|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Den röd/blå ratten som påverkar panelens utblås är ofta orsak till att man får oönskad fördelning . Hela "finnesen" benämns ju stratifying dvs skiktning, man kan få olika temperatur i olika skikt i kupén. I praktiken olika temperatur nertill, dvs utblåsen vid fötterna och upptill, utblåsen på panelen. Defrosterutsläppens luft är dock samma som för fötterna, det finns bara ett värmeelement i bilens luftsystem, visserligen delat på två halvor för höger/vänster, men absolut inte för uppe/nere osv. Det man KAN göra är att få annan lufttemp i just panelutsläppen och ställer man då in från mitten och mot blått så blir det automatiskt varmare nere vid fötterna eftersom man får svalare luft upptill, vilket är hela meningen. Gör som marin848 skriver, ställ "stratifying" på rött, reglera kliman till önskad temp så blir det garanterat samma temp på luften i alla utblås. Bristfällig "trimning av klimaautomatiken" beror oftast på användaren inställningar, inte på någon felkonstruktion. Sen att hela anläggningen i mitt tycke bjuder på onödigt många variabler som inte alltid är lätt att förstå sig på är ett eget kapitel. Helt fritt från buggar i klimans processor och firmware har det som med allt annat liknande inte heller varit, uppdateringar har gjorts genom åren. Men hela tänket med den missförstådda röd/blå inställningen är en grej som BMW har haft sen långt innan det byggdes dagens processorstyrda klimaautomatik. Förmodligen alltid lika missförstådd till sin funktion. FP |
|
|
Min far var fullt införstådd med funktionen redan på E28-tiden då jag gick i lågstadiet typ. Men det var enklare då eftersom man även doserade värmen själv, dvs det fanns ingen automatik som kompenserade med varmare fötter om man själv skickade in svalare luft i friskluftintagen. Vred man från rött till blått på blandningsratten blev det kallare i hela bilen eftersom fotvärmen var konstant, om man inte själv ändrade den. Problemet kanske uppstår när man inför tempautomatik men inte skiktningsautomatik! Dvs BMW borde byta den mekaniska ratten mot en potentiometer ellet inställning i Idrive där man istället anger om man vill ha det samma överallt, lite svalare i mitten eller mycket svalare och så kan automatiken få styra själv, tex så att ju högre måltemp föraren väljer, ju mer vrids mittutblåsen ner i temp relativt fötterna och rutan, men ställer man 18c ger alla utblås samma temp. |
|
|
"Bristfällig "trimning av klimaautomatiken" beror oftast på användaren inställningar, inte på någon felkonstruktion." Jo, kanske det. Men jag tillhör dem som förstod och uppskattade möjligheten att få sval luft i ansiktet och varm på fötterna. Problemet med e39 klimatreglering, som man jobbade bort i e61, är att man i mjukvaran överdrivit värmen mot fötterna. Detta konstaterades bl.a. av diverse konkurrenter när man körde konkurrentanalyser i norra Sverige. Särskilt efter några timmars körning i kallt klimat blir det olidligt varmt mot fötterna. Sannolikt en effekt av dåligt beräknad hårdvarustratifiering och dåligt trimmad mjukvara. Min e39 var från 2002 så problemet levde nog kvar rätt långt in i modellcykeln vilket tyder på att det var hårdvarurelaterat. /m |
|
|
Då har jag nog nyare programvara (kan ej vara hårdvarurelaterat då alla spjäll styrs fullt ut). I uppvärmningsfasen öser den värme vid fötterna (och initialt även rutan, detta dras dock delvis ner efter en stund). Direkt när uppmätt kupetemp börjar närma sig inställd börjar fotspjället minska och mittblåsen öppna. Funkar bra på min bil. |
|
|
tegel: OK jag förstår din synpunkt. Vad som ändå är lite konstigt med "analysen" du relaterar till är ju när du beskriver att testarna tyckte att det blev olidligt varmt vid fötterna. Varför i jösse namn skruvade de inte ner värmen på panelens reglage då? Förmodligen för att det då blev för kallt kring ansiktet, och då har de ju kanske inte begripit att man kan finreglera upptill med ratten osv. Eller varför inte ställa den helt på rött, då blir bilen som alla andra med en och samma temp på alla luftutblåsen, och sen väljer man önskad temp i vanlig ordning osv. Man kan ju inte bara klaga på att det blir för varmt om man inte försöker reglera ner eller hur? FP |
|
|
Alla seriösa tillverkare av bilar lägger oerhört stor möda för att få Auto 22 grader att funka. I alla väder och yttertemperaturer ska Auto 22 grader ge behaglig temperatur, imfria rutor, lågt fläktljud. Dessutom ska varje steg upp eller ner upplevas linjärt. Människor gillar inte kall luft mot fötterna eller varm luft mot ansiktet. Därför stratifieras temperaturen i klimatenheten att skicka varm luft mot fötter och svalare luft mot ansiktet i alla bilar. BMW har dessutom den gamla volvofinessen med airmix, att ytterligare kunna påverka stratifieringen. Nu till e39-problemet: ställer man kliman på Auto 22 grader blir det, vid kall väderlek, för varmt mot fötterna. Samma på läge 21. Samma på läge 20. Skruvar man ner temperaturen blir det dessutom svårt att nå en jämn komfort i bilen; det blir lätt för kallt till slut eftersom tempsänkningen inte är linjär och man vill ju fortfarande inte ha varmluft i ansiktet för att kompensera kalla fötter. Hursomhelst kräver feltrimningen att man måste börja böka med manuella inställningar vilket ju sänker hela idén med ett automatiskt system. /M |
|
|
Jag kan gärna hålla med, jag skrev tidigare att det bjuds på lite för många variabler i mitt tycke, jag tror man kunde gjort ett enklare system. Dock har jag inte precis under mina 11 år med min E39 upplevt några problem som gör att upplevs okomfortabelt, jag rör öht sällan inställningarna, auto och 19,5-20,5 har alltid varit inställt året runt. Det enda jag reglerar lite beroende på årstid är just blandningsratten för panelutblåsen. Men som redan framgår av inläggen så har vi olika erfarenheter, lägg till en eller annan uppgradering också på olika årsmodeller så kanske det blir så. En annan parameter som kan göra sig gällande är att man idag mera frekvent (på hobbybasis) tar sig in i systemet och "kodar" in parametrar som aldrig varit gällande för t.ex länder i nordeuropa men väl på andra håll. Det finns ju faktiskt lite som är ändringsbart i IHKA E39 och även andra, detta är så klart inte så bra om man inte riktigt förstår hur alla parametrar hänger ihop. FP |
|
|
Vid långkörning sitter jag i T-shirt och kör och då kan jag ibland dra upp till 23, möjligen kanske 23,5C under vinterhalvåret om jag vill ha "mysvärme", men aldrig nånsin sitter jag och blir grillad vid fötterna för det?! Vi har helt klart olika uppfattning. :) |
|
|
Finns det bara en tempgivare i kupen, den vid klimatpanelen ?? Finns det nån solsensor ?? Efter 6 år i en annan bil där jag aldrig rört klimatpanelen, upplever jag kliman i E39an som lite nervös och ostabil, jag åkte en 70 mila tur, och fick flera gånger justera temperaturen. |
|
|
Ja tydligen är det inte bara jag som tycker klimatanläggningen inte är helt bra. //Per |
|
| Ja, det finns solsensor. Om man åker i växlande molnighet eller svänger från låg sol i bak till låg sol framifrån kan man märka hur den styr om luften och ibland ökar fläkten. | |
|
När jag tänker efter så hade jag väldigt varmt om fötterna i min 540 jämfört med min 530. Det är i 540:n som jag har felkod på cirkulationspumpem. När jag googlar lite så verkar det som trasiga eller kärvande solenoider (som sitter på pumppaketet) kan ge symptom med för mycket värme på fötterna. Om detta stämmer vet jag icke men jag ska demontera och göra rent solenoiderna vid tillfälle. Hittade också denna PDF som beskriver flödet. Se länk nedan. Länk |
|
| Nä, sollarna kan det ju inte vara antar jag de reglerar ju hur mycket varmvatten det skall komma till respektive sida bara. | |
|
Nu spammar jag men när jag läser vidare så verkar det ändå som om de här ventilerna som styrs av solenoiderna kan vara boven i dramat. Verkar ha varit ett problem på e36 också. Googla på "footwell heat bmw" så hittar man mycket. PERTHA har du fått ut några felkoder ur bilen? Vore mycket intressant. Jag kan hjälpa dig med det om du bor i Stockholm. /Ola |
|
|
Visst måste ventilerna fungera som tänkt, annars överreglerar systemet vad gäller just värmen, luftfördelningen blir orimlig och allt blir fel. Kärvande vattenventiler är inte helt ovanligt, samma problem på alla bilar som har detta system, vilket är det vanligaste på automatisk klima där systemet själv skall kunna höja/sänka värmen osv. Man har testat andra lösningar med t.ex motordriven vattenventil, problemet är att så fort man måste ta in en yttre rörelse genom packbox osv så blir det ofta ett läckage förr eller senare. Ventiler av vibrerande typ som dessa påminner väldigt mycket om vanliga magnetventiler, dvs magnetfältet går rakt igenom mässingsröret, ventilkäglan har ingen mekanisk kontakt med yttervärlden, ingen möjlighet till läckage osv. FP |
|
| ventilerna är ju dessutom konstruerade så att de är normalt öppna, dvs kärvar de ihop får man (oftast, eftersom de är normalt öppna) mer värme än beställt, och slutar styrningen att fungera får man full värme. | |
|
Själv brukar jag enbart switcha på värme-vreden och undvika och trycka på upp/ner - knapparna. Nöjer mig med +22 C (På sommarn öppnar jag upp takluckan bara). Men kan hålla med ang. värmen som strömmar vid fötterna. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
OlaO: Nej jag har inte läst ur några felkoder. Ska ändå sälja bilen snart så jag struntar i problemet. Jag tror inte det är nåt fel på min klimatanläggning utan det är jag som person som inte kommer överens med den. //Per |
|
|
PERTHA Jag tror garanterat att det är något fel på kliman med den beskrivning du ger. Vad blir det för bil istället? |
|
|
OlaO: Golf Variant i ett halvår som sedan byts ut mot en Passat Variant. //Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.