|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Ett par bekanta har plockat hem både båtar och bilar från USA, kommer inte ihåg fraktkostnaden nu men den var inte så farlig och bör ju bli ännu mindre i ditt fall. Klart du ska ta chansen att tjäna nästan 100' sek, mycket ligger i motståndet att du är "först". Samma gällde import från Tyskland förut, nu är det ingen större grej. |
|
| Är bilen tänkt som en tjänstebil eller för privat bruk? | |
|
Med närmare 100 000:- i ytterligare rabatt är det en hygglig affär. Det låter klart lockande. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Tull skall betalas om bilen har rullat mindre än 600 mil eller är nyare än 6 månader. Om jag inte minns helt fel! Prova USA istället .... ngn nord stat så du får rätt spec. Container ca: 10000:- via Infra Nordic. |
|
| Länk | |
Verdi |
bunf, Förmånsvärdet lär ju bli avsevärt så helst ska den vara privat om jag ska ha den en längre tid. Dock kan det väl vara rätt smart att ta den på företaget först. Får såklart inte dra halva momsen om jag inte tar den på leasing (går det ens?) men köpa vinterdäck, installera motorvärmare osv för företagets pengar går ju bra. Plus att jag kan lösa finansieringen utan lån. Sen köper jag ut den eller säljer av den när det känns rätt. StefanL, Ska vi göra en gruppbeställning? :) Super Gut, Är inte alldeles 100% men betala tull vid import från ett EU-land känns inte så troligt. Däremot från USA lär det väl finnas en viss risk. |
Verdi |
En intressant sak är att en Audi A4 3.0 TDI med samma utrustning kostar nästan på pundet lika mycket som en S4. I Sverige skiljer det nästan 100 tusen. Så att köpa en dieselbrännare från England är alltså inte aktuellt. |
|
Hur blir det med den årliga bilbesiktningen om bilen är privatimporterad? Skiljer sig kostnader för fordonsskatt och försäkring jmf med sv-såld? Nu menar jag inte för att bilen inte har VSG. |
|
Verdi |
Kan nog besiktiga den varje år om det ska vara så. 300:- per år? :-) Skatten skiljer inte. Möjligt att du får något sämre försäkringsvillkor men det är ingen större skillnad. Åker ju runt i en importbil nu också... |
|
Yepp moms skare vara..tull om Usa. Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt: det har vid köpet körts mindre än 600 mil det har varit i trafik mindre än 6 månader Exempel på när en bil betraktas som ny: 500 mil och 5 månader 500 mil och 2 år 700 mil och 5 månader |
|
|
Såg att Audi erbjuder 36 mån serviceavtal kostnadsfritt på vissa lokala kampanjer. Små potatis i sammanhanget men kanske värt 15kkr på en bil som S4 (förutsatt att det även gäller S4). Min fundering med transportförsäkring var mest om något skit skulle hända med bilen när den lastas av. Inte kul att direkt behöva köra den till plåtslagaren - i värsta fall utan fullt försäkringsskydd. Då borde tom en förtjänst på 80kkr snabbt dräneras... Men om detta är OK skulle jag inte tveka. Lycka till! |
|
Verdi |
Är novis på transporter men nog borde väl transportföretaget vara ansvariga under transporten? Annars kan ju de hantera varorna lite hur som helst... Men som sagt, vore ju lite läckert att köra hem den själv också. Inte det billigaste eller bekvämaste sättet kanske men ändå. |
|
Jag tror att värdeminskningen är högre än den du angivit, efter 3-4år är det nog mer än 25 000kr som skiljer vid en jämförelse mot en likvärdig svensksåld bil. Därefter tillkommer som ovan nämnt även en helförsäkring under perioden. Om du dessutom tänkt bruka bilen som tjänstebil förlorar du i runda slängar ytterliggare 30 000kr på den avdragbara momsen om man räknar på en värdeminskning om 300 000kr. Se även till att utrusta bilen rätt om du har för avsikt att försöka sälja den inom rimlig tid och få tillbaka en del av insatsen. De exemplaren med bra utrustningsnivå är avsevärt mycket attraktivare än de utan. |
|
Verdi |
bunf, Du kanske får rätt. Men jag tror faktiskt inte att andrahandsvärdet påverkas så himla mycket alls. Det finns inte så många S4:or på marknaden och är bilen välutrustad och fin så tror jag nog inte att det gör så mycket att den är köpt ny utomlands. Men jag kan ha fel såklart. Tanken är att ha bilen privat. Sen kanske jag måste ha den på företaget ett kortare tag. Så kort som möjligt med tanke på det som blir ett brutalt förmånsvärde. Räknar inte halva momsen som en faktor alls. I specen har jag kryssat i det mesta och man får anse att den är välutrustad. En fråga dock. Är de där S-sportstolarna med integrerat nackstöd verkligen värda £1,400? De har jag inte med, men det kanske är viktigt för andrahandsvärdet? |
|
Du förstör inte den levande momsen om du låter en bokhandlare ta In den. Då är den fullt leasbar. Bilhandlare ska det stå i översta raden. iPhone strular. |
|
|
Jag skulle rekommendera dig att ta S-sportstolarna, främst för att dom är trevliga men också pga andrahandsvärdet. Skulle även lägga till parkeringshjälp plus. I övrigt var det en trevlig spec, väldigt snarlik den jag själv haft faktiskt. S4an är en trevlig bil, lycka till! |
|
| Vad kostar nya RS4 där borta? Den är bättre utrustad från grunden, samt med ett bättre andrahandsvärde (jämför tidigare generationer) - helhetskalkylen kanske inte är så dum..? 450 > 333... ;) | |
|
Sani: Inga prisuppgifter på RS4 ännu, men Autocar.co.uk gissade på 55' GBP exkl OTR-tax. Verdi: Det var dyr valuta på Swedbank. Tror du kollat på växelkursen för sedlar. :-) |
|
Verdi |
alexandrl, Har jag säkert. Är dåligt på det där. Har du nån bra länk? |
| När jag gör överföringar brukar jag kolla säljkurserna på seb.se/valuta | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.