|
|
|
|---|---|
|
Har två e46,men finns de nåt som helst rostskydd på en sån? Dom rostar precis lika mkt som min gamla opel jag hade från 80-talet..Riktig besviken är jag o trodde detta problem hörde till äldre bilar. Argumentet att de är snygga bilar o underbara att köra håller liksom inte längre när man får lacka om typ hela bilen för att bli nöjd.. "En som snart byter bil" | |
| Hur gamla är de? Min f.d. 2004 rostade inte alls. Dessutom är den 12-åriga rostskyddsgarantin riktigt riktigt bra (gäller från bilar tillverkade April -04 och framåt). | |
| -99:a och -01:a... | |
|
Tyvärr är det nog så att åtminstone innan face-liften har E46:orna ungefär samma rostmostånd som gamla Alfasud... :o( Jag vet....alla dörrar (varav de två främre är bytta två gånger på garantin och de bakre en gång) samt huv och baklucka (huven bytt två gånger och bakluckan en) är rostiga pga rost som kommer inifrån vid bland annat limningarna... Andra ytor verkar klara sig bättre, även om jag har några mindre angrepp på andra ställen med. Underredet verkar dock ganska OK ur rostsynpunkt faktiskt! Förvisso är det gamla bilar nu, men min gamla merca som är en 93:a och har gått 36000mil är betydligt fräschare i plåten... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kittet tätar som bäst när karossen galvas/ED-lackas. Sedan torkar det och spricker och släpper in fukt till den obehandlade plåten. Dessutom binder det fukten längre tid. Med E46/E39's materialval hade det varit bättre om fogarna varit okittade... | |
| När man jämför med andra bilar,samma årsmodell så kan jag inte komma på många bilar som har så dåligt rostskydd..Synd på så för övrigt fina bilar att man inte kostade på riktigt rostskydd. När man tittar på rostskyddet skulle man tro att de inte kostat mer än en skoda när de var nya.. | |
|
Läste i en motormännen tidning på jobbet att from årsm 2003 så är just det där med kittet förbättrat. vet dock inte om det stämmer men har innan jag köpte min 2004 tittat på 2st 2003 och 3 2004 alla hade gått ca 15"och ingen av dom hade tillstymmelse till rost.iofs norrlands bilar men iaf. |
|
|
Finns problem även i dom sista årsmodellerna med rost. Om det är lika utbrett eller inte låter jag vara osagt. Hur som helst, oavsett årsmodell så har e46 ett dåligt rostskydd! Ägare med -04 å uppåt ska vara glada att dom sitter på 12-års garanti. |
|
| Jag är iallafall nöjd med rostskyddet på min e46 -98a den är inne på lack nu då det var en rostfläck på ca 1cm i nederkant på ena bakskärmen i övrigt så har jag inte hittat en enda rost fläck på hela bilen och jag har ägt den i 2 år, | |
|
Min E46 årsmodell -99 är inte särskilt rostig. Det finns lite rost på undersidan av motorhuven men det kan jag leva med. För fyra år sedan lämnade jag in den på underredsbehandling efter att besiktningsmannen på SBP påpekat att det började synas rost i en del skarvar under bilen. Sedan dess har jag bara fått beröm på besiktningen. Det verkar vara ojämn kvalitet på rostskyddet. Men min E46 har klarat sig bra och ser ovanligt fräsch ut med tanke på att den snart är 14 år. Jag har tidigare haft en Opel Ascona som var rejält genomrostad på flera ställen när jag sålde den när den var 8 år gammal. |
|
|
Ingen av våra E46 Touring (Pre-facelift bägge) drabbades av rost, och det var absolut inga garagebilar vårdade på en pedant nivå utan dom skulle rulla i alla väglag och det var inte alltid en tvätt hanns med. Den ena rullade 40.000mil på en relativt kort tid under dem förhållandena. Så det är inte alla som har anlag för denna sjukdomen! //Bjersér |
|
|
Tyvärr rostar vissa e46or. Har en polare som bytt alla dörrar huv och baklucka på garrantin. Tragiskt det här med rosten. BMW borde kunna bättre. //e |
|
| Ja, det är nog väldigt olika. Min tio år gamla 330 körs året om och det syns ingenting på den. Har kollat under också i smaband med besiktningarna | |
| Kommer man som jag från tidigare mercedes(w210) ägande(tillfällig förvirring)så är ju e46 rena aluminium bilen jämfört med den rost högen.Den tålde inte att bli rost lagad ens utan sparkade bakut och började rosta om möjligt ännu värre. | |
Gee |
Min är tillverkad 11/02 och har inte tillstymmelse till rost, hade den precis uppe på lyft och undertill är den i bättre skick än vår Audi A4 -07. Dock är den tysklandsimporterad men det borde ju inte ha någon större betydelse. Hur är det; är majoriteten av E46orna rostskadade? Jag känner dock en del som har haft rostproblem på sina E90 bilar också samtliga touring varianter så vi lär nog tyvärr få dras med rost på BMW även i framtiden. En på jobb fick nyss hela sin Audi A3a omlackerad (utom taket) pga. rost så BMW är nog inte ensamma om detta problem. Uselt för bilar som kostar så mycket i vilket fall som. |
| Jag har en 320iA Touring 2004 som har gått 20.000 mil och som har rost i nedre främre hörnet på båda framdörrarna. För övrigt verkar den ha klarat sig. | |
|
på min bil 330 (01) var det lite rost i skärmkanten fram och en av dörrarna. Köpte ny framskärm för 550kr hos Schmiedmann grymt bra pris. Ny dörr för 500kr utan rost. Tycker det är bra för en 11år gammal bil. Ingen annan rost på den. |
|
|
Bör nämnas att jag har monterat bort dörrar, huv skärmar, kjolar ja allt. För bilen lackades om, helt. Fans rost på huven med den kom från stenskott som inte blivit fixat.. Monterat ner hela backvagnen med diff och brygga å kardan. För jag bytte alla bussningar och på coilover. Fans ingen rost att prata om där, bara på fästen och sådan. Något efter att bilen skrappat i underredet, (balken). |
|
|
min 320-2004 touring (endast 4500 mil), har kört mest i slask/salt i stockholm och ifs "torkat ut" i garaget på jobbet ibland, inte en tillstymmelse till rost :) tvättas bara sporadiskt... |
|
| Beror mycket på tur och hur man det sköts, tonvikt på TUR... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.