|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Väntar leverans på en ny BMW 320 XD E90-karossen inom kort. Då bilen är utrustad med automat och fyrhjulsdrift blir man lite orolig för om bilen tål en motoroptimering. Motorn är på 184 hk och borde vara hyfsat pigg original men jag kan tänka mig att ni på detta forum har en och annan ide på hur man kan få fart på detta åk. Jag har tidigare använt en kcr-box i en tidigare BMW 320d med blandat resultat. Något piggare blev bilen men inte som jag hade räknat med så sen dess har jag hållit mig till original. Jag ser att det finns flera firmor som verkar kunna göra motoroptimeringar med gott resultat så som Vtech samt Ess-tuning och frågan är då om jag missat någon annan seriös aktör på marknaden? Jag är ute efter rejält mer kraft utan att för den skull ligga på gränsen till vad som kan anses vara driftsäkert och det får gärna vara möjligt att återställa till original inför de fria servicebesök som ska göras de 8000 första milen. Vad förutom motoroptimering skulle ni rekommendera utan att komforten och driftsäkerheten blir lidande? Tar tacksamt emot alla tips och funderingar! zeejay | |
|
DU kan inte på något sett optimera din motoreffekt utan att bmw ser detta när de felsöker bilen då den är inne för felsökning för de motorproblem du kommer få. |
|
|
Hehe.. Va?? "de motorproblem du kommer få"?? Vad snackar du om? Det är väl klart att man kan öka effekten utan att det syns på servicen. Det är ju bara att ta bort trimmet och släcka ev felkoder. Sen är det väldigt sällan så lite trim ger några motorproblem.. V-tech ska vara bra på dieselmotorer Länk Ska enligt dem ge 230hp. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Bilen loggar värden såsom bränsletryck, turbotryck osv som syns även när trimmet är bortplockat. Överskrider dessa värden standard så kommer BMW utgå från att bilen varit trimmad oavsett om trimmet sitter kvar eller inte. Dåligt om man behöver utnyttja garantin för motorrelaterade ärenden. Men vid en vanlig service så är detta aldrig något som kollas. Finns inget intresse eller tid från verkstadens sida för det. ------- //Lövet |
|
|
Det är möjligt att det kan gå att hitta rester efter att trimmet tagits bort. Men även det beror nog lite på vilket trim man använder. Jag vet att vissa trimfirmor gör sitt bästa för att dölja sina spår.. Men vad skulle en bmw-firma ha för vinnig av att nitiskt leta spår? Oftast är det väl inte firman själv som betalar några reperationer eller liknande. Det är väl antingen försäkringsbolag eller längre upp i bmw-koncernen. Alltså tjänar verkstaden mer på att bara laga och se glada ut. Även om de fattar. Och när det gäller vanliga servicar så spelar det ju ingen roll. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Vid garantianspråk kräver BMW centralt vissa uppgifter för att bevilja ersättning för reparationer. Kommer du med en rasad turbo, dieselpump eller koppling under garantitiden på din turbobil kommer detta garanterad att kollas upp. Är din AC trasig - inte särskilt troligt att du stöter på problem. Trimfirmors förmåga att dölja spår av trimning är normalt sett betydligt lägre än de vill ge sken av. ------- //Lövet |
|
|
Jag säger inte att det är riskfritt, långt ifrån. Det jag ragerade på var att jag inte tror att man automatiskt får motorproblem bara för att man trimmar ett par hk.. Och att det inte spelar någon större roll på en vanlig service. Sen är det väl säkert som du säger, att trimfirmorna gärna överdriver sin förmåga.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Om man bara inser att man riskerar motor+drivlinegarantin och håller sig till etablerade trimaktörer så tror jag man kan få en rätt trevlig upplevelse i trimvärlden. ------- //Lövet |
|
| Trimma på bmw ist, all garanti kvar. 14.000 kr. Kolla bmw.se. | |
|
Det verkar med andra ord inte som att det finns ett "idiotsäkert" sätt att trimma utan att BMW ser det när man ska serva bilen. Vad tror ni om BSR:s ppc-trim? Enligt BSR kan man ju med ett knapptryck återställa bilen till original vilket låter nästan... "idiotsäkert". |
|
|
Även BSR trim lämnar spår då "fasta" data lagras i bilen både innan och efter felet uppstått. Bil firman sitter i en väldigt dålig sits då de upptäcker att din bil är trimmad då dom ej vill göra sig ovänner med dig genom att gnälla över ditt trim. Det som gör att dom "måste" är att om dom felsöker din bil och byter en komponent eller kanske bara uppdaterar mjukvaran och sen skall göra garanti anspråk på detta så kommer dom få avslag från Bmw vilket i sin tur gör att de ej får några pengar och din bil blir stämplad i bmws register över sina bilar som "trimmad bil" och vid ditt nästa besök kan du vara säker på att firman kommer nämna att du ej längre har någon drivline garanti,. // Niklas |
|
|
Personligen skulle jag låta bli att trimma en ny bil det första året, och kräva minst 2-års garanti från trimfirman när det väl är dags. Det är väl bara 2 års garanti på BMW numera. 3år/8000mil är bara fri service. Har själv en 123d coupe med V-tech, fungerar fint, och har så gjort i ca 2000 mil. Men det är klart att man funderar på hur länge och om det är något som man borde byta för att minska risken för skador. Jag tänker på den extra värme som troligen bildas när man plockar ut mer effekt. Ska man kyla mer? Finns det komponenter som inte tål värmen? Sen för att svara på din fråga, om att få fart på dit åk. En diesel blir aldrig en sportbil, den blir starkare, får ett enormt vridmoment, men motorn blir aldrig lika rapp som en bensinare och där försvinner sport/bus-känslan. Men visst kan de vara kul ändå. MVH Richard |
|
|
Det stämmer att en dieselbil aldrig får den nerv som en högvarvig bensinare ger men jag nöjer mig med en mer ångloks-stark bilupplevelse som en stark diesel ger...:)) Vad tror ni om att "uppgradera" avgassystemet och kanske stoppa in ett sportluftfilter..? Vad kan det ge i effektökning och hur pass mycket sämre blir komforten med ett mer öppet avgassystem? Jag ska självklart köra bilen original ett tag och har jag tur så kanske jag tycker att det räcker till men av tidigare erfarenheter så vet jag att tankarna börjar komma för eller senare....;) En liten stylingfråga: på bilen sitter det endast ett utblås på ena sidan som dessutom ser ganska lamt ut. Är det någon här som har något tips på någon dubbelpipig variant som går att montera på så att det åtminstonde ser ut som att det satt en sexcylindrig motor under huven? Och ja, bilen kommer utan modellbeteckning... |
|
|
Två dåliga idéer.. Varken öppet luftfilter eller byte av avgasrör ger någon märkbar effektökning. Men ett nytt avgasrör lär säkert svida i plånboken, och ge lite tuffare ljud.. Sen kan man ju undra vad vitsen är med att försöka få folk att tro att man har en större motor än vad man har? Tvärt om hade ju isf varit roligare. Tex så skulle det vara ganska kul att få en M3 ägare att tro att han blev ifrånkörd av en 320.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Sen ett litet tillägg till vår tidigare diskussion. Efter att nybilsgarantin har gått ut, så är det betydligt mindre risk med att trimma. Försäkringsbolagen begär i stort sett aldrig ut några loggar från bilen. Detta gäller även BMW originalförsäkring. Så bara du har tagit bort ev trimhårdvara från bilen innan du lämnar in den till verkstaden, så borde det vara lugnt. Motor och drivlineförsäkringen gäller ju numera till 12000mil hos många försäkringsbolag. ------- Min bil suger inte... |
|
|
När det gäller utblåset så har det nog mer att göra med att jag tycker att original ser trist ut. Hyrde en snikutrustad 316d för ett tag sedan och förutom plåtfälgar och platta standardstolar så hade den exakt samma utblås.... men snålt gick den! Dubbla pipor ser enligt mig lite mer potent ut vilket hade varit snyggt men har man köpt en 320d så har man...;) Med risk att reta upp alla på trim-tråden så undrar jag om någon här har någon erfarenhet av Breyton-fälgar? Jag tycker dom har flera riktigt snygga fälgar men billiga är dom inte... Någon sa att dom är lättare än originalfälgarna i samma storlek och det bör väl knappast vara någon nackdel. Om någon har tips på snygga fälgar till E90 så får ni gärna hojta till! zeejay |
|
|
Du kommer att få uppsöka en trimfirma personligen med din bil, eller skicka styrboxen. BSR har ingen PPC lösning till den, utan dom vill väl ha ner boxen till Växjö. Ingen annan aktör har något liknande heller. Mitt tips är således att välja en firma som ligger hyffsat nära. Speciellt om BMW skulle uppdatera programvaran vid service. Se till att du har garanti på att du får tillbaka ett uppdaterat trim kostnadsfritt om detta skulle hända. Flåklypa |
|
|
Är inte BMW originaltrim (performance) rätt ok? De har också sportavgassystem med dubbelt utblås. Trimmet ska ge 197. Vad avgassystemet ger står inte, men ger antahligen trevligare ljud och utseende. Om det ska se ut som en modell med sexa får du byta grillen till krom, det är ju också snyggare. Har skälv inte gjort något av detta. |
|
|
Hej Stockholm-1, Jag har hört någon annan nämna något tidigare om att BMW själva har något trim men inte hittat det på deras hemsida. Vet du något mer så får du gärna posta ett inlägg om det. Däremot visste jag inte att BMW hade ett sportavgassystem till denna modell...? Om det stämmer så vore det klart intressant då man kan slå två flugor i samma smäll, snyggare utseende och kanske lite mer effekt! Som jag skrev tidigare så är det inte viktigt att man ska lura folk med att detta är en sexcylindrig bil utan snarare så vill jag få bort det fula utblåset som de fyrcylindriga modellerna dras med. Jag provsatt en 320d av nya modellen på Bilia i Göteborg tidigare i veckan. Det är helt klart en nivå upp mot bilen jag beställt men då jag ville ha både touring och x-drive så kommer jag nog sova gott om natten ändå. Prismässigt så lär det nog skilja mer än 100 papp då min bil är hårt prissänkt mot nya tre-serien som kommer med touring och x-drive först framåt nästa vår. zeejay |
|
|
Länk Länk |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.