|
|
|
|---|---|
|
Tjena Behvöver er hjälp, gärna någon med erfarenhet av bättre däck och inte bara gissare och tyckare. Jag ska nu köpa nya sommardäck, dim 235x25/19 och (255)265x30/19, ev blir det 255 bak om 265 tar i, men jag gillar inte tyskstuk. Bilen är en 123d coupe, lite lätt moddad och fungerar som pendlarbil (14 mil/dag). Men tanken är att även besöka någon banträff i år och om tiden finns i höst även ringen (Grön helvetet). Så frågan är vilket fabrikat/modell ska man välja på däck? Jag vill ju inte nöta ut dem på en gång, gärna hålla två år, men samtidigt klara lite bankörning (blir nog bara ett banmöte per år och ringen blir väl inte av i år heller). Hört att Michelin Sport nöts fort men är väldigt bra på bana. För mig räcker bra på bana och lite fler mil. Någon som vet hur Continental Sport 5P är? Eller andra alternativ. Tacksam för seriösa svar. | |
| Jag tror den väldigt breda användandegraden från långpendlarbil till banbil blir svår att kombinera. Dimensionerna talar för att du nog har betydligt lättare att hitta däck med banegenskaper än lång livslängd. Känns nästan som om du skulle ha två uppsättningar. Lite smalare dimensioner och t.e.x. Primacy HP el. Conti som pendlardäck och sedan något riktigt klistrigt att lägga på för bana. | |
|
Jo i den bästa av världar skulle jag självklart ha två uppsättningar, men det finns en gräns för vad en familjefars hobby och transportmedel får kosta. Därför försöker jag hitta däck som håller i längden men som ändå fungerar någorlunda på bana. Primacy HP! vad är det? Eller håller de fina däcken för två års pendlande samt ett banmöte per år? På de banträffar jag varit med har jag kört 2 eller 3 pass. Jag är ingen stjärna även om man gärna vill tro det. Kanske sliter man mindre som amatör? MVH Richard |
|
| Jag har ingen riktig erfarenhet av dagens mer sportbetonade däck med lite mer grepp tyvärr. Primacy HP är Michelins långlivade däck som jag haft en föregångare till. Då hette de Pilot Sport HP. De rullade 7000 sommarmil och är bland det slitstarkaste jag haft. Troligen inget för bana och jag tror inte man kommer ner under 40-profil utav dessa. Kanske någon annan som vet en bra kompromiss som håller lite längre. | |
| Hur mycket däcken nöts vid banträffar beror naturligtvis väldigt mycket på hur hårt du kör, men min erfarenhet är att gatdäck slits oerhört snabbt vid bankörning. Jag (som också är familjefar) gick för många år sedan över till R-däck vid bankörning och anser mig ha sparat pengar på det sättet. R-Däck tål (förutsatt att man är noga med lufttrycket) värmen vid bankörning bättre och håller därför längre. De är dock olämpliga för gatkörning, eftersom de vattenplanar lätt, bullrar, spårar mer och dessutom försvinner det mjuka gummit snabbare vid vardagskörning jämfört med gatäck. Jag har gjort så att jag skiftat tiull hjulen med (gatlegala) R-Däck hemma, kört till banträffen och sedan åkt hem igen efter en rolig dag. Du kan ju dessutm välja R-Däck i dimensioner med bättre priser än 19", såvida du inte monterat extrema bromsar på bilen. | |
|
z3mpower jag har alltid kört på Michelin PS2 till min gamla m5-2003 samt m3-coupe-98 denna gång när Cabben skulle få nya sulor,så tyckte jag inte dels att de va värt lägga ca 500kr ytterligare per däck. sedan några dar sedan kör jag med Toyo Proxes T1 Sport..Och jag märker ingen skillnad..grymt bra däck.. kan rek .. Org dim 225/40/19 255/35/19 |
|
|
Har väl inte testat så många fabrikat än, men hade Fulda Extremo gatdäck på en Z3 M coupe en gång på Mantorp, fungerade ganska bra i 3-4 varv, sen var jag millimeter ifrån att sätta bilen i räcket på start och mål rakan. De blev överhättade och hala som snor. Men på gatan var de bra. På min M3:a hade jag Avon R-däck och det fungerade fint på både gata och bana. Blev riktigt imponerad över våtegenskaperna påväg till Gälleråsen när himlen bara öppnade sig. Inte tyckte jag att den spårade speciellt mycket heller. Om de var bullriga är svårt att säga, saknades lite ljudissolering i bilen och avgasröret var grovt med ett underbart ljud (Uppsals avgasteknik). Jag han inte köra så mycket innan jag sålde bilen. Hade ett par Pirelli P-Zero Rosso på en V70 2,5t och de fungerade bra, körde väl ca 7000 mil/3år (kanske 4000mil resten med vinterdäck) innan den såldes. Men undrar om jag inte böt framdäcken innan och de andra var ganska slut. Om vi vänder på frågan, finns det några vardagsdäck som fungerar hyfsat att köra på bana med? MVH Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.