AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.093

Vakumslang, eller något annat i motorn som är trasigt ? E34 540iA plus filmklipp

Hejsan!
Här kommer några film klipp på motorn.
Klipp 1,
Jag tycker de finns ett klingande ljud i motorn plus att den har ojämn tomgång.
Kan de vara en trasig vakuumslang ? Jag hittade en slang bakom insuget som går till "den silvriga saken" på fulerailen satt ingen slang på den så jag bytte och satt dit den men den läcker lite endå, de pyser.
Några mera slangar jag ska titta ?
Länk

Bild på vakuumslang.
Länk
Bild efter bytet.
Länk
Ska jag köpa bättre slang ?

Klipp 2,
Ska de pysa som de gör när jag stängt av bilen ?
Länk

Alla tips är välkommna på vad jag ska göra och titta efter.
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Hej,

Ser ut en vanlig PVC-slang. Du måste byta till en riktig vakuumslang som håller för yttre samt inre påverkningar.

Gällande ojämn tomgång. Läs av ev felkoder först. Så får vi gissa sedan.

/Joakim

Och PVC-slang finns väl att köpa nästa överallt ? Typ Swedol, tänkte köpa en slang så man får pressa på den lite, för med den jag bytte till så får man inte trycker speciellt hört för att få dit den.

Tänkte ta och felsöka bilen på verkstad för att se vad dom får fram.
Står inget i färddatorn om att något är fel.

Förutom att den läcker lite vatten och att den brukar nämna att vatten nivån är låg när jag har hård kört bilen, men annars visar den inget.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Slangen du syftar på reglerar soppatrycket är och ytterst väsentlig.
Du bör sätta dit en som tål vakuum och fram för allt värme.
Så de ska då vara nån liknande av dom svarta slangarna som sitter lite här och var i motorn, Kan detta bero på ojämn tomgång ?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Tror inte den slangen ska påverka tomgången,men byt den ändå för den påverkar nog dom högre varvtalen.Sen låter det som du har ett stort hål i membranet i bakkant på insuget.Klassiskt m6x fel.
okej, tack för svaret om slangen..Jag har tittat på gör de själv guide och tänkte byta membranet med, har hört att den packningen gör sjukt mycket.
Kan insugsmembranet ha något med att bilen känns seg ?
För de är inte samma "klipp" i motorn som de va innan ?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Vet inte,men om det är ett jättestort hål är det nog fullt möjligt att det påverkar ja.På filmen verkar det som det är ett ganska stort hål om man lyssnar på ljudet
Okej. Varför är den packningen bra ? Vad har den för uppgift ?
Och endå så förstör filmen ljudet, men de susar nått så förbannat när motorn är igång och man står på tomgång, och när man kör så har den börjar vina nu på sistonde, låter nästan som en kompressor när man kör iväg från stillastående.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Är väl ingen packning,utan ett membran från oljeavskiljaren som gör att oljedimman sugs in i insuget vid tomgång.Läcker detta membran kommer det olja och oljedimma in i insuget.Så har jag förstått det iaf.Har fått byta det på alla mina V8or jag haft,alla har varit spruckna.Skall man byta hela "kasetten" är det ett jädrans bök,därför brukar jag bara knäppa av den runda hållare på bakkant,där sitter själva membranet.
Jag kan väl ta startgas och spruta in för att vara redigt säker ? då hör jag ju om den läcker = motorn varvar upp ?
Finns de nån sån sats att köpa ? så man byter allting ?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Hjälper inte att spruta startgas för att se om den läcker.Tyvärr
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Märker att det har/är oerhört många fel på ditt fordon "Deluxe"... post-efter-post (tråkigt dock) =/

Dags & byta bil kanske?

- Bayerische Motoren Werke AG -
Haha jaa man kan ju tro de, men de är inte så mycket fel !
Tänkte att jag ska byta membran och göra en rejäl service på bilen och sedan titta över motorn noga (slangar dyl) och de mår den ju inte sämre av :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.