AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.915

Avdragare för styrled (byta fjäder + dämpare) e39

Sida 1 av 2
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
För er som bytt stötdämpare, kan ni tipsa om verktyg till rimligt pris som kan ta loss p-änden till styrleden. Biltemas spindelledsavdragare har en öppning på 19mm och vad jag läst mig till krävs det iaf 22mm.

Mekonomen har en variant också men det står inte hur stor den är.

Hittade denna som verkar fungera, nackdelen är att den inte säljs i Uppsala (så det kommer nog ta ett par dagar att få den); Länk
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Swedol har en variant som funkar , finns i Uppsala .
Annars är skruvat.se snabba på att skicka , så du behöver inte vänta länge :)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
När jag bytte länkarm fram knäckte jag biltemas avdragarvariant (liknande modell). Det slutade med att jag bankade bort den. Visserligen släppte mässingsbussningen från infästningen. Efter värmning att övertalning med gaffel fick jag joss den och kunde sätta tillbaka den.
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Hittade en sats med 6 avdragare på swedol, dock inte helt billigt. Annars såg jag bara avdragare med 2 eller 3 ben. Funkar någon av dessa?
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Tänk vad trevligt det hade varit med en butik där man kunde hyra bra verktyg lokalt..
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Om du söker på "avdragare" och sedan väljer "framvagn" så hittar du mer.
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Perfekt! Tack så mycket! åker och köper på en gång :) Finns ju två storlekar på den med justerbar höjd, tror ni båda passar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är trångt att komma åt med en riktig avdragare. Trots att jag var på en bilverkstad och mekade fanns ingen som passade bra. Om du ska ha en avdragare, köp den på Svedol som bevisligen verkar passa. Själv körde jag med släggmetoden. knackade lite runt konan och sedan gänga på muttern jäms med bultänden och klipp till. Det måste vara en tung slägga och gärna en tung järnklump som motåll. Glöm gaffelavdragare. Dom är bra om man ska byta länkarm/spindelled då den ödelägger gummidamasken.
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Finns det något mer man ska tänka på när man byter fjädrar + dämpare?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, fjäderavlutets läge i lagringen uppe och tallriken nere på benet ska du ta dig en titt på innan du plockar isär. Det ser ut som att änden på fjädern skall ligga i ett pressat "trappsteg" i tallriken, men så är det inte. Det är gummimellanlägget som har en klack som ska ligga där. Notera hur det ser ut innan och ta gärna en bild, så slipper du som jag ta isär det en gång till. Fjäderbenslagringar ska du passa på att byta samtidigt. det är vanligt att de är slut. En riktig fjäderspännare för fjäderben underlättar, men det funkar såklart med enkla typ Biltema standard fast det tar lite längre tid. Tejpa skärmkanterna med silvertejp och använd en hjulbult att trampa ned spindeln med när du ska lirka ut benet. Denna beskrivning är mycket bra och där finns moment för bl.a. klämförbandet i spindeln:
Länk
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Tack alla i tråden! det här forumet är ju oslagbart!
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Har bytt støtdempere på fler e39 ,du behøver ikke ta løs noen ledd.bare løs på plasten under motor så går det fint.press ned med benet så går demperen fint ut under skjermen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ska inte svära på det, men det känns som om vinkeln på styrlederna kan bli för skarp om man har styrstagen kvar och det kan bli brytningar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte på 540 du har bytt dämpare utan att demontera styrleder runaris? De har ju annorlunda spindlar och styrleder.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nädre länkarm fram skulle jag INTE byta själv om jag vorde du. Du kommer få en aluminiumhylsa med dig ut som är ett helvete att få av. Lämna in på verkstad och var glad istället.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har mekat bil i snart 30 och aldrig använt nån avdragare till styrleder, förutom på äldre VW/Audi där infästningen är av pressad plåt.

Ett par välriktade slag med en kraftig hammare från sidan, sen ett lätt slag på styrleden där muttern ska sitta kvar på gängan för att skydda den, lossnar den inte då, tar man ett par slag till.
Oftast krävs bara 2-3 slag och den hoppar loss av sig själv, vissa bilar kan vara sega och kräva uppåt 10 slag.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Anders72
Nei på 520 og 528.var ingen problem utan att demontera styrleder.540 ser ut som mer jobb ja.
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
När jag skulle ta av muttern från styrleden så har den fastnat i skruven, går alltså inte att dra åt eller ta loss muttern, skruven roterar bara. Finns det något sätt att gå loss muttern?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns ett insexgrepp i bultänden. Insexnyckel plus en ringnyckel för muttern. Låter i.o.f.s. knepigt att konan redan släppt, men då slipper du ju fundera på hur du ska få ur den. Hoppas inte gängan har skurit bara. Kan du inte hålla emot med en insexnyckel, prova att pressa i leden med en domkraft så att konan håller emot medan du skruvar av muttern.
Elk: Ett generellt svar...Du får helt enkelt ta en skiftnyckel eller liknade o vrida på den "kompletta styrleden" så kulan hamnar i något av sina ändlägen, givetvis måste den tryckas tillbaka i konan innan, göres tex genom att lägga en pallbock under o sedan sänka ner bilen lagom mycket. Sedan lossar man muttern i detta läge, kanske att man behöver vrida ännu mer om det bara snurrar. Kan underlätta att smörja gängan, men smörj INTE någon annanstans...
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Testat att pressa in leden med en domkraft samtidigt hållit emot med en 5mm hex, det slutade med runddragning av mothållet på skruven, den var nästan rund från början iofs. Smörjde på ordentligt med wd40 igår för att den ska lossna enklare..

Går ju inte att skruva tillbaka den nu heller..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.