|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Hm, intressant det där OlaO. Jag vill minnas att jag inte alltid haft de två felkoderna som nu är "sticky". Att Carsoft pekar ut fel komponent förvånar mig inte alls. Till skillnad från många andra tycker jag Carsoft är ett riktigt dåligt program. Mina översättningsfiler (felkod->klartext) kanske är i lite olag, men kollar man lite under huven på prgrammet finner man att det är rena skiten. Den TID som det tar på sig för att identifiera styrenheter och kommunicera med dem är inget annat än rent patologisk. Jag åker ofta färja och restvärmen är väldigt bra för att undvika att rutorna immar medan man står och väntar. Jag får också ut 15 min (eller det dubbla) utan problem egentligen. Men jag inbillar mig som sagt att luften i utblåsen har svalnat snabbare denna vinter än förra. Jag ska kolla pumpen enligt metoden som marin849 anger. |
|
|
Jag tror problemställningen är en kombination av olika orsaker. Carsoft i sig "hittar inte på" fel komponenter, det måste komma info från bilens system också. Osäker på om just höger temp.sensor är en bugg (då menar jag att bilen skickar fel info) eller annat. Jag kan blanda samman med en annan bugg där Carsoft (och andra diagnosprogram inkl BMW:s egna DIS) rapporterar om fel på ena temperaturratten i klimapanelen på E39. Några temperaturrattar finns som bekant inte, detta var på E34... Felmeddelande från bromsljuskontakten kommer sig av att detta inte är en vanlig brytare med till/från funktion. I stället sitter det en Hallgivare som känner av pedalens rörelse och hastighet, en anledning till detta arrangemang är att man ganska tidigt planerade för möjligheten att kunna signallera progressivt med bromsljusen, dvs olika styrka osv beroende på hur snabbt pedalen stampas ner osv. Detta system har man som bekant infört först nu på senare årsmodeller. Även bilar med ställbara pedalställ behöver en Hallgivare istf en vanlig brytare för att slippa kalibrera om brytarens triggpunkt när pedalerna ställs om. Tydligen gör systemet med Hallgivare att diagnossystemen kan misstolka detta som en störning eller ej fungerande "brytare" trots att bromsljusen funkar OK. Restvärme: Här kommer den kompletta beskrivningen av funktionerna och premisserna för att restvärmen skall gå att aktivera. För att kunna slås till krävs: * Nyckeln i läge off eller R (radioläget) * Yttertemp under +15°C * Kylvätsketemp över +70°C * Batterispänning över 11,4V * Mindre än 15 min sedan tändningen stängdes av * Restvärmen startas genom att trycka in knappen REST Efter start kopplas restvärmen av automatiskt när något av följande inträffar: * Tändningen vrids till on * Batterispänningen sjunker under 11,4V * Kylvätskan sjunker under +30°C * Mer än 15 min har gått sedan start av restvärmefunktionen * Knappen REST trycks in Jag skall försöka scanna in och lägga upp hela funktionsbeskrivningen för IHKA (klimatanläggning inkl hjälpsystem) samt även motorkylning, fläktar osv som ett mektips på gör-det-själv sidorna. Det skulle säkert hjälpa till för att eliminera misstag och ta bort skrönor om funktioner osv. FP |
|
| Synd att den bara funkar upp till 15c ute, hade velat kunna få friskluft om man sitter och väntar i ösregn på sommaren t.ex. | |
|
Jepp. Det finns väl en liknande funktion för enbart ventilation på vissa modeller tror jag? Å andra sidan så kan man ju köra fläkten enbart på manuellt vis om man ändå sitter i bilen.. FP |
|
|
Fast då måste man ha tändningen på? Klimatanläggningen funkar bara i radioläge som restvärmefunktion vill jag minnas. |
|
|
Kollade pumpen i färjekön idag. Det surrade nere bland ventilerna och jag antar att det är pumpen (för ventilerna tickar väl?). Däremot spelade det ingen roll om anläggingen stod på 16.0 'C eller 16.5 'C. Det surrade i bägge fallen. Jag tror att det är något i stil med det som folke beskriver; att systemet bara puttrar fram en måttlig värmemängd på måfå. Antagligen jobbar det inte säskillt aktivt för att reglera till någon viss temperatur på restvärmen. Jag kan tänka mig att pumpens flöde är begränsat för att värme och ström ska räcka ett tag. Drar man då upp displayen till 22 'C och ökar fläkten, för att se om det kommer varmluft, så kommer man uppleva att det kommer mer luft men med lägre temperatur. |
|
|
Det varierar lite mellan modeller. På min går torkare och en del annat redan i R-läget, förmodligen kräver fläkten tändning till. FP |
|
|
Ventilerna sitter vid vänster framskärm, de dunkar. Pumpen sitter längst ner till vänster på kylaren fram. Din klima verkar inte funka som min, min pump går bara när det behövs värme, dvs aldrig på 16c och inte heller på sommaren när det är 30c i bilen och panelen står på t.ex. 22c. Min restvärme reglerar med ventilerna och håller jämn temperatur både utan nyckel (endast restdioden lyser) och i radioläge (full funktion). Sätter jag 32c blir det riktigt varmt. |
|
|
Det sitter en cirkulationspump integrerad även med värmeventilerna, det är denna som drar runt vätskan just inne i kupévärmaren och ut genom delar av motorblock/topplock. Det stämmer att det även sitter en pump framme till vänster vid kylaren, möjligt att även denna jobbar vid REST-funktionen, osäker på detta. Man vill ju inte cirkulera vätskan genom kylaren och värma för kråkorna... Jag tror inte tempregleringen är aktiv när man kör REST-funktionen med knappen, om det ens lyser i displayer osv just då, dvs när man har nyckeln av osv. Jag har inte kollat på länge.. men jag vill minnas att beskrivningen indikerar fullt öppna värmeventiler, dvs strömlösa och sparar lite ström också när man kör utan motorn igång osv. FP |
|
|
Inte på min bil! Den enda pump som finns är den nere vid kylaren och den används för att förbättra cirkulationen till kupevärmen (alltid aktiv när klima vill ha kupevärme), inklusive att leverera kupevärme när man nyttjar restvärmefunktoinen. Den sitter i serie med 100% av flödet som går genom kupeelementen. Jag skall ta och läsa av exakt vad klimatstyrdonet gör i restvärmeläget vid tillfälle. |
|
|
marin849: Det är 8 år mellan våra bilar och funktionen har säkert förändrats. Folkes beskrivningar stämmer bra på min. Är nyckeln ute så lyser bara en diod för restvärme. Är nyckeln i radioläge så tänds displayen, fläkten gör sitt jobb men någon riktigt temperaturreglering tycks inte råda. Jag vet att annat förändrats under åren. Min bil kan bara producera kalluft för baksätet, men senare har tydligen tempererad luft dit. |
|
|
Så här ser det ut på min bil: Värmeventiler med tillsatspump: Länk Kylsystem med tillsatspump, pumpen är inte märkt i listan men syns längst ner i bild: Länk Marin: Du är helt säker på att det inte sitter en pump under värmeventilerna på din bil? På bilden ovan är den ritad utanför men även tillsammans med ventilerna, märkligt nog. Det är en centrifugalpump, utloppet (i vinkel mot pumphuset) går rakt upp i bottendelen på de båda ventilerna, allt sitter i ett paket. FP |
|
|
Jag är helt säker. Jag har byggt om systemet och satt in en elvärmare på 1500W i systemet, så jag startar pumpen nere vid kylaren manuellt med relä via befintligt kablage från IHKA-panelen. På IHKA-panelen finns bara en ZWP (zusatswasserpumpe), den vid kylaren. Före facelift fanns ju latentvärme som tillval, med egen pump och flera ventiler och så kan man ha parkeringsvärme också. :) Har ingen bättre bild att tillgå nu, men på bilden syns ventilpaket utan pump, samt min extra värmare som sitter i serie med ordinarie flöde (en extra "loop" med slang). Länk |
|
| Intressant, i bilden du länkat till finns "Vattenventil med tillsatsvattenpump" Länk för 365USD samt "vattenventil" (utan pump) för 167USD. Den sista har två arttikelnummer och det är den jag har på min bil som är en 2004. art. 64128374995 och den står from 09/1998 i "min" reservdelsbild medan den i "din" bild står upp till 09/1996 på den gamla artikeln. | |
|
Min bil tillverkades 09/99. Mest intressant är att jag har båda pumparna... Undras när den ena eller andra snurrar, eller bägge... Om dom gör det? Det här måste lösas! FP |
|
|
Mer info från BMW originalmanualer: Auxillary waterpump är ritad (ej foto) som en enhet tillsammans med värmeventilerna. Pumpen styrs direkt från ett effektsteg inne i klimakontrollern (E31 har ett mellanrelä). REST-funktionen utan att ha nyckel i läge R: Som beskrivet ovan. REST-funktion med nyckeln i läge R: Alla normala klimafunktioner är tillgängliga, inklusive fläkthastighet, luftdistribution och temperaturinställning. I min värld är det samma sak som att vrida nyckeln till nästa hack och inte trycka REST, fast man drar ju igång lite mera i bilen också = mera strömförbruking. Premisser för auxillary pump, förmodar att en av dessa är tillräcklig. Pump ON: Kylvätsketemp >32°F/0°C Y-faktor >5% (faktor i den processorstyrda klimaautomatiken) Max kupévärme är begärt REST-funktion är aktiverad Pump OFF: Kylvätsketemp <32°F/0°C och Y-faktor <0%, om inte annan input begär pump ON Slutligen lite om parkeringsventilation som vi berörde tidigare. Detta är en feature hos E38 klima tillsammans med stora färddatorn och den är utelämnad på E39. Funktionen aktiveras från färddatorn, som via K-bussen aktiverar panelutblåsen till 100% öppning, fläkten regleras till c:a 50-60%. Om batterispänningen understiger 11,5V kopplas parkeringsventilationen bort. FP |
|
|
Folke, utan att ha studerat detta så noga så tycker jag att i din bil skulle pumpen nere vid kylaren kunna vara för efterkylning, alltså för att undvika att bilen kokar när man parkerat. Studerar man bild 2 i din post ovan är det svårt att förstå att pumpen vid kylaren över huvud taget kommunicerar med värmelementet. Den tycks mer skicka vatten från kylet till motorn. Andra bilar kan ibland köra elfläkten efter parkering för att undvika detta. På en BMW skulle man i sådana fall behöva köra kondensorfläkten, eftersom den vanliga fläkten inte är elektrisk. Ett annat sätt kan ju vara att sätta fart på kylvätskan med en pump och sedan lita på naturlig konvektion i kylaren. |
|
|
Hej, Problemet med varm luft mot fötterna minns jag också från min e39. Det är en fråga om bristfällig trimning av bilens klimatautomatik, en konstuktionsmiss helt enkelt. Mercedes å andra sidan trimmade alltid en massa varmluft mot ansiktet, nästan ännu värre... |
|
|
Gött med mer info! Jag gjorde följande observationer nyss: Det räcker att ett av villkoren uppfylls för att pumpen skall starta, den går nämligen hela tiden med restvärmefunktion aktiv både utan nyckel och med nyckel i radioläge medan den stannar om Y-faktor är tillräckligt låg (kallar ej på värme) med tändningen på. Nyckel av/ur och restvärmefunktion aktiv: 1. Full temperaturreglering vä/hö med börvärde enl. tidigare inställd temperatur! Ventilerna arbetar, den drar på mer värme (ändrar tiden ventilerna är öppna) om man öppnar dörren så att det blir kallt. Det kommer bara sval luft om jag hade ställt den på 16C innan osv. 2. Fast fläkthastighet motsvarande steg 4,5 (eller 5,5, minns ej säkert), styrspänningen var 2,2V vilket är mellan två manuella steg. 3. Fast luftfördelning med alla spjäll utom mittutblåsen fullt öppna (dvs golv+vindruta och i baksätet kommer varmluft oavsett tempinställning på ratten bak). När jag hade kylvätsketemp ca 68-70C uppnådde kupeelementen ca 60C med full fläkt och full värme vilket innebär att tillsatsvattenpumpen ger tillräckligt flöde för att ge bra värme och man skall alltså inte uppleva att "värmen tar slut" så länge kylvätskan har värme kvar. |
|
| Och jag känner fortfarande inte igen problemet med varm luft vid fötterna. :) Ställ fördelningsratten på max rött och ställ inga kalla drycker i mugghållarna så att den tror att det är kallt i bilen. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.