|
|
|
|---|---|
|
ASC kopplas automatiskt in när motorn startas/tändningen slås på. I handboken står det att "Inskränkningen i effektuttaget kan till att börja med kanske upplevas som något ovant. ...". Hur är det då, får jag ut en ökad EFEKT om jag kopplar ur systemet? Om ja, hur mycket kan det röra sig om, är det märkbart? Någon som vet hur systemet funkar egentligen? | |
|
Alltså, om något hjul börjar spinna så bromsas hjulet, och motorn stryps tillfälligt för att undvika hjulspinn. Hjulet slutar så att spinna, får fäste, och sedan ökas effekten igen och man kan på nytt få hjulspinn. Detta märks tydligt om man fullgasaccelererar på 1an vid halt väglag. Vid "vanlig" körning då man inte har hjulspinn finns ingen inskränkning i effektuttaget. /Micke |
|
| Tack Micke: Första delen i ditt svar om hjulspinn, det känner jag till men det var just det du nämnde i andra stycket att ingen inskränkning sker överhuvudtaget. Vet du om det är tändningen eller insprutningen som regleras av ASC:n? | |
|
Vet inte. Jag har åtminsone inte märkt att bilen skulle bli slöare med ASC:n på än avstängd (Med undantag av just när den stryper då, men det är ju hela vitsen med att ha funktionen öht). Vid acc rakt fram på underlag med bra fäste märks inget alls. /Micke |
|
|
APPCON: När jag kör på strippen med min standard-bil så slår jag av ASC'n och vips, så har jag c:a 250 pållar! ;-) Skämt åsido! ASC'n är skit på grusväg, känns som om man trampar in och släpper kopplingen snabbt! //Kungen Af Malmö |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.