AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.163

Köpa dämpare/coilovers och bussningar

so
119
sofresh
Bmw M3 e92
hejsan jag har nu bestämt mig för att köpa nya dämpare/coilovers... helst justerbara...

så jag behöver tips på dom mest prisvärda, så inga på 25000 ;-

Och sen kan ni väl tipsa om någon sida där jag kan handla bussningar till både fram och bakvagn då bilen går som en orm på vägen :(

silentblock och bärarmsbussningar och vad det nu heter, helst komplett så jag får allt jag behöver på en gång...

Tack på förhand

Coilover set JOM kan du köpa på tillbilen.se i Göteborg. Har dem själv och jag är nöjd. Bra service från tillbilen i Göteborg.

Ang bussningarna hade jag satt på Powerflex och dessa kan du köpa på schmiedmann.se.
Fram köper du 1 och 2.
Bak 5 och 8.

Dessa brukar räcka för att få slut på orm slingrandet.

Länk
JOM är gissningsvis samma "skrot o korn" som TA-Technix o allt vad de heter. Jag har TA-Technix på min bruxis (Passat), kan säga som så här: Stenhårda fjädrar o dämpare, man måste KRYPA över fartgupp. Kör man över större gupp på stora vägar som är markerade med en skylt för "guppig väg" så kan det bli rejält stötigt. Har själv varit på väg av vägen flera gånger pga dämparnas/fjädrarnas hårdhet. Om det är samma till E36 vet jag inte men jag skulle välja något annat. En annan aspekt är att man justerar höjden genom att flytta fjädersätet, sniket! Om du kan sträcka dig till ca 4" så får du "rediga" coils från Länk
Förvissa dubbelt så dyra som JOM osv (ca 4000kr istället för 2000kr) men betydligt bättre grejer, OM du nu inte bara är ute efter att sänka bilen o struntar i att väghållningen blir sämre än den var... Länk
Ska du köpa JOM så köp för böveln inte från www.tillbilen.se, samma prylar kostar hälften så mycket på ebay.de! Kan du däremot lägga uppåt 4" (som JOM kostar hos www.tillbilen.se) så är mitt råd att lägga pengarna på ett Lowtec 9.1 kit (deras "instegskit", sedan blir det bara dyrare...)
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Var köper man lowtec billigast?

Lowtec låter ju som högkvalitativa prylar btw ;)

MVH
Peter Z
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
K-sport från raidopower, riktiga prylar till bra pris.
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
De där k-sport ser ju riktigt seriösa ut. Funderar på sådana till min porsche...

Till min 2:a bruksholk blir det dock mer budgetvariant... Frågan är bara vad jag skall köpa. Det finns ju verkligen hur mycket som helst att välja på. Just nu är jag ändå inne på ett fast kit. De billigare coiloverkiten har jag hört från flera håll att de är för hårda. Ett lowtec 9.1 coiloverkit kostar ju ca. 4500:- och det är lite väl mycket till denna bil. För ca. 2800:- kan man köpa ett fast 60/30-kit från lowtec. Kanske det är ett bra alternativ?

MVH
Peter Z
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Ingen som har några bra tips?
Jag hovrar just nu över köpknappen på dessa...
Länk

Jag behöver inte justerbara. Det viktigaste är att väghållningen inte blir sämre än orginal, bilen blir stenhård så den studsar(det är en bruxis som körs på blandat underlag) eller att de pajjar efter några månader.

Ledsen om jag bryter mig in i en tråd men jag tyckte det var onödigt att skapa en till likadan.

MVH
Peter Z
Blir säkert bra Mr Z. Ser ingen anledning till varför inte förutom jag själv tycker det var bra att kunna justera höjden på min egen pga den är låg fram och kraftigt Tysk stuk. Så jag behövde kunna lyfta upp den lite :).

Kör på och lycka till.
fr
52
fronkensten
BMW 328 touring
Tjena,
angå bussningar så hittade jag detta kitet på nätet för nån dag sen som jag själv tänkte prova.
Länk
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
En annan väg att gå är att köpa begagnat orginal från M3. Det finns det en hel del av då många har bytt till just coilover och det är riktigt bra grejor. Du kan få komplett inkl krängningshämmare för 1500 - 2500:-

Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Ähh!

Nu blev det ett riktigt ultrasnik-kit!
För 1420:- ink. frakt och moms gör det inget om det är kass :D

Jämfört med det som sitter på lär det göra susen. Alla mina dämpare läcker. Fjäderbenen är som cykelpumpar så fronten slutar typ aldrig att gunga när man kör på motorvägen. Båda fjädrarna bak är av=toklåg och typ 4grader camber.

Nu återstår det att se när/om det kommer några prylar :)

MVH
Peter Z
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bussningar: www.strong-flex.eu Dessa är mycket billigare än Powerflex och finns också i olika hårdheter. Den hårda är mycket styvare än Powerflex men inte njurbälteshård som delrin och alu. Kan rekommendera dessa, använder dem själv. Finns till en mängd bilmodeller.

fronkensten. Du kan handla direkt av tillverkaren via deras hemsida = billigare.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.