|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha kört första vändan med e39an efter vintervilan så vill inte bränslemätaren röra på sig, den har stått på reservern hela vintern och nu när ja hävde i 35 liter så rörde den sig inte. Har testat att starta om bilen och väntat tills den gått ned i sleep och sedan kollat igen men stendött. Är detta ett känt fel på E39? Jag har rivit en hel del i skuffen på bilen nu under vintern så det kanske är det som har ställt till det. Någon som har koll på vart kablarna till givarna går ner i tanken? Hur beter sig mätaren om det är kabelbrott? Står den på reserven då? Tack i förhand. | |
| Ska testa att tanka fullt i morgon så får vi se vad som händer. | |
|
Borde finnas ett elschema, kontakta "Hasso" (Han kan en hel del). Annars kan du prova & plocka ner instrumentpanelen/clustern & kolla om ingen kontakt sitter fel (eller är skadad). - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Halloj.. Hade samma problem med min men då var det kabelbrott uppe under kontakten till bränslepumpen och givaren.(samma kontakt). Plockade ur pump och givare, testa med mutlimeter på kontakten och sen direkt på giivarn(blecket) .. På min hade jag inget utslag på kontakten men på blecket på givarn fanns det liv... Kortade kablarna 3 cm och lödde om.. funka, och sparade således 900:- på givare och säkert 600 på felsök... Och givarn och pumpen sitter under baksätet, så pill i skuffen skall inte med ha det att göra... |
|
|
Yes hittade pumpen osv under baksätet igår. Dock var det inget fel på bilen utan det är ST1 som blåst mig på 35 liter sås.. testade att tanka på ett annat ställe idag och då gick mätaren upp som vanligt. Räkneverket på pumpen samt pumpningen gick alltså men det kom ingen eller väldigt lite bensin till bilen. Ska ringa deras kundservice på måndag, hoppas man får tillbaka sina bilar. Trevlig helg! |
|
|
Gott att det löste sig... Robban |
|
|
Intressant fall. Det måste sägas att det är extremt ovanligt att pumparna på macken registrerar bränsle utan att det verkligen pumpas igenom pumpen och slangen osv. Konstruktionen på hela pumpen osv är gjord med detta i åtanke. Samtidigt har du meckat med bilen under vintern i skuffen osv, dvs i regionen där tankarmatur och kablage till denna sitter. Det är inte helt ovanligt med avbrott eller glappkontakt i anslutningarna just över tankarmaturen (en på varje sida). Jag skulle köra ett tag och se om felet återkommer, alt kolla igen på alla anslutningar osv. Meddela gärna vad ST1 kom fram till angående den aktuella pumpen. FP |
|
|
Får tillbaka pengarna ska det stå i förra inlägget. Folke: Det är garanterat mackpumpen som är boven för de läckte ingen bensin när ja tankade och har inte luktat något om bilen. Ja fick soppatorsk i morses också kan ja tillägga. När ja sedan tankade i en 20 litersdunk så reagerade mätaren direkt. Då hade ja bara kört någon mil sedan ja tankade på st1. Ska bli intressant att se vad st1 säger :) pumpen verkade inte frisk heller för det tog extremt lång tid att tanka. Den pumpen har dock vart långsam väldigt länge. |
|
|
OK, du har redan fått tag på kundtjänsten? Bra att du får tillbaka pengar iaf. FP |
|
| Nej de har inte öppet helgtid, ska ringa på måndag | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.