|
|
|
|---|---|
|
Har fått en idé om att byta min 9-3 Aero mot en M5 E34 med 3,8 motorn -93. Vad bör man tänka på, kolla extra, bilen har gått 15.000 mil, vad skall jag betala? Har ingen erfarenhet av BMW så alla tips är välkomna, gärna denna vecka. Tack Jimmy | |
|
Hej Jimmy. Har ingen M5 själv men du kan få några tips av mig i alla fall. Kolla så det inte läcker olja från bröstkåpan längst fram på motorn, man måste lyfta toppen för att åtgärda detta och är väl inte gratis direkt. Kontrollera stötdämparna och särskilt vänster bak som tar mycket stryk av värmen från avgassystemet. Dokumentation, dokumentation & dokumentation. Kolla upp bilen så noga du kan, dessa bilar är byggda för att gå långt och känns väl inte lika "slitna" som en billigare bil (läs annat fabrikat)när milen börjar ticka på. Lycka till. Pontus |
|
|
Bra byte tycker jag inte för att 9-3an går dåligt men M5an går betydligt bättre och kvaliten är mycket bättre.SAAB´s växellådor är en katastrof(jobbar som SAAB mek men kör M5 3,8).Ett minus på bmw´n om man inte skruvar själv är service/rep kostnader,men när balanskedjan+vxllådan havererar på saaben så blir det inte heller billigt.Jag servar min själv eftersom jag ändå servar saabar och oplar hela dagarna.Jag gav 120000:- för min på 11800mil och kanon skick i lack fullutr med skinn och allt.jag kollade på bilar för runt 90/100ken ville hellre ge mer för en i fint skickck |
|
|
Se upp med läckande stötdämpare om det är edc på bilen det gick jag bet på,Annars en kanonbil! mvh jocke |
|
|
Kosta på ett M-test eller låt en BMW verkstad gå igenom bilen. Hade en 3.8 -95, i och för sig lågmilare men där bytte dom på garantin: Kamkedja+sträckare, Koppling, några stag i framvagnen samt ventilkåpspacknignen och ställde ventilerna. Var en tomte som kört mest stadstrafik med bilen förr. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Jocce (och Hoffa): Det är EDC på alla 3,8'or så som jag sa: stötdämparna. Mvh pontus N. |
|
|