AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.555

E36 323Ti vrid vid låga varv?

in
5
incision
323Ti -99
Hej!

Är nybliven ägare till en 323Ti -99. Gillar compact-stuket och har kört en 318Ti i tre år, varit sugen på 323an ett tag och hittade nyss en i bra skick utan för många mil på mätaren och slog till. Är väldigt nöjd med bilen än så länge, bra skjuss och M52-motorn går ju så sjukt tyst framför allt på tomgång.

Men så till frågan; även om den skjussar på bra mycket bättre än min 318Ti redan från start upplever jag ändå att det känns som att motorn så att säga kommer till liv på riktigt först vid ~3000 - 3500rpm? Nästan som om det vore turbo liksom, känns lite som farsans dieselturbo på något vis. Det är förvisso lite skoj att den trivs så bra på höga varv men jag har en känsla av att M52an borde ha rätt fett bottenvrid också? Det är svårt för mig att avgöra då den enda BMW-sexa jag kört tidigare är X5an och det var länge sen så jag har inget att jämföra med direkt, men vore kul att höra om nån har koll på hur det liksom "borde" kännas och om det är ett känt fel? Till saken hör möjligtvis att jag har lite tickande ljud vid tomgång, såpass lågt att det inte hörs med stängd huv men det finns där. Tänkte att det var nån ventillyftare iom att oljan inte är bytt på för länge men det kan kanske vara vanos som låter och kanske därför jag tappar bottenvrid?

Sen har jag ett par funderingar till; är det enkel eller dubbelvanos i min motor? Och har nån tips på bra prylar & eventuellt återförsäljare för chiptrimning?

Tack på förhand för svar!

we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
vet inte om det hjälper dig något men:
Länk
in
5
incision
323Ti -99
jorå, även om det inte besvarar min huvudfråga så var det läsvärt! Känns som att jag borde sätta mig och plugga på om M52an, verkar finnas så sjukt mycket som är värt att veta. M44an i gamla bilen kändes mindre komplicerad, ingen vanos...

funderar på att ta en sväng ner till BMW och låta dom känna på bilen och avgöra om allt är i sin ordning, lär väl inte vara alltför dyrt?
in
5
incision
323Ti -99
Förresten, borde inte motorlampan lysa om det är nåt knas med vanos?

Här är en (dålig) bild på finisen :)

Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
99. Dubbelvanos kom 99, i september skulle jag tro.
Jag drog ur sladdarna till VANOS-ventilerna på min bil för att testa i somras. Den blev trött på låga varv, framförallt riktigt låga typ 1200-1800. Skillnaden blev mindre ju högre varv, vid 4500 och uppåt märkte jag ingen skillnad.

Med frisk VANOS märks det att den "kommer" rätt bra redan runt 1400-1500 rpm och att det liksom "rampar upp i moment" 1300-1700" för att sedan nå max nånstans 3500-4500rpm.

Lampan tändes inte men den satte felkoder på avbrott vanos-nånting.

Börja med att koppla upp en dator för en riktig diagnos.
in
5
incision
323Ti -99
kollat lite på vad jag behöver för att köra diagnos men är inte riktigt på det klara där. Kan jag köra diagnosen genom den lilla OBD-porten som sitter i kupén nånstans eller måste jag köra från den stora porten i motorrummet för att kunna göra full diagnos? Och vad behöver jag för grejer, typ adaptrar osv & programvara då?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
323ti finns bara med enkel-vanos, M52TU med dubbelvanos kom aldrig till E36.

Min 323ti kändes helt ok upp till dryga 3000 men sen exploderade den... mkt rolig bil.
Lite som en lightversion av min 130.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.