|
|
|
|---|---|
| Har en 330i -02 som sedan min flytt till norrland låter konstigt ibland, främst vid kallstarter. Det är ett vinande ljud som ökar i takt med varvtalet. Ljudet hörs inte varje gång jag kör, men dom ggr som det hörs så har jag fått för mig att det försvinner när motorn blivit ordentligt varm. Ljudet försvinner när jag frikopplar och varvtalet går ner. Bilen har rullat 7200mil, har även kollat i motorrumet och sett att jag har torrsprickor i multiremen och att servobehållaren läcker lite ur locket? Tips på egna erfarenheter och om det kan vara något av detta som gör att ljudet uppkommer? | |
| Vet ej, men du får gärna uppdatera om du finner vad det är. Har själv fått ett vinande nu sedan i förrgår. Har kollat lite, men finner inget som är fel. Mitt verkar försvinna när jag kommer till 3000-3500 varv c:a. Vet ej om det är generatorn som låter. Laddar som den ska osv. Får se framöver. Ska be någon varva bilen lite när jag lyssnar i helgen. | |
|
Hej, prova att stänga av ACn för att se om ljudet försvinner. Det finns en ventil för klimatsystem som kan ge upphov till ett vinande ljud. Får själv "motionera" denna ventilen ibland, och då förvinner ljudet. Mvh H |
|
| Hade ett pipande svagt ljud när man gasade, de var gummibälgen den lilla biten från tomgångsmotorn som var sprucken | |
|
Okej. Tackar för tips. Ska kollas. Håkan var sitter den här ventilen. Har du bra tips via realoem eller du kan beskriva? |
|
|
Skall försöka att återkomma i ärendet... Avstängningen sker annars via knappen med "snöflingan" på klimapanelen. Mvh H |
|
|
Tack. Ja stänga av den vet jag, tänkte mest på den här ventilen du nämnde. Om den finns under huven och var. |
|
| På min 325:a-03 så fick jag ett vinande å det var bälgen till insuget som hade en liten spricka! Det upptäcktes då den gula motorlampan tändes, men det gick att köra länge så innan den indikerade. | |
| Vet inte hur "Laper" har det med det, men min egen är alla insugsdelar bytt och kollade, men tackar för tips. Väldigt sugen på kolla den här ventilen som behövde luftas om det är det som jäklas. | |
|
Kan det vara denna? Länk |
|
| Länk | |
| Har inte hittat problemet än. Har testat att stänga av hela klimatanläggningen några ggr,ska göra samma med snöflingan, har även kollat efter läckage på bälgen men hittade inget så tänkte köpa startgas och se om den visar något... | |
|
Har nu provat med att stänga av AC osv, men ingen skillnad. Får titta mer på det efter helgen. |
|
|
Kan vara ett lager i en spännrulle eller generatorn som börjar bli dåligt. Generatorn kan du lätt kolla genom att använda en långskaftad skruvmejsel - sätt spetsen på klingan mot generatorns chassi och sedan sätter du örat mot skaftets ända - då hör du direkt om ljudet kommer från generatorn. Kan också vara vattenpumpens lager som börjar bli dåligt...byt den isåfall, det är mycket enklare än att vänta tills pumpen rasar och du riskerar följdskador (t ex topplockshaveri pga överhettning)! Remmar med torrsprickor bör bytas och då kan du enkelt passa på och känna på alla remskivor och spännrullar när du ändå har remmarna borta efter ev. glapp/missljud. Det är rätt enkelt att byta remmarna så det jobbet gör i alla fall jag själv. Förslagsvis passar du på och monterar bort spännrullarna och fettar om lagrena - då blir de nästan som nya. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kalas. Tackar för tips. Kan tänkas det har något med generatorn att göra för det låter som det kommer från den sidan. Blir även att jag stått med foten och gasat lite och lutat så mycket jag kan in över dörren och det låter som sagt från den sidan. En fråga till: När jag lindande in mitt avgasrör i veckan, så såg jag att plast röret fram till hade hoppat av. Det jag tänker på är det som är till kylningen utav generatorn. Frågan är då om den kan ha gått lite varm och då fått stryk? Därför som det börjat låta nu. Ska göra testet som du sa med mejsel också. |
|
|
Vad är det som går sönder på generatorn eftersom det följer varvtalet en bit? Är det något lager eller nått som blir kasst? För den laddar som den ska osv. Tänkte mest på om jag slänger av den och lämnar den till generator nissen vi har här i Landskrona och han kan fixa det. Något lager eller vad det nu kan vara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.