|
|
|
|---|---|
|
Hallå, Håller på att titta på en M3a E46. Hittat en jag gillar, men den är sänkt 40mm runt om. Han som äger den säger att han bara bytt fjädrar, och att han har kvar originalfjädrarna som jag kan sätta tillbaka om jag vill. Är det så enkelt? Vad kostar det isf? Har provkört bilen och den känns kanon, men nojjar över att väghållningen ska ha påverkats negativt. Har aldrig hållit på med sänkningar. Ända erfarenenhet är avsnittet av Top Gear där de racear gamla 3-serie-cabbar och en av dem är sänkt och har en väghållning som en halt åsna. Jeremy Clarcson säger "If the car has been after market modified - walk away". Kan inte komma över det. Jag tänker att en M3a är "perfected" av BMW's ingenjörer. Nu ska jag inte heller börna vid korvmojjen utan hade just tänkt att åka på banträffar med den så det här med väghållningen känns ju rätt så viktigt. Någon som har bra råd kring detta? Ytterligare en fråga - det här med hur man kollar att inte bakaxeln lossnat. Hur gör man det egentligen? Det ska ju vara ett problem som bara drabbar vissa E46or? eller? M-test. Hur fungerar det? mvh, soon to be M3 ägare. | |
| Enbart sänkfjädrar blir igentligen aldrig någon "hit" med orgdämpare. Man förstör mer eller mindre det som m-ingenjörerna skapat. Helt nya fjäderben(coilovers) är helt klart det bästa väghållningsmässigt. Jag ser sänkfjädrar enbart som en kosmetisk uppgradering i de fall då väghållningen ej går först. Min gamla m3e46 hade enbart sänkfjädrar från ägaren jag köpte av och den var rätt rejält mycket mer stötig än en original. Har även kört en m3e46 bestyckad med KW coilovers och den vart nästan mer bekväm än en originalbil.. Så det är lite vad man är ute efter :D Jag kommer i varje fall aldrig köpa enbart fjädrar till en bil där väghållningen är prio! | |
|
Hade en 60/40 sänksats på min innan snyggt som fan men totalt livsfarlig på vägen när det börjar gå lite fort så jag köpte original igen mkt bättre och säkrare |
|
|
OK! Låter som Clarksson har rätt med andra ord :-). Men -är det lätt att sätta tillbaka de gamla? /Dr.SL |
|
|
Fram behöver man komprimera fjädern bak är riktigt smidigt ca 2 h arbete för hela jobbet finns god tillgång på original fjädrar och dämpare |
|
| Ska väl bara vara att byta tillbaka till original och göra en hjulinställning :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.