AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.229

Klimatanläggningen på E39 är dom såhär?

Sida 1 av 4
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Hej

Jag blir inte klok på min klimatanläggning om jag gör fel eller om dom är såhär.

T.ex ställer jag in den på 18grader och värmespjället som är riktad mot ansikte står i mitten.
Då kommer det sval ac luft mot ansiktet men jättemycket och vädigt varm luft till fötterna vilket jag stör mig på.
Ställer jag den på 16grader så blir det iskallt i bilen, höjer jag upp till 17 så börjar den direkt spy ut varm luft mot fötterna.
Allt detta i AUTO läge och AC-knappen på.
Nu är det ju mellan 10-15grader ute men hur blir det i sommar när det är 30grader kommer den att värma fötterna ändå?

I instuktionsboken rekomenderar dom 22grader sen så står det inget om värme på fötterna.
I min Saab 9-3 jag hade 5år stod alltid på 21grader och den starta ju även ac-kompressorn själv när det var över 3 grader ute.

//Per
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
När du ställer den på 16 blir det max kyla. Då bry den sig inte om uppmätt temp i bilen.
Luften i mittspjället styrs inte av inställd temp, den reglerar du av dess värmevred. Ställ in AC'n på 22 grader (Auto och AC på) och stäng av mittspjället så skall du se att det blir bra temp i bilen.
Många misstar sig lite på funktionerna. Inställd temp på panelen gäller när systemet har uppnått balans i hela kupén, inte under startfasen. Detta tar givetvis lite tid, och under tiden kan man uppleva både kall och varmluft ut ur utblåsen beroende på vilken temp det var från början och vilken temp det är ute osv.
Utblåsen uppe på panelen kan utöver detta regleras med ratten i mitten (med blå och röd markering) till att blåsa både varmare eller kallare luft än nere vid fötterna. Allt beroende på yttertempen osv, det man gör med ratten på panelen är att blanda in ytterluft i den kylda eller värmda luften från kliman.

FP
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Kane: Provade att ställa den på 22 igår och stängde mittspjället. Då kommer det enl för varm luft bara på fötterna.

Folke: Jag förstår att klimatanläggningen kan bete sig konstigt första stunden för att nå rätt temperatur. Men t.ex för två veckor sen när första värmen kom och det var 15grader ute så åkte jag 20 mil i sträck och 18 grader på panelen, då spydde den ut varmluft på fötterna.
Kan det inte vara nån ventil som inte funkar som den ska?

//Per
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
sätt mittspjället på max rött så funkar det som på andra bilar som inte har den fenomenala funktionen att kunna ha det varmt i bilen men svalt runt huvudet.
PERTHA: Sensorn för kupéluften sitter strax framför vänstra gallret nere på din klimapanel. Det sitter även en liten fläkt där som suger in kupéluften för mätning osv. Om detta av nån anledning inte funkar, gallret igensatt, fläkten kärvat, osv så kan man får helt mysko temperaturer i kupén.
Värmeventilerna (för vattnet i kupévärmaren) kan du kolla genom att reglera mellan max och min på tempreglaget och samtidigt känna om utblåsluften ändrar temperatur.
Teoretiskt kan ju ventilerna hängt sig i öppet läge eller om det är fel i klimapanelen men testa ovanstående och se. Ventilerna är elektriska, de är öppna när de är strömlösa och vice versa.

FP
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Kan det vara så att du inte har kyl medel i systemet?
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Kan det vara så att du inte har kyl medel i systemet?
Själva kylfunktionen med kompressor osv i klimatanläggningen är en separat del, man kan alltid köra allt från kall ytterluft till full värme utöver denna.
När yttertempen ligger under 12-14° pumpar inte kompressorn köldmedia i vilket fall.
Men om det kommer varmluft utan att kunna regleras ner som PERTHA skriver så är det nåt annat fel eller störning, inställning osv.

FP
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Idag har jag hållt på och tittat mer på bilen utan att bli klokare.

Fläkten i panelen har jag dammsugit noga samt kontrollerat att den snurrar och suger in luft.
Värmeventilerna tog jag loss och kolla att dom ändra sig vilket dom gjorde.
Tömde hela ac-systemet som var fullt, provtryckte för skojs skull. Sedan fyllde jag tillbaka gasen och vakummsög systemet.

Jag vet inte om det fortfarande är fel på mig som kör bilen. Ställer jag den på 30 så kommer det ju jättevarm luft och på 16 så är det iskallt. Det jag tycker är problemet är att så fort jag ställer den över 16 så blir det för varmt enligt mig.
Jag ger upp snart, E39 är oerhört bra bilar men jag kommer inte överens med klimatanläggningen, skall även sälja denna till sommarn.

//Per
sp
71
spit64
525I touring-04
kolla felkoder på ac kan vara någon temp givare som spökar. jag är inte så hemma på BMW värme system men när du ställer graderna på 16 så gissar jag att systemet frångår tempgivarna och bara blåser kall luft, när du ställer på 17 grader så skall systemet använda tempgivarna som referens och då blåser din bil fullvärme så det borde vara någon givare som inte fungerar. Mercedes har så kallade douventiler som justerar varmvattnet och när de inte fungerar får man problem med fullvärme fast tempgivarna visar rätt så släpper ventilerna bara varmvatten genom värmepaktet och då får man full värme.
Värmeventilerna (vattenventiler) av elektrisk typ sitter på de flesta tyska bilar m.fl, och de verkar ju fungera enligt beskrivningen ovan.
Hur mycket värme (eller kyla) som kommer (innan systemet är i balans) beror på flera parametrar och tempgivare, och på hur kallt (varmt) det är ute osv. Inställt värde på displayen är som sagt den temp som kall råda i kupén när systemet jobbat ett tag, säg efter 15-30 min eller mera och när motorn (kylvätskan) har full värme osv.
Det kan komma både kall och varm luft ur utblåsen vid t.ex 19°C på displayen under första halvtimmen eller motsvarande, beroende på yttre omständigheter, det kommer INTE luft med det inställda värdet hela tiden vilket många missförstår.
Det kan ALLTID vara olika temp på luften i fotutrymmet jämfört med utblåsen uppe på panelen beroende på om mixratten vid panelutblåsen ställs på rött eller blått.

FP
ma
7.450
marin849
Kolla felkoder som sagt men (viktigare) kolla då samtidigt att styrdonet korrekt läser kylvätsketemp, kupetemp, vvxtemp höger/vänster,förångartemp och solsensor. Dvs att det är rimliga värden. Du ser också om temperaturreglering funkar osv.

Om du har blandningsratten på max rött och 16,5c känns för varmt (efter 20min landsväg) är det nåt fel.

Själv hade jag velat kunna ställa ner till 6.5c, inte 16.5c då 16.5c är att värma i onödan om jag sitter fullt påklädd och bara ska till jobbet på 10min. Därför drar jag manuellt ner fläkten istället=perfekt.
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Går det att få fram några felkoder genom knapptryckningar på panelen?

//Per
ma
7.450
marin849
Nej.
Fungerar yttertempmätaren? Om inte den funkar så blir det mysko inne i kupen.
Be
278
Bengt C
523i -96
När jag läser felkoder ur min 96:a så får jag alltid två fel som inte går att ta bort. Det ena avser något fel hos bromsljuskontakten. Det andra ett fel i "höger" tempgivare för klimatanläggningen. Trots det fungerar bromsljuset och klimatannläggningen ger den temperatur jag ställt in. Så det verkar finnas en del redundans i dessa system.

Jag har senaste vintern tyckt att eftervärmen ganska snart efter avstägning ger en ganska sval luft från utblåset. Inställd temperatur bibehålls inte om jag väljer ett högt värde, t.ex. 22 'C. Jag har inte bestämt mig för om den elektriska vattenpumpen är trasig eller om systemet väljer att hushålla med värmen (hörs pumpen normalt sett, eller?). Jag brukar hushålla själv genom att dra ner fläkten på eftervärme, så det är knappast ett problem i praktiken.
Vill minnas att dessa fel är buggar i diagnossystemet, precis som du konstaterat, alltså inga reella fel i bilens system.
Du menar restvärmen i din bil? Det är några parametrar som styr hur detta skall funka: Motortemperaturen, yttertemperaturen, batterispänningen, alla måste uppfylla vissa värden för att restvärmefunktionen skall funka fullt ut.
Jag har restvärme i min E39 men jag har bara nyttjat funktionen några få gånger. Tror inte du kan välja valfri temp obegränsat, dvs du kan säkert ställa in något på panelen men restvärmen genererar det som finns lagrat i systemet oavsett inställning, och det tar inte så lång tid, kanske 8-10 min, beroende på yttertemp osv, innan man "tömt ut" den tillgängliga värmen ur kylvätskan.

FP
ma
7.450
marin849
Jag har heller inte riktigt lyckats fastställa vilken temperatur man får när man aktiverar restvärmen med nyckel av, men det är inte full värme, det är en reglerad temperatur.

Med nyckel i läge 1 fungerar klimatkontrollen fullt ut så att man kan ställa fläkt, temp osv och med fungerande elpump får man rejält med värme om man vill, men då kan man som Folke skriver tömma ur energin så att den slår av innan det gått 16 minuter vilket är max tid givet friskt batt och tillräckligt varm motor.

Jag använder restvärmefunktionen lite då och då och får alltid ut 16 minuter, men jag brukar då ha nyckel i läge 1 och fläkten på manuell lågfart. Har kört 30 minuter också (nyckel av/på). Bara om man har bastu och det är svinkallt (-15) som det går att tömma snabbt.

Om du står i ett tyst garage och lyssnar framme vid bilen hörs elpumpen mycket tydligt. Vrid på tändningen men utan att starta, sätt båda temp på 16C, ändra sedan mellan 16 och 16,5C så ska du höra pumpen starta/stoppa (om det är kallare än 16C i bilen).
Visst, står man med nyckeln i läge 1 och reglerar manuellt så är det ju inte restvärme per definition, man kör helt enkelt bara med fläkten och pumpen drar runt kylvätskan och tömmer sista värmen osv.
Detta kan man göra med alla bilar (alla har iofs ingen tillsatspump), men med "restvärmefunktion" menas väl att man kan stänga ner allt och trycka på knappen "rest" och allt sköter sig själv och stannar sedan osv. Värmen man får ut då är inte specifierad till visst gradantal osv, man får helt enkelt ut vad som finns.

FP
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bengt och Folke en grej jag upptäckte. Jag har också haft felkod på höger tempgivare i Carsoft. Kör jag INPA eller Autocom så pekar den på cirkulationspumpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.