|
|
|
|---|---|
| Önskar förslag på vad som kantänkas vara orsaken till mycket påtagliga ljud från bakvagnen i en X5 -08. Det låter i princip som att hela inredningen i bagagerummet är lös, vilket jag även trodde var fallet från början. Jag har plockat ut allt som går att plocka ut från bagaget och dragit å slitit i allt övrigt men ljuden kvarstår. Ljuden framstår som tydligast vid ojämn vägbana och kanter, håligheter etc. Det krävs mindre och mindre ojämnheter och det låter mer och mer. Kommer ljuden frånhjulupphängningen - stötdämparna kanske? Det låter alltså som lös inredning, så tydligt, men det är det inte. Vad är det som låter? Tack! | |
| Kränghämmar stag? | |
|
Okej, vilken funktion fyller dessa? Fler teorier? |
|
|
Hej Har samma problem på min x5:a Håller på att bli tokig. Det förstör hela känslan med att åka bilen. Har åka bak i bagaget då min fru körde och kunde konstatera att det komm från höger sida av bilen (passagerarsidan) från bakluckan eller vid baklyktan. Har plockat lös snart hela inredningen utan resultat. Någon som har förslag. Tror ej att det kommer från någon hjulupphängning. Inte mitt iallafall. mvh Daniel |
|
|
Hej Har samma problem på min x5:a Håller på att bli tokig. Det förstör hela känslan med att åka bilen. Har åka bak i bagaget då min fru körde och kunde konstatera att det komm från höger sida av bilen (passagerarsidan) från bakluckan eller vid baklyktan. Har plockat lös snart hela inredningen utan resultat. Någon som har förslag. Tror ej att det kommer från någon hjulupphängning. Inte mitt iallafall. mvh Daniel |
|
|
|
|
Jag upplever precis samma sak som dig gurkan!!! Har också plockat ut hela inredningen utan att kunna lokalisera ljuden. Bilen ska in på service om en dryg vecka, då får dem kolla hjulupphängningen. Skulle vilja ha fler förslag på vad jag kan be dem kolla??? |
|
|
Kränghämmarstaget överför rörelsen från bärarmen/hjulet till kränghämmaren. Du hör det speciellt om du kör på nåogt ojämt med bara ena sidan, ex bara vänster. Länk Del nummer 5 skulle jag misstänka. Alternativt 2. |
|
|
Killen på verkstaden plockade bort någon överflödig pryl som låg mot bromsskivan, vilket kunde ge en del ljud. Det mesta av ljuden är dock kvar. Har en tanke om att det är bagageluckan som låter då den kanske inte hakar i ordentligt vid stängning. Fick tips om att linda filttejp ett par varv runt öglorna som luckan hakar i för att minska rörelserna. Skulle gärna vilja testa detta å se om ljuden försvinner. Haken är: Vad är filttejp och var köper man det??? |
|
|
Hej Har kommit på att det är min bagagelucka som låter också, det är något med plasten på den nedreluckan vid just fästöglan på passagerarsidan har dock inte fått bort ljudet men skönt att man "troligen" har hittat det iallafall. Visar sig efter helgen. Vi får hoppas det löser sig :) mvh Daniel |
|
|
Prova att spänna in bakluckan "tightare" mot gummilisten. Om man öppnar baklukckan så finns det stopp som bakluckan går emot. Om man justerar in dom så spänner ju luckan bättre och då skall det nog försvinna. Lycka till! |
|
| I mitt fall var det den mindre av de två luckorna, dvs "lastbryggan", som inte hakade i sina fästpunkter tillräckligt tight. Testade att linda maskeringstejp några varv kring fästöglorna - alla ljuden försvann! Jag är så himla nöjd, efter ett halvt års letande, funderande och irritation! Får dock byta ut den klarblå tejpen mot något mer diskret, haha! | |
|
Hallå. Har också lindat tejp på fästena på "lastbryggan". Ljuden är borta. Skönt att vi hittade och vart av med oljuden. Ska bara försöka hitta någon lämplig tejp som håller bättre då luckan används några gånget dagligen. / Daniel |
|
| Tack för tipset. Har tejpat mina öglor med i förebyggande. | |
| Tejpen hjälpte inte på min bil. Får testa att spänna in luckan som patric skrev. | |
|
ÄNTLIGEN! Har jag hittat vart mitt ljud kommer ifrån. Det lät som om någon satt därbak och slog med en låda. Tejpa öglorna till lastluckan hjälpte inte. Sen hittade jag en beskrivning om hur man spänner in själva bakluckan, och det hjälpte inte heller. Så idag la jag mig därbak och bad frugan köra en runda. Dra åt helvete! Det var ju ryggstöden som satt lite lite löst och låg och slog vid guppen, stora som små. 10cm eltejp på dom öglorna, höger som vänster fixade biffen. Nu äntligen är det tyst därbak. Hoppas detta kan hjälpa er som har samma problem. Här har ni länkten till justering av bakluckan (som dock inte var mitt problem) Länk Med vänlig hälsning Vinyl |
|
|
"Vinyl" Vilka ryggstöd menar du? 7-sits sätena eller baksätena Har lite ljud kvar där bak. mvh Daniel |
|
| Baksätena gurkan. Du har ju en ögla på varje sida som de fäster i. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.