|
|
|
|---|---|
| Ska byta ratt i bilen 530 E34 och har en Luisi ratt i nu och har hittat en M-ratt från en E36a som jag är sugen på, och då undrar jag om det är nåt som man ska tänka på eller kanske bra att veta om jag ska skifta ratt ? är det bara att sätta på ratten rakt av eller behöver man något spec rattnav? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
E36 passar inte på E34. Det är dock samma mellan E30, E32 och E34. Men det är även skillnader inom E34, de E34:or utan airbag har mindre splines än de med airbag. |
| Hmm okey så ratten kanske inte passar alltså? det är en ratt utan airbag i alla fall som jag kollade på hur ska man veta om det passar eller inte då? | |
Det är enkelt - E36 passar inte på E34. Har du länk till annonsen? |
|
Jaha okey det är så inte så insatt i rattar är väl bara satsa på en m ratt från 5 serien istället då Länk |
|
|
Vad är det för årsmodell och vad har den haft från början? Om det är en 93as 530i ska den haft 240 airbagratten 4ekrad. Hade det varit en 94a skulle jag valt 4-ekrade M-ratten med airbag. På en 93a måste släpringen bytas en kompis försökte montera M-ratten från en 94a i sin 92a men det fungerade inte bör ha gått med ny släpring Länk På 94-96årsmodell fungerar det alldeles utmärkt med ratt från E36 (självklart med airbag). Kika på realoem.com och läs av vad folk har gjort står massor om detta. Mvh Stephan |
|
Sant som Stephan735i skriver, modeller med airbag är lite annorlunda (jag tänkte bara utan airbag - fast skrev inte det tydligt nog - skrev ju bara att E34 med airbag är annorlunda). Fast ratten i fråga är utan airbag, då kan det kanske bli lite knivigare. |
|
Stephan: Vad den haft från början har jag inte en aning om japp är ju en 93a 530 och det sitter nu en luisi träratt i den ingen höjdare Länk och ingen airbag där inte! eller så får jag kika efter en svart luisiratt som faller i smaken ;) har ju iofs brunt inslag i 535an och har ju en svart luisiratt i den så kanske skifta bara så länge i alla fall.. |
|
|
Jag hade absolut velat ha airbag känns helt fel att ha sämre säkerhet än vad som var från början hur har man tänkt när man gör en sådan förändring?! Varför inte koppla ur abs-bromsarna och slänga ut säkerhetsbältena med när man ändå är igång. Den här ratten hade jag valt, tumgrepp och snygg airbag Länk i motsats till den fabriksmonterade 240-ratten som inte är speciellt rolig, 710an är precis som 255an 385mm i stället för 395mm. Ett alternativ är 255-ratten från 95-96årsmodell Länk Utrustningslistan talar om vilken ratt som satt i från fabrik. Det är mycket osannolikt att det var någon annan än 240-ratten Länk Mvh Stephan |
|
|
Bromsar och säkerhets bälten är väl ändå inte samma sak som att ha en ratt utan airbag? tycker 255-ratten från 95-96 som du har är riktigt schysst 240 ratten var riktigt osmaklig :P men kikar mer på den här ratten Länk |
|
|
Äldre än bilen, den blir allt svår. Bättre med den äldre 255-ratten som syns på e34m5.se länken. Plocka bort airbagen ligger i samma linje som ta bort abs/bälten man minskar säkerheten. Tar man bort abs har man resten av systemet kvar. Mvh Stephan |
|
| SÅ ratten jag länkade till blir svår att passa också eller vad menar du? den borde väl passa har inte dom där suttit som orginal på 535or? | |
Lojdstrom : Vilken ratt blev det? Passade den? |
| Hittade en M5 ratt (e34) passade utmärkt ! ska du byta ratt bmw-slangen ? | |
Har redan den allra finaste i hela sortimentet! Länk |
| Dom är riktigt stilrena på något vis dom där :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.