AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.845

Drivrem skadad, förslag på hur skadorna uppkommit [BILDER]

RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Fick ett dunkande ljud från motorn i söndags och det visade sig vara drivremmen som skadats på något märkligt sätt (motorn låter perfekt nu när jag provkört den utan rem).

Skadorna på remmen känns inte som att de hör till det vanliga slaget. Det jag kommer att tänka på är ifall det helt enkelt var en riktigt dålig rem jag fick då bitar av "spårsidan" lossnat.

Bifogar bilder på remmen, ideér om vad som åsamkat remmen skadorna tas tacksamt emot.

Länk

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den remmen är väldigt gammal och torr!

Titta på småsprickorna längs hela gummiytan.

Min gissning är att remmen helt enkelt har varit så gammal och torr att gummit lossnat pga det.

När byttes remmarna senast?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ser ut som en skruv som hamnat mellan rem o hjul.Mekat med bilen och blivit av med en skruv kanske? :)
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Remmen är relativt ny, köpte den i höstas då jag bytte rullar, remmar och vattenpump. Allt köptes på Schmiedmann, som jag har gott förtroende för, men jag kan inte låta bli att undra hur det är ställt med remmens ålder. Känns som att det inte ska kunna bli så här så pass fort.

Inte förlorat några skruvar på sistone, men det krävs ju också maximal otur för att något skall lägga sig på remmen eller flyga upp på remmen och skada den.

Är mest inne på att det var en torr gammal rem jag fick :( . Idag har jag har köpt en ny rem på Mekonomen av märket Dayco. Den nya remmen ser riktigt fin ut, inte på något sätt torr, hoppas den håller länge. Blir till att montera i eftermiddag :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.