|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag gjorde jag slag i saken och bytte bort runflatdäcken (Continental SportContact 2 som gått ca 900 mil. 6-7 mm mönster runtom), som var extremt spårkänsliga. Uppumpade till närmare 3.0 bar runtom blev de någorlunda hanterbara beträffande spårkänsligheten, men rejält stötiga. Bytte till Continental SportContact 3 (225/45 R17, 94W XL) och bilen går betydligt tystare och spårkänsligheten är helt borta. I de djupaste spåren kan man visserligen känna att det vill dra lite i ratten, men man kan utan vidare parera detta med bara en hand på ratten. Med RFT-däcken fick man hålla hårt i ratten med båda händerna, och det kunde när som helst komma ett obehagligt kast åt höger eller vänster. Är för övrigt glad att jag valde extra load-däck - tror att den skulle ha kännts lite väl mjuk i kurvorna annars. | |
Karl-Hilding |
Du skriver att du "bytte bort" Runflatdäcken. Var det någon som köpte dina? Och inga problem att lägga vanliga däck på de fälgarna som Runflatdäcken låg på? Funderar nämligen på att lägga på vanliga normala däck på hustruns etta. Sommardäcken är Runflat 205x50x17 fram och 225x45x17 bak. Sliter och drar plus oanständigt högljudda och stötiga. Ändock nya bak 7-8 mm och nästan nya fram 5-6 mm. |
|
Karl-Hilding varför skulle dte vara problem att lägga vanliga däck på fälgarna? Personlignen kör jag Michelin RFT som har några år på nacken 225/40 fram och 255/35-18" bak och de är inte det minsta spårkänsliga? Jag kommer dock ändå att byta till vanliga sen då jag vill ha lite fetare sen när jag skall byta:-) |
|
|
Karl-Hilding: Nej, vanliga däck kan lägga på RFT-fälgar utan problem - det är åt andra hållet det inte fungerar. Dvs att RFT-däck enbart skall läggas på RFT-fälgar. De RFT-däck som jag tog av hamnade i garaget. Tror knappast att någon kan vara intresserad av att köpa dem. ;) M34ever: Ja, mina vinterdäck av lägre dimension är RFT, och dem har jag inget problem alls med. Så problemet är väl förmodligen storleks- och/eller fabrikatberoende. |
|
|
Jag sålde mina nästan utslitna (3-4mm) RFT 225/45-17 för 1000 spänn. Det finns köpare för allt! :) ------- //Lövet |
|
|
Det där snack om fälgarna förstår inte jag alls? Hade RFT på mina org. style 193 krängde av dem o satte på icke RFT friktionsdäck. Köpte sedan nya fälgar i vintras (icke BMW org. ) o krängade på mina RFT funkar kalas? |
|
| Fungerar säkert bra sålänge du inte får punktering. RFT-fälgarna har större "falsar" för att hålla däcken på plats vid punktering. | |
|
Bytte mina halvt utslitna rft däck efter bara nån månad då jag köpt bilen. Jag fick göra en kraftig inbromsning från 130 just innan jag bytte och det var små spår i asfalten, bilen slet sig först till vänster så jag fick parera hårt, och direkt då så rycker den höger istället och det blir samma hårda parering där... Tycker det räckte att man måste passa sig för nötter som bara svänger ut framför en, så då bytte jag till vanliga däck istället = Tystare, mindre stötiga och mycket mindre spårkännsliga! |
|
|
Mats har jag aldrig hört om? undrar hur det blir om jag får punka nu med 9,5 i bak? |
|
|
Mats, Hur menar du att det skulle påverka vid en punktering? ------- Min bil suger inte... |
|
| Det är inga problem med att montera vanliga däck på RFT fälgar. Däremot kan det uppstå problem om man försöker montera RFT däck på Icke RFT-fälgar då RFT fälgar har högre innerkant. Men jag har en bekant som monterade mina RFT-däck på sina "vanliga" BMW M-fälgar och det gick. | |
Karl-Hilding |
"Karl-Hilding varför skulle det vara problem att lägga vanliga däck på fälgarna?" Jag säger INTE att det ÄR problem. Men: RTF fälgarna har ju en högre kant och vissa däckkillar säger att det finns däck som näst intill är omöjliga - pga - en hård kant och insida att bända/kränga däcker över den högre kanten utan risk att däcket skadas. |
|
Mer än vad jag visste om men skall ändå byta till icke RFT sen |
|
|
Har kört icke-RFT på RFT fälgar två ggr nu. Inga problem än så länge iaf. Däckgubbar hatar att kränga av RFT däck dock. De är mkt jobbigare att kränga av pga hårdare kanter. ------- //Lövet |
|
|
Hej på er alla RFT Älskare :)! Idag skodde jag bilen med sommar snoddarn! Åh äntligen! Men fifan vad besviken jag blev på att sätta på mina 19". Hm! Köpte bilen i vintras så har aldrig kört denna med sommar snoddar på. Men jag säger då bara den Jeeeesus jävlar vad dom låter illa. Rena förbannade järnhjulen. Till och med mina Dubbade vinter gick tystare än dessa Brigestone gör. Men måste säga att denna bil reagerade inte alls lika illa som min gamla 320D -09 Den var det som att åka lådbil. Och den var Otroligt spårkännslig. Trodde till en början att jag hade fel på mina hjulvinklar så jag lämnade in den för kontroll och justering. Men NÄ! inget blev bättre. Jag ska inte sia om nå som jag inte vet,men kan det vara så när däcken är duktigt mycket bredare och har ruggigt låg profil. Att det skulle ev påverka att bilen inte är mindre spårkännslig. Det kan väl hända att det är praktiskt med RFT men aldrig mer! Även fast jag kör med 30 respektive 35profil. Jag tror att får man punktering så lär väl inte luften försvinna på en picko sekund direkt. Tror man hinner ev stanna och beställa bergning innan man sabbat fälgen. Och sen när man får punkterinar var får man dom oftast? E4:an eller Motorvägen eller i stan eller inom tätbebyggt område? Så jag kommer och leka upp dom här däcken sen blir det vanliga snoddar som inte väsnas så in åt.................. |
|
|
Citat: "Jag tror att får man punktering så lär väl inte luften försvinna på en picko sekund direkt." Sist jag testade gick luften ur på 150 meter. På E4an. Det däckbytet är inget jag minns med något vidare nöje. Jävlar vad liten man känner sig när man står på vägrenen och byter däck med lastbilar 2 meter bort på motorväg. Hade det inte varit på höger sida hade jag aldrig vågat mig på det. ------- //Lövet |
|
|
Men jag kör utan RFT ändå ;) ------- //Lövet |
|
|
Lövet Det kommmer jag oxå att göra. Även fast Org Bmw Performance mod:313 kostar från 6600/st beroende på fälg bredd. Men det är det värt vilken sekund som helst! Ser ju mega töntigt ut att köra en Coupe från 2010 med hörselkåpor som en bonde. Men annars var det super härligt att få på sommar snoddarna. Att få känna den knivskarpa körkännslan är helt underbar. Måste även rätta mig själv från mitt förra inlägg: Ang spårkännslighet! Dom är klart nervösare än vanligt konvertionellt däck. Men inte rent vingliga som en del beskriver dom. Fast med dom grymt hårda skuldrorna som däcken har så får man naturligtvis in mer obehaliga vägljud in i bilen. Samt att jag är helt övertygad om att denna däck mod mördar snabbare bussningar och kulleder än ett vanligt hjul. Så Min slutsats: Skit i denna däckstyp, hur ofta får man punktering? Kör på vanliga så har man ändå samma körglädje , mindre spårkännslig och bullrig bil. Samt fram & Bakvagns detaljerna får inte lika mycket stryk. Så Även där kan man spara pengar! Fast det går aldrig aldrig Bli lika ekomiskt som gammla 65 profils typen eller högre. Jag måste få berätta att många tok sågade bilen även jag angående åk komfort med 30-35profils däck. Men att jämföra mot en bil från 80-90talet det går bara inte. Visst blir bilen hårdare! Men jag skulle vilja säga att det är som att jämföra att köra en äldre bil som kört med 70profil och sen gå ner till 50profil. |
|
|
Det enda som händer om man sätter RFT-däck på vanliga fälagar är att man riskerar att missa RFT-funktionen eftersom däcket kan kränga av fälgen vid punktering. Att montera vanliga däck på RFT-fälgar är inga som helst problem. Min däckkrängare ser det som en utmning när jag kommer med 275/30 RFT. Det ställer krav på utrustningen. Jag har endast kört e60 med RFT och inte haft några problem med dem. På E90:am har jag aldrig haft RFT, som tur var om man ser till de många synpunkter som finns mot RFT på e90. |
|
|
Jo, de verkar vara spårkänsliga (och bullriga) på motorvägen. Man får hela tiden parera med att hålla emot ratten lite för att få bilen att gå rakt och då har jag ändå nyss gjort en hjulinställning. Inga problem på plan väg i lägre hastighet. Jag har en uppsättning nya Kuhmo sommardäck som ligger och väntar men det är 4-5mm kvar på originaldäcken så jag tvekar lite. Får se om jag står ut hela sommaren. Skönt att få det bekräftat att det kan vara däcken som är problemet. |
|
Karl-Hilding |
Har provat en 120d med RFT bak 225x45x17 och Toyo vanliga däck fram 205x50x17. Den gick helt perfekt. Vilket betyder att jag i nästa vecka byter ut två dåliga framdäck RFT till två vanliga. Tyvärr så är det 90% kvar av RFT bakdäcken annars hade jag bytat alla fyra. Skall bli intressant om det funkar lika bra som på 120d. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.