AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.650

Några rader om samt bilder på min M3 och Alpina B3

Sida 1 av 2
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
I fredags blev det äntligen dags att, från en känd bilhall för märket i Göteborg, hämta ut M3:an som jag köpte redan i januari. Den har jag verkligen gått och längtat efter! Jag har haft förmånen att köra en Alpina B3 3,3 i två år, men kände nu att jag ville ha något "stökigare" och jag verkar ha hittat helt rätt. Bilarna skiljer sig inte speciellt mycket åt prestandamässigt men detta är verkligen två helt olika karaktärer: M3:an har en tydlig racing pedigree och är låg, bullrig, stötig och ger en verkligt mekanisk känsla, SMG-lådans växlingar är allt annat än silkeslena och motorljudet är rått, metalliskt och högljutt... Alpinan är mycket diskretare i sin framtoning, bekvämare och ger en "lyxigare" upplevelse för både förare och passagerare, växlar mjukt och distinkt med Switchtronic-lådan, har en betydligt behagligare chassisättning men låter dig som förare per knapptryck ändå få ta del av pärlan till motor och dess effekt när du så behagar. Fast på ett mer subtilt sätt...

Kul att få ha möjligheten att prova bägge dessa underbara bilar! Nu är dock Alpinan till salu och skall avyttras fortast möjligt med hänsyn till att det är lite "over the top" att ha två snabba söndagsåk stående bredvid varandra i garaget. Skulle du vara intresserad av bilen får du gärna slå en signal, annonsen finns här och priset är självklart en förhandlingsfråga: Länk

Och så några bilder på pärlorna i dagens trista gråväder:

Länk

Länk

Länk

Länk

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
sc
179
scheller
BMW x1 xdrive 23d -10
BMW 330i Touring E91 - 06, Såld
BMW Z3 2.8 Coupe -99, Såld
Grattis till nya bilen, och kul rapport om bilarna. Dom ser riktigt fina ut båda två, hoppas det blir en riktigt solig sommar med många kurviga mil.
/andreas.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Grattis
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Tackar, bägge två! :)

Sechs macht Spass!

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Grattis! Kunde man få SMG II redan på 01:or??

Jonas

da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Vill minnas att SMG-II introducerades 2001-09, dvs från modellåret 2002. Rätta mig gärna om jag minns fel.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Mystiken tätnar, min bil är byggd 2001-06-07...

Sechs macht Spass!

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Alpinagrün, mmmmmmumms!
Bra att du gör en liten kortrapport om körstil och känsla.
Mera!
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Den gröna kulören är väl snarlik med oxford green, eller?

Jonas

Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Kul att min ytterst subjektiva kort-rapport om dessa härliga körmaskiner uppskattas!

Alpinagrün och Oxford är ganska lika, men Alpinas färg har aningens mer guldstick. Liknar även den snygga gamla färgen Malachitgrün som fanns att beställa till bland annat E34:orna under 80-talet.

Sechs macht Spass!

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
B3:an är förjäkla läcker! Jag undrar om den du har kan vara en tidigare studiekompis pappas gamla bil, tycker mig känna igen regnumret. Vi var ute och gasade i den ett par gånger, tror det var 2002-2003.

/Masten
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Roligt att höra! Det är väl inte helt omöjligt, enligt Transportstyrelsen skall det inte finnas fler än nio stycken (!) B3 3,3 i Sverige, något jag tycker verkar vara ett mycket litet antal, sett till antalet tillverkade. Hur som helst, annons uppe på AutoPower nu med klämmiga bilder och priset är dumpat! Länk

Sechs macht Spass!

M3 SMG listas mellan 4/2001 och 9/2006 på schwacke.de var själv förvånad att din Individualbil hade SMG II (drog ut listan för några månader sedan) för jag trodde den Laguna Secablåa BMW Sverige pressbilen var första SMG i Sverige och det är en 02a.

M3an har en fantastiskt fin färg Aegean blue är vacker här en systerbil Länk

Schwackes text;
M3 SMG
COUPE A6 3246ccm 252(343) 04/2001-09/2006

Mvh Stephan
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Tack Stephan, jag är själv otroligt nöjd med färgen! Namnet Aegeischblau stämmer också rätt bra med mina bildminnen av havets färg i Grekland... :)

Vad tror vi om Alpinan då, ligger jag rimligt till i pris? Glad påsk!

Sechs macht Spass!

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag har varit lite sugen på en Alpina B3 e46 i omgångar och har därför haft koll på blocket genom åren och de verkar generellt lite småkalla på marknaden, lite synd då det är en lite lagom stor bruksbil med gott om pulver för vettiga pengar. Försäkringskostnaden var tidigare skyhög på alpina bilar vilket kanske skrämmer många spekulanter men det kanske har jämnat ut sig nu..

Utgångspriset för er bil på 95000 kr tycker jag är helt ok, är ju billigast i landet:-) Tyvärr lider ju e46 generellt års 98-02 av en hel del rostproblem i dörrarna vilket är tråkigt men det kanske är åtgärdat på din bil.

Är fortfarande sugen själv på att lägga ett bud men har tyvärr lite ont om plats.

MVH Peter

grattis till ett bra köp.. tycker e46:an är så snygg än idag.. din alpina är riktigt fin och hade man haft mer pengar hade man kanske lagt ett bud eheh
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Travel-In-Style Skrev: Bilarna skiljer sig inte speciellt mycket åt prestandamässigt men detta är verkligen två helt olika karaktärer.

Tror f*n det, då det skiljer 63 Hk samt SMG som växlar på 80 millisekunder vs seeg StepTronic med momentomvandlare och soffdämpning.. Enbart 50 plus gubbar eller någon kille i Rosengård som gillar denna typ av bilar =)

Skämt åsido! fin Alpina du har, men M3:an är av en annan dimension..

Lycka till

BMW CS #07491
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Tack Beolab!

Alpinan lockar, med tanke på svaren på min annons, även en del personer som inte tillhör de av dig beskrivna målgrupperna! :)

Sechs macht Spass!

Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Dock hittills ingen som kommit och köpt den. Har dumpat priset en aning till, någon som har fler tips på hur man får snurr på försäljningen?

Sechs macht Spass!

Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Letar själv efter något kul men sanslöst vad dyr försäkring det är på Alpinan, billigare att försäkra en E39 M5:a, synd
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Ja, om man inte går för Alpinaklubbens entusiastförsäkring (1500 kr/helåret) kan man få galna försäkringspremier via de vanliga bolagen. Jag försäkrar som medlem i Företagarna via If för 5500 kr helåret vilket är helt klart överkomligt.

Sechs macht Spass!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.