AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.054

Vipparmen är av

Cr
3
Crajz1
BMW 5 serie E34
Tjenare nu är det så att jag har följt denna guide: Länk

Jag har googlat omkring på "byta vipparm bmw" osv och det är väldigt många som skriver att man måste ställa kolvarna rätt innan man börjar?
Och jag förstår inte riktigt guiden. Med andra ord ska jag bara följa guiden hela vägen eller finns det någon mer förklaring som kan hjälpa mig? Bilder vore ju bäst

MVH Martin
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Vilken motor och vilken vippa är det som gått av?
Cr
3
Crajz1
BMW 5 serie E34
m20b20 och den andra på insugssidan
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Demonterade en M20B20/M20B23 topp alldeles nyligen - fast den var ju demonterad. Men principen är densamma. Förutom att jag slog ut vipparmsaxeln bakåt - du vill dra den framåt. Samt att jag började med avgas, du ska köra på insug.

Kort guide hur jag gjorde

1) Monterade tillbaka kamremsdrevet, sitter med en TX50 skruv.

2) Vred runt kamaxeln så #1 in/ut är helt stängda dvs helt obelastade.

3) Ta bort alla retainers vid varje vippa fast endast för avgassidan

4) Ta bort främre retainer vid kamremsdrevet

5) Ta bort alla gummipluggarna

6) Lossa justering och ge max slack på alla som inte är under tryck (dvs #1, #3, #4 och #5)

7) Knacka nu försiktigt ut vipparmsaxeln.
Jag använde en furustav med en diameter på 15mm - fungerade klockrent!
Gör inte som alla andra och slå med hammare och stämjärn som babianer direkt på vipparmsaxeln!

Tips! Spruta WD40 på vipparmsaxeln och torka av så mycket avlagringar du kan så kommer det att gå otroligt mycket enklare. Gör detta lite då och då när vipparmsaxeln rört sig lite så kommer du åt ställen du inte kom åt tidigare.

Tips! Det kan finnas en vipparm som har såpass litet tryck att du skjuter den av ventilskaftet när du börjar knacka ut vipparmsaxlen. Sätt något emellan vipparmen och närmsta mothåll i toppen för att fixera vipparmen. Handtaget till Biltemas tänger fungerar finfint till detta.

Du behöver bara knacka så mycket att du kan plocka loss vipparmen!

OBS! Vipparmarna MÅSTE tillbaka till samma ställe!

8) Nu har du fått bort en vipparm. Nu ska du vrida kammen så att avgas #1 har max lyft, dvs nocken står rakt upp. Då är ALLA andra avgasvipparmar lösa! Nu är det bara att försiktigt knacka ut vipparmsaxeln!

Tips! Innan du börjar vrida kamexeln, dubbelkolla att de lösa vipparmarna verkligen är centrerade över ventilskaftet/kammen. Passa även på att justera till max slack på de ventiler som blir fria (bara #2 och #6 som du inte kunde göra max slack på innan)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Crajz1 : Vänta nu, andra på insugssidan? M20 har bara två vipparmsaxlar, en för insug och en för avgas. Det är M30 som har fyra vipparmsaxlar.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Han menar nog den andra vipparmen på insugningssidan!

Per L
Cr
3
Crajz1
BMW 5 serie E34
Tack så mycket för svaren, Dock har jag endast en fråga till och det är angående: "6) Lossa justering och ge max slack på alla som inte är under tryck (dvs #1, #3, #4 och #5)"

Jag är inte görsa bra på motorer och liknande så skulle du kunna ge lite mer information om detta? Annars förstår jag :)
Jag ska inte ha någon växel i? check?
Och med andra ord "max slack" menar du att kolvarna ska vara längst upp eller hur menas?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Per L : Doh! Klart det handlar ju om vipparmen, jag som läser lite som jag vill.

Crajz1 : Nu har ju jag bara gjort det med toppen demonterad. Men om du ska ha toppen kvar så bör du kanske vrida på vevaxeln istället. Ta ur tändstiften för annars blir det ganska trögt att dra runt.

Nej, med max slack menar jag att man ändrar ventiljusteringen så att spelet mellan vipparmen och ventilskaftet är så stort som möjligt.

På varje vipparm sitter en 10 mm mutter. Lossa den ett varv och nu kan du rotera det excentriska "metallhjulet" - det som ligger an mot ventilskaftet. Använd en grov ståltråd eller dylikt och vrid så hålet pekar in mot toppen - då är ventilspelet så stort som möjligt.
Men när du har lossat muttern ser du hur detta "metallhjul" är excentrisk när du snurrar på det och förstår det bättre när du ser det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.