volkswagen spö av BMW rejält men det är ju en smaksak ;-) Jag bytte från Passaten till 530:n och det kändes som ett jättelyft trots att Passaten bara gått 5000 mil och 530:n det dubbla. Var ju den "gamla" Passaten förstås och jag har hört mycket positivt av de inom mitt företag som kör den nyare Passaten. /Ola |
|
|
Jag har provkört nya Passaten TDI Bluemotion 140 med masters och jag gilla den oerhört mycket. Eftersom jag är väldigt lång så är jag petig med körställningen, efter att ha ställt in stolen och sedan kört 10 mil utan att vrida på mig så är jag nöjd. Sen tycker jag den bruna instrumentpanelen med analoga klockan är så retro och inne som det kan bli:)) Golf har jag däremot kört mer men med bilbarnstol och barnvagn så känns den för liten. Dock står det en ledig sån på firman så jag får ha den i ett halvår innan Passaten beställs. Sen när det gäller BMW så lever jag kvar i det gamla och tycker e34 och e32 är dom sista "riktiga" BMW som tillverkades. Saknar än idag min gamla 740 & 735 och har ibland funderat på att införskaffa en sån som hobbybil. //Per |
|
|
Jag tycker nog att E39 är minst lika riktig BMW som E34. Fast när jag funderar på det så den E34 jag hade (525 -89 inköpt 98 15000 mil såld 06 35000 mil) var jag väldigt fäst vid, kan inte förnekas. Håller på att bli lika fäst vid min E39 540 men det får tiden utvisa! /Ola |
|
| Kliman i E39,an är långt ifrån bra, spelar ingen roll vad vissa försöker påstå men kass är den :-( | |
|
Ni som skriver att "i bil X och Y kan jag alltid köra med 22 grader men på E39an måste jag skruva hela tiden", hur menar ni? Jag vill definitivt inte alltid ha 22C i bilen. Om det är kallt ute och jag har jacka etc blir jag ju grillad om jag ställer in kupeklimatet på 22C, men det kanske är så att i dessa bilar där ni aldrig behöver justera är klimatanläggningen så långsam och passiv att det inte märks nån större skillnad, som på Volvo t.ex. :) |
|
|
Marin, 22 grader på kliman är inte 22 grader i bilen. 22 grader på kliman är ett "komfortläge" som ska ge komfort, oavsett vinter eller sommar eller höst. Ställer du kliman på 22 på sommaren beter sig systemet helt annorlunda jämfört med om du ställer kliman på 22 på vintern. Volvo tillhör faktiskt de bilmärken som har rätt bra klimatreglering. /M |
|
|
Hm. Ja, på sommaren måste den tillföra kyla och på vintern värme? :) På E39 är det "önskad upplevd kupetemperatur" man ställer in, så beroende på hur mycket solen skiner kommer den ändra börvärdet för kupeluften så att det upplevs lika. Men dock: Ställer man 22C så upplevs det som 22C, dvs "inomhusklimat". Men en riktig varm sommardag (30C) är det ju alldeles för kallt att ha 22C i bilen (utom vid långfärd) då man får en mindre chock när man kliver ur om man t.ex. bara åker 10 min i bilen för att handla och då passar på att kyla ner till 22C. Likaså på vintern om man åker o handlar med jacka etc blir man ju grillad med 22C i bilen och så är det -20 när man kliver ur. Mao har jag ofta 18C inställt på vinter och 24-25C på sommaren, förutom på långfärd (en timme eller mer) då jag alltid sitter i "inomhuskläder" och därför alltid ställer klimatet på 22C = inomhusklimat. E39 reglerar riktigt bra, jag har haft en lös termometer i bilen för skojs skull och den hamnar väldigt nära inställd temperatur efter ett tag = bra reglering. V70n på jobbet behöver ställas på 25-26C vid långkörning annars är det alldeles för kallt/drar kallt i bilen och likaså 20-22C på sommaren annars kyler den alldeles för lite. Men det kanske är detta du menar? Att 22C egentligen betyder att bilen är 25C på sommaren och 18C på vintern? I så fall kunde det likagärna stå "auto kallt/mellan/varmt" utan att ange en inställningstemperatur eftersom den (uppenbarligen) då inte eftersträvas ändå. |
|
|
Ja det är ett meck det där med reglering. Lite individuellt också. För att veta om bilen reglerar bra krävs ju lite mer än en termometer. Det ska vara rätt stratifiering mellan fot, bål och huvud, uniformt vänster, höger, mitten etcetc. Olika temperatur uppe och nere och i mitten, svalare mot ansikte än mot fötter. Din idé att byta ut det fåniga "22" grader mot ett "svalare, lagom, varmare" - reglage verkar rätt vettigt tycker jag, ungefär som man har börjat laborera med fläktprogrammen redan nu "mindre , lagom eller mer" fläkt. /M |
|
| Dock har jag testat att ha termometern på lite olika ställen, mest slumpmässigt, i dörrfacket, på golvet fram/bak, på instrumentbrädan mm, och ja, det skiljer. Golvet varmast, åtminstone under uppvärmningsfasen, sen dras det ner drastiskt. Ungefär i röv-höjd,dvs runt sittdynan och ett par dm uppåt, fås inställd temperatur (om solen inte skiner). | |
|
marin849: Grattis att du älskar E39ans klimatanläggning och kommer överens med den! Jag (trådskaparn) och min sambo kommer inte överens med den tyvärr. I Golfen jag åker nu så är den inställd på 21grader hela tiden och den sköter sig perfekt! Nu ska jag dessutom inte skaffa Passat utan behålla Golfen då den bara är ett halvår gammal och utrymmena passar min familj. Ringde även en gammal jobbarkompis som äger en E39 årsmodell -98 som han ägt sedan ny. Fråga spontant vad han tyckte om klimatanläggningen utan att berätta vad jag tyckte. Han berätta att han körde vintertid på 18grader och mittre spjället med full värme. På sommarn hade han 16grader och "finreglera" tempen med mittre spjället och slog igån ac-kompressorn då det inte var tillfredställande kyla. //Per |
|
|
Han har alltså inte förstått hur ratten på mittspjället fungerar. Den ska alltid stå på max rött om man vill ha full automatik. Endast om man vill manuellt ha det kallare i mittutblåsen än på golvet/ruta ska man pilla på den. T.ex. om man kör i snöblandat regn som envisas med att frysa på vindrutan och man då vill ha rejält med defrostervärme på rutan men ändå kunna andas friskluft/sval luft via mittutblåsen. Med temperatur på 16C fås alltid ouppvärmd utomhusluft, alltså ingen temperaturreglering (eller med ACn på svinkall nedkyld luft). Spjället i mitten har ingen som helst inverkan på temperturen på luften som kommer ur utblåsen när temp står på 16C, förutom att med spjället på blått kommer det lite mera luft i mittutblåsen eftersom man då manuellt låter luften till mittutblåsen "hoppa över" värmeelementet. Vintertid 18C och max rött är väl utmärkt med full automatik, såvida man inte ska sitta o köra i T-shirt då 18C är lite kallt. Jag älskar inte anläggningen men den sköter sig, dock tycker jag ibland att jag skulle vilja ha lite mera luft på rutan när det är riktigt kallt ute. |
|
|
Jag har länge varit lite osäker på funktionen på e39 kliman, men tror jag förstår när jag läser här. Däremot blev jag lite konfunderad här om dagen när jag körde ut bilen ur garaget, ca 10 grader varmt har jag där. Utomhus var det vid tillfället ca -25C. Efter ca 1minut slog alla rutor igen fullständigt, fick skrapa dem inifrån och hur jag än justerade både temp och manuella reglage så fick jag inte ens ut luft, varken varm eller kall. Efter ca 5min körning började varmluft komma och 10-15min var allt normalt. Men det känns ju konstigt att jag inte ens fick ut luft överhuvudtaget, även om jag förstår att värmen inte ska komma innan motortemp är uppnådd. Ursprungsläget är 21grader på kliman, auto och AC på. |
|
|
Min immade igen ofta i vintras. Bytte kupefilter och vips så försvann problemet. Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
|
På min behöver jag aldrig röra något, står på 21 året om och funkar perfekt, mjukt tillskott av värme vid kallstart också, till skillnad från dom hyrbils Volvo, Ford och Renault jag haft den senaste tiden, får ratta som en stolle men får ändå kallras från framrutan eller för kall temperatur. FAF |
|
|
Dieselmannen: Jag tror inte det är så konfunderande att det blir tilt i systemet när du tar ut bilen i kylan och exponerar allt för sådär 35° temperaturskillnad på några sekunder... Inte så konstigt att kylan utifrån gör att plusgraderna inuti ger omgående kondens på rutorna som lika omgående fryser till is/imma osv. Det är lite skillnad när allt får stå ute och sakta anta samma temperatur upp eller ner, då blir det ingen kondens osv. Inget försvar för klimatanläggningen osv, men fysikaliska naturlagar är inget man rubbar på. Eftersom du vid start dessutom hade runt 10 plusgrader inne i bilen så reglerar ju anläggningen efter detta till att börja med, den vet ju inte att det i realiteten egentligen borde vara minus 25... Omgående kommer då den kyliga luften in och allt skall försöka regleras till balans, inte så lätt kanske. FP |
|
|
Tack för svaret folke. Givetvis förstår jag att rutorna kommer slå igen, åtmindstonne delvis. Jag har ju en Passat också där jag inte hade såna problem, givetvis kan det imma en del men inte på det viset som hände med BMW'n. Det jag funderade på och oroade mig över är inte imman, utan snarare utebliven luft från kliman. Jag fick ju som sagt inte ut varken varm eller kall luft, och då är det givet att alla rutor slår igen. |
|
|
Du menar att fläkten snurrar på, men inget ut ur några utblås öht? Eller fläkten varvar inte alls? Du ser ju på displayen om den visar några staplar osv. Vad händer om du manuellt håller inne plusknappen, ökar fläkten då? De motordrivna spjällen är ju uppenbarligen i stängt läge om det ändå inte kommer luft, om det beror på att det är +10 inne och -25 ute när systemet startar upp kan jag inte svara på, men det är ganska troligt. Sedan brukar systemet köra med återcirkulation en liten stund efter start vid vissa tillfällen, troligen för att snabbare värma upp luften. FP |
|
| Kom det luft vid start o sen la det av när du körde ut i kylan? | |
|
Jag kan inte svara på om det kom luft vid start eller inte. Det var/är inte direkt man tänker på det, startar upp bilen, kör upp porten och kör ut bilen, tar 10 sekunder. Jag kunde ju justera fläkthastigheten precis som jag ville enligt displayen, men kände inte på något av utblåsen (inte heller mittkonsollen) att det kom luft. Det är ju svårt att höra om fläkten gick öht, men min bedömning är att den inte gjorde det. Det där med återcirkulation är väl kanske troligt, då tempen inne i kupen är såpass mycket varmare än uteluften. Det tar ju en minut eller så för bilen att inse att det är -25 ute och den kanske då slog av fläkten? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.