|
|
|
|---|---|
| Som rubriken, har sökt men inte riktigt fått svar:( Har bytt termostat(vernet 87gr) plus en kylslang och börjat lufta! Kommer bara vätska ur luftningsskruven på termostathuset! Har värme hela tiden även tomgång. Övre slangarna är varma, termostathuset slangen ljummen och den längst ner kall. Hur vet man till 100% att man fått ut all luft? Har hört att bara man får värme så är de grönt, men tvekar på de...viskon är nog dålig, därför lite svårt att veta om de är därför tempen står snett åt höger(pyttelite över mitten) eller om de är luft. | |
| Så här står min tempmätare Länk bilden försvinner om 24h | |
|
Det går iofs att be en verkstad att trycktesta kylsystemet. Då kopplar man in en mätklocka och trycksätter kylsystemet med tryckluft och noterar ev. tryckfall över tiden. Det borde ge en bra indikation på ev. läckage, även om det inte är 100% säkert sätt att upptäcka t ex sprickor som vidgas när motorn blir varm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Står mätaren still (som bilden) oavsett effektuttag? mvh/ Anders |
|
| Nja, den går inge högre direkt, men den kan vandra tillbaka under mitten..de normala alltså! Har bytt till en 87graders termostat, hade en 80 förut! Nå hur som hellst så var de där problemet före jag böt termostat! Antagligen viskon. Inge olja i kylaren och inge vatten i oljan. | |
| tror den faktiskt kan sjunka om jag plågar ur den..men de gjorde den inte idag, den sjönk lite förut. | |
|
Är inte 82 graders termostat standard på M20? Om så är det inte så konstigt att mätaren visar lite mer. E30 visar väl (?) dessutom 'ärlig' temperatur till skillnad mot nyare bilar som bara vickar på visaren om temperaturen är utanför ett visst intervall. mvh/ Anders |
|
| Men alltså, hur långt törs man låta de gå? om man ska köra så här? Typ strecket innan röda, är de för varmt? | |
| Glömde säga, körde den till drifttemp nyss och kände på alla slangar! övre slangarna är varma nästan heta! Slangen som går från termostaten är typ ljummen första centimetern och resten av slangen är kall. Likaså slangen längst ner på vänster sida framifrån sett! | |
|
Inte så konstigt att tempen går upp mer än till normalvärme eftersom motorn skall ha en 80-graderstermostat... Länk Att slangarna efter termostaten inte blir varma kan bero på två saker - systemet är inte tillräckligt varm för att termostaten skall öppna sig (87grader med den du monterat) eller att termostaten är defek/har hängt sig och inte öppnar som den skall. Mitt råd blir nog att du bör byta till en 80-graderstermostat och därefter se hur bilen beter sig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jäkla gubbe, var in på en annars bra firma här i gällivare och köpte en termostat som "enligt han" skulle vara till m20b25. Nå de är väl bara byta tillbaka och börja lufta igen:(:(:(:(..nåt tips för att förmildra luftningen? | |
|
Jaha, det var 80 graders termostat. Jag drog från höften med 82. Det var nära iaf ;-) ///Mackan, Ang. luftning så har jag luftat åtskilliga gånger enl. Länk (tredje inlägget) utan problem. Skall tillägga att några måttliga uppvarvningar under uppvärmningen hjälper till att driva ut ev. kvarvarande luftfickor. Vitsen med att lufta under uppvärmning är att kylvätskan expanderar vilket innebär att det finns gott om användbart tryck som driver ut luften.. mvh/ Anders |
|
| Gjorde så här, bytte tillbaka 80 graders termostaten! Fyllde expansionskärlet och termostathuset.Fick fylla eftersom när luften bubblade ut och de gick bra, tror jag fick ut i princip all luft utan att ens starta motorn. Nu går den inte lika varm, men den vill fortfarande upp över mitten:( Nåt är fel när den gör så... | |
| Börjar tro att de är mätaren som felar, tankmätaren gör ju de så varför ska inte tempen kunna de oxå? Var och körde den varm nyss. När den passerar mittläget så slog jag till på instrumentbrädan och vad händer, jo den hoppar tillbaka till normalläget. Den steg flera gånger över mitten och så fort jag slog till den så hoppade den tillbaka. Är som att den stiger typ 1 grad eller nåt och mätaren överdriver de hela | |
| Nu verkar tempen vara bra...har monterat dit en ny tempgivare! Nu står den stadigt snett åt vänster vid lugn körning och tomgång! Varvar jag ur den så sjunker tempen till strecket närmast mitten. Handlar om kanske 0,5 mm typ. Sjukt skönt att den inte är hög iaf! Går nästan lite kall tycker jag om man jämnför med nyare bmw. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.