AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.047

sportluftfilter på bmw e39 523 -98 hjälper det för att få den att gå lite bättre

bm
12
bmw_skoj6
bmw 523i touring -98
Hej har nyss skaffat mig en bmw e39 523 touring -98 och satte på ett öppet sportluftfilter men blev ingen skillnad. Det blev snarare lite sämre tyckte jag men kanske bara inbilla mig någon som vet om ett sånt filter ska göra någon skillnad. Och så undrar jag om det finns något annat lite lättare och inte allt för dyrt att göra för att få lite mer kräm i bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ta bort filtret inan du förstör luftmassemätaren, inte alls förvånade om bilen går sämre, BMWs tekniker är inte idioter. Öppet filter är enbart till för trimmade motorer där det kan göra nytta tillsammans med ett helt koncept.
I luften finns inte nån energi till en bilmotor.
Trimma en 523 nja du har redan 185 hkr på bakhjulen om bilen går som den ska. Det har bromsats några stycken 523 och effekten är alldeles för lågt angivet på dessa.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Originalinsuget är redan ett "cold air intake" med bra flöde. Begränsningen sitter i varje fall inte på den sidan av luftfiltret så att säga. :)
bm
12
bmw_skoj6
bmw 523i touring -98
Originalinsuget är redan ett "cold air intake" med bra flöde. Begränsningen sitter i varje fall inte på den sidan av luftfiltret så att säga. :) Det där förstod jag inte riktigt hur menade du?
ma
7.450
marin849
Vägen från utomhusluft till luftfiltret är inte begränsningen. Det är i så fall insuget man ska byta, alltså det som sitter närmast motorn, men då bör man byta kamaxel och så bör man byta även avgaskam, grenrör och avgassystem och sen kan man lika gärna byta hela motorn. :)
Hej, se till att avskärma filtret ordentligt, ju svalare luft du får in i insuget ju bättre. Syretätheten ökar ju svalare luften är och bidrar till att du kan medföra mera bränsle och på så sätt hämta mer energi, ungefär på samma sätt som med kväveoxid (lustgas). Flöde mässigt så är det inte säkert att du tjänar något om du inte på något vis ändrar utformningen på lufttillförseln med ex en tratt i fronten som vid högre hastigheter kan ändra luft genomströmningshastigheten vilket kan bidra till att motorn kan pumpa runt mera luft, det blir en mindre form av överladdning. Populärt på motorcyklar. (Även kallad luffarturbo) Lycka till!
/Jakob
ma
7.450
marin849
Det är ju just detta som originalinsuget gör, fast utan att suga i sig grussprut och annat otrevligt.
Orginalinsuget suger in luften precis BAKOM stötfångaren, dvs perfekt kall luft framifrån men UTAN att skräp och annat sprutar rakt in i insuget (som därmed skulle blästra sönder filtret).

Det är samma insug/luftburk på 520, 523, 525, 528 så för en 523 lär det räcka fint med originalet.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Greja med luftfilter är helt onödigt på en 523a. Man får nog trimma upp den iaf 100hp innan det börjar bli lönt att tänka på mer luft.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Rent krasst skulle man kunna säga att det odämpade BAAAAAP!-insugsljudet som uppkommer när man gasar med ett öppet sportluftfilter utgör en slags psykologisk trimningseffekt för vissa. Att du inte upplever någon förbättring tycker jag du kan tolka som att du är en mer sofistikerad och vuxen motorsjäl ;)
OT/
Apropå "BAAAAAP!", alla som varit med ett tag kommer väl ihåg Puch mopedmotorer. Ingen luftburk + Puch = BAAAAAP!
:-)

Skämt åsido. Håller helt med er som ifrågasätter "cold air" (hot air) filter.

En Golf under test:

Länk

Inget att hämta som förväntat. Med stängd huv hade sannolikt originalfiltret vunnit.

mvh/ Anders
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
du får ett skönare insugsljud, men jag har då upplevt själv på alla bilar jag haft att dom blir tröttare på nåt vis med sportfilter. Vad har 523 för insug? om den har samma som 528 så kan du isåfall slänga på ett 525 insug och få kanske 20hk till och rejsigare karaktär på motorn! Men de gör du inte ute på ica parkeringen själv om du inte besitter god kunskap:)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Menar såklart ett m50b25 insug, jag gjorde de på min gamla 328 och fick väldigt bra effekt skillnad! Original körde en 330 e46 coupe ifrån mig, men med m50insuget så vann jag! Saknar en edit funktion väldigt sjukt mycke
330n kanske glömde handbromsen då?:P
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Johan ja eller så gick kamaxelgivaren pajj och bilen blev slöare:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.