|
|
|
|---|---|
|
Bilen är allmänt slö och drar mycket bensin. Det som är bytt är: *Kamm *Lambda *Bränslefilter *Tändstift *Fördelarlock och rotor. nån som har nån idé? Mvh | |
|
Koppla ur luftmassemätaren och se om det blir någon ändring, kan vara laddning eller batteri oxå. If it works, don't fix it. |
|
|
Tjena! jag har samma problem! min 316i med m43 motor årsmodell 95 dricker meeer än va den ska göra! :( Använder den som pendlarbil men den va inte så värst snål, kör från malmö till lund och tillbaka, på 140km drack den 15 liter bensin, blandad körning. VAAD ÄR felet?! det är liksom en 1,6a... ingen som vet? är 20 år o har inte råd me en törstig bmw.. :( Vet att det kan vara olika saker så som lambdasond, tempgivare, tändstift, luftfilter/bränslefilter osv, men hade velat ha ett bra tips/svar. |
|
|
Kolla tjyvluft också! Undersök noga luftbälgarna med kopplingar så att den inte får för mycket luft.. Brukar kunna gå lite småoroligt då på tomgången.. Är stiften dåliga borde den smårycka lite.. Tempgivaren som styr motorvarv efter motortemp kan också vara sönder, blir som att åka med choke jämt, borde synas på avgasvärdena på bes... Finns något spjäll i tomgångsmotorn som en kompis hade strul med, men det får du söka vidare på :-) |
|
|
Första frågan i dylika fall: När servades bilen senast och hur? (vilken olja, vilka filter, vilka stift etc.) Efter att ha kollat luftläckage är det lämpligt att kolla hur stiften ser ut - om de är slitna och hur de ser ut när du "läser dem" - dvs. deras utseende säger ofta mycket om motorns skick och hur den går och ev. fel. Sportluftfilter är ofta samma sak som förstörd LMM - om du har sportluftfilter kan du börja felsöka LMM efter stiften. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kamaxeln bytt? Är isf drivhjulet till den rätt inställd i förhållande till axeln? M40 motorn har konisk ända på kammen där hjulet kläms i rätt position. |
|
| Nej kamaxeln har ej konisk ände. | |
| Vilken motor har du? Jag känner inte till M43:an men min M40 hade i alla fall det,bytte axel samt vippor på den. | |
| M40 samma här bytt axel och vipor . | |
| Var tvungen att titta i Haynes manual, spåret i axeländen medger att drevet kan vridas flera grader åt vardera hållet, bulten låser drevet på en kona i änden. Den är inte mycket konisk. | |
| Ofan:) men kan inte va det felet den har gått bra i 1 år började krångla för 2 månadersen. | |
| Testa startgas runt insug och bälg, min började dra mycket soppa då bälgen var sprucken. Fixade med vulktejp. | |
| De har jag kollat. Börjar undra på fall det kan vara katten. | |
| Kom på att det också var en liten luftslang från bälgen till vevhusvent? som var dålig. | |
|
Lamda eller lmm. Men lamdan har ni bytt. Kan ju vara tempgivaren till motorstyrningen, när denna är trasig så tror den att motor är konstant kall och fettar på, bilen går bra kall men brukar rycka lite när den är varm och det lukta oförbränt om avgaserna. Kostar typ 200kr Har ni sprejat med startgas för att se om den drar in tjuvluft? |
|
| En annan sak, vakumslangen till fördelaren, den var för kort så den blev ihop klämd. | |
| Tempgivaren som delorian skriver om är enligt Haynes en möjlig orsak. | |
| har du bytt slangen? | |
|
När servades bilen senast???? Hur ser stiften ut??? Dessa två frågor är nästan nödvändiga att svara på innan man felsöker vidare! Stiftens utseende kommer att ge ledning till fortsatt felsökning och minska risken för felaktiga gissningar. En diagnosuppkoppling är också klokt och välinvesterad tid! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja bytte till en längre från macken , tyckte den blev lite piggare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.