AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.231

Varför går E46 330 -01 går slött ?

Sida 1 av 2
Jag har precis köpt en e46 330i 2001. Den har rullart 22. Den är svår startad ibland, det tar några sekunder ibland innan den hoppar igång.
men den känns jätte seg för att ha 230hk. Ibland när den stått länge och jag startar den är den jätte pigg och den spinner nästan iväg när jag gasar. Så jag antar att det är något fel på den.. sökte lite och läste om att kamaxelgivaren kan vara trasig ? vad har jag för fel på min bil ? ingen lampa lyser.
När jag står på tomgången och ska iväg måste jag gasa väldigt mycket annars dör den.. :( Ingen som kan ha några ideér ?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det kan vara många olika fel med det symptomet. Kamaxelgivare, luftmassemätare, Vanos, temperaturgivare.......
Ta in den till BMW-verkstad och gör felkodsavläsning.
Väl investerade hundralappar, den pekar med 99% säkerhet ut felande komponent direkt.
Finns det felkoder även om ingen lampa lyser ?
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Kolla även efter hål på insugsbälgen.

Riwa
Hade också gjort som gunnare skrev, så kan du gå vidare där efter.

Hur mår dina stift? Har du gjort något vid bilen sen du köpte den eller bara kört?
Så det kan alltså finnas felkoder trots ingen lampa lyser? Jag har bara kört... hällde i sprut och bränslesystem rengöring för jag tyckte den gick ojämt, dör när jag ska iväg när jag står still "kärringstop". men ibland blir det en helt annan bil, drar iväg som fan och spinner, annars är den slö, känns som 130hk... :(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det kan finnas felkoder även om ingen varningslampa lyser!

Har den sportluftfilter?
Om så är fallet - kolla upp så inte LMM har blivit förstörd pga olja och smuts på glödtråden i LMM.

Men jag skulle gissa på en felaktig givare till vevaxel eller någon kamaxel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Den är helt original, är det vanligt på 330 att de blir slöa ? vad är det vanligaste osrsakerna?
Jag ska till verkstaden och läsa av felkoderna kl 12. hoppas på att se vad som kan spöka, kostar 250kr
Tror inte detta, men är det något fel på ditt gas spjälls hus, så har jag ett som gått 11800 mil och suttit i en 2004 års modell som du kan få billigt. Fungerar klockrent. Nytt är relativt dyrt. Så vet du alla fall.
Hemma igen! dessa felkoder hittades:
kamaxelsignal insugssida 41
backsensor v-yttre 10
backsensor v-mittre 12
backsensor h-mittre 13

Kan det vara kamaxelgivaren ?
någon som vet hur man byter den ?
bra att tänka på ?
vart sitter den?
länk?
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Hej,

Kamaxelgivare på insugssidan bytes:
Se Länk

Är lätt att byta den givaren. Lite trångt bara. Det enda som jag tänkte på när jag bytte på min är att dra gärna kablen likadant som den ligger och se efter så den inte ligger mot blocket sen. Tror den tål lite värme, men mest så den inte ligger emot och blir bränd.
raderade de koderna för att se om de återkom igen?
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Om kamaxelgivaren är trasig så blir den slö, ja. Hade fel på båda givarna på min 320 och den var minst sagt trött då. Var även svårstartad ibland.

mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har oxå en som var svårstartad,men min gav ej felkoder.Bränslefiltret va de på min. Har renoverat vanosen tidigare o då känner man verkligen hästkrafterna efter de kan jag säga..
Har beställt givaren nu (735kr), kommer imorgon men kan inte hämta den förens på tisdag då det är påskstängt :( Ja de raderade alla felkoder. värt 250kr för att slippa chansa och köpa lamda, flera givare osv... Vad är vanos och hur fungerar den ?
Vad kommer det sig att inte någon motorlampa eller service lampa lyser när det är vajs med motorstyrningen ?
Det kanske inte är nåt direkt fel på den?
Vet att när den brukar gå, så brukar bilen skutta fram som en känguru, hacka å ha sig.
Men du har ju en felkod så jag hade också bytt den raderats och återkommer.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorlampan lyser bara om det är fel som riskerar att ge felaktiga avgasvärden.

Det är inte ovanligt att det finns felkoder i motorstyrningen utan att lampan tänds.

Byt givaren, radera felkoderna och därefter lär bilen gå bra igen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.