|
|
|
|---|---|
|
Har fått en idé om att byta min 9-3 Aero mot en M5 E34 med 3,8 motorn -93. Vad bör man tänka på, kolla extra, bilen har gått 15.000 mil, vad skall jag betala? Har ingen erfarenhet av BMW så alla tips är välkomna, gärna denna vecka. Tack Jimmy | |
|
Hej Jimmy. Har ingen M5 själv men du kan få några tips av mig i alla fall. Kolla så det inte läcker olja från bröstkåpan längst fram på motorn, man måste lyfta toppen för att åtgärda detta och är väl inte gratis direkt. Kontrollera stötdämparna och särskilt vänster bak som tar mycket stryk av värmen från avgassystemet. Dokumentation, dokumentation & dokumentation. Kolla upp bilen så noga du kan, dessa bilar är byggda för att gå långt och känns väl inte lika "slitna" som en billigare bil (läs annat fabrikat)när milen börjar ticka på. Lycka till. Pontus |
|
|
Bra byte tycker jag inte för att 9-3an går dåligt men M5an går betydligt bättre och kvaliten är mycket bättre.SAAB´s växellådor är en katastrof(jobbar som SAAB mek men kör M5 3,8).Ett minus på bmw´n om man inte skruvar själv är service/rep kostnader,men när balanskedjan+vxllådan havererar på saaben så blir det inte heller billigt.Jag servar min själv eftersom jag ändå servar saabar och oplar hela dagarna.Jag gav 120000:- för min på 11800mil och kanon skick i lack fullutr med skinn och allt.jag kollade på bilar för runt 90/100ken ville hellre ge mer för en i fint skickck |
|
|
Se upp med läckande stötdämpare om det är edc på bilen det gick jag bet på,Annars en kanonbil! mvh jocke |
|
|
Kosta på ett M-test eller låt en BMW verkstad gå igenom bilen. Hade en 3.8 -95, i och för sig lågmilare men där bytte dom på garantin: Kamkedja+sträckare, Koppling, några stag i framvagnen samt ventilkåpspacknignen och ställde ventilerna. Var en tomte som kört mest stadstrafik med bilen förr. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Jocce (och Hoffa): Det är EDC på alla 3,8'or så som jag sa: stötdämparna. Mvh pontus N. |
|
|
Tack för upplysningen Pontus det visste jag inte. Då blir det enklare att hitta fina fjäderben från en smälld lågmilare,(baksmälld). tänker nämligen inte köpa nya, dom är på tok för dyra. mvh jocke |
|
|
Tack alla för svar... Var och tittade på den igår, otroligt fin i lack och allmänt skick. dock 16.500 mil, kom från tyskland för ca två veckor sedan. är det rimligt att en M5 bara går 2000 mil/år i tyskland, känns väl lite lite va? För den som vill finns bilder på www.npbilab.se Fanns även en fin M3 Limo -97, är det ett bättre köp? Jimmy Hoffa |
|
|
Det beror väl på vad du vill ha. M3 är mer utpräglat sportig med sämre baksäte och lite sämre komfort (dock inte sagt att den är dålig). Jag hade satsat på M3:an då jag gillar dessa, men det finns ju dem som föredrar M5:an. Det verkar på dig som om prisskillnaden på dem inte spelar så stor roll, då rekommenderar jag dig till M3:an då den ju när allt kommer omkring är nyare och har gått mindre. BeMDabbelyo /Jimmy |
|
|
Köpte min M5:a för några månader sedan, och är väldigt nöjd. Enda jag har åkt på i reparationer är fläktkopplingen som kostade en tusenlapp att byta. Alla är ju väl medvetna om att det är en DYR bil att äga o köra... Enda direkta nackdelen som jag ser det är att den blir lite FÖR sportig ibland. Vad jag menar är att motorn är väldigt varvvillig och det är svårt att låta bli att trycka till gasen och åka lite för fort med jämna mellanrum :) Nu är det dags för service snart och det kommer att kosta ca. 10.000.- (Insp.2 byte bromsar + skivor m.m.) Smakar det så kostar det Hej å hå. ///Pasi Vroom |
|
| Ja bilen ser skit bra ut på bilden i alla fall.Defenetivt snyggare än en 9-3a, min hade gått ca 8500 mil när den blev intagen till sverige -97,så ca 2000mil/år är nog ganska rimligt, mvh jocke | |
mmmm M3 |
Hej på dig hoffa. Jag har varit nere och tittat på NP-bil mitt intryck är att han är en jävla rufflare.Utanför stod en Audi v8 tror det var en 90 års modell med ca 12000 på mätaren. Nu kommer det roliga förarstolen var nersutten och väldigt sliten trotts att det är skinn och både ratt och pedaler var i det närmaste utslitna. Detta tycker jag är lite konstigt. Skruvad mätare eller har Audi så dålig kvallite på sina grejer. Så jag tycker att du ska vara extra noga med att kolla upp bilen. |
Likvid |
Jag var intresserad av deras Audi S8-98 dom hade därnere som är såld verkar det som nu. Första angav han att den gått 11500mil i annonsen och sen en månad senare står det 9500mil och 380hk. Tur man inte köpte av honom då..... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.