AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.906

Bmw e30 318is knackar när den är varm

Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Tjenare, som rubriken säger så har jag en 318is som knackar väldigt när den är varm, låter lite som en diesel, slår man då av tändningen och startar bilen igen så låter den normalt:S

Någon som vet var felet kan ligga? Tacksam för svar
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Ingen som vet något om detta?
Ekin
kanske försöka att byta motorolja?
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Jo, det har vi gjort, bytte till en mineral olja som dem använder i dieslarna på pappas jobb, den blev mycket tystare i övrigt men samma knackning kvarstår när den har körts en stund:S
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Länk

Hittade en som hade liknade problem, där verkade det som oljepumpen, jag har tagit ner oljetråget och det var rent och fint inge skräp alls.
Så kan det vara att pumpen är dålig?:S
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Antar att man får satsa på att byta pump, Någon som vet vart man kan köpa ?
Jo
15
Jonas J
318 is -90
Det låter som om det inte kommer olja till lyftarna, men jag är inte helt säker.

Jag köper alltid hos BMW. Något kan ibland slinka in från mekonomen eller något annat.
Men hos BMW gäller det att oftast ha med nr på delen så det blir rätt del dy får.

Jonas
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
aa, Det konstiga är att det händer efter att man har kört en stund, sen kan man slå av tändningen och starta igen så låter den som den ska :S
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
kan det vara att lambdan inte funkar? så den ger fel värden när den har gott en stund och börjar du knacka av för mycket bränsle?
Jo
15
Jonas J
318 is -90
Kanske lambdan. Men knackar den så det låter som en disel så riskerar du haveri på någon kolv.
Köpte en universal lambda på mekonomen. Man skulle inte löda utan det följde med skarvsats. Dock hjälpte det inte att värma för att lossa den gamla, för en bit av avgasröret hade blivit ett med lambdan så gängan gick i 2 bitar. Som tur var bytte jag kat samtidigt och där var ett nytt fäste för lambdan.

Men det blev ny kraft i motorn efter bytet.

kan vara lambdan som inte ger rätt värde, men tycker att det låter mycket för att det skulle vara lambdan
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
lyfte upp bilen igår när jag skulle byta bussning till framvagns upphängningen och det visar sig att 2 vita kablar från lambdan är helt av, så ska väll löda ihop dem och se om det blir bättre.

Du tror alltså att jag riskerar att nått går sönder om jag kör så här? vet du vad som kan orsaka detta? Tacksam för all hjälp
Jo
15
Jonas J
318 is -90
Vet inte vad som orsakat brottet på kablarna. Men det verkar vara ett ställe att börja med.

När jag bytte lambda fick jag rådet att inte löda, utan skarva. Har inte hittat någon vettig förklaring på varför. Men i instruktionen till lambdan stod det att man skulle skarva och inte löda.

Men testa först med löd och se om knackandet försvinner och se hur bra den går.
Läst någonstans att det skulle vara ett visst motstånd i kabeln och det kan rubbas om man lödar den.

Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nyfiken som jag är, ställde jag frågan till NGK:s tekniska support och fick ett svar väldigt snabbt:

"Anledningen till att man inte ska skarva eller löda på en lambdasond är att den tar luft till givaren igenom kabeln och om den sätts igen så kommer den inte att fungera på rätt sätt."

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Dåså då är det bara att skarva då, Tänkte det finns ju inte så mycket kvar av kabeln från lambdan, ska testa så får vi se :)
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Ingen som har haft detta knacknings problem ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En tanke slog mig - har du kollat så stiften är tillräckligt hårt dragna?
Kan vara ett löst stift som lossar mer när motorns block sväller av värmen och därmed släpper greppet lite om stiftet...

Dock vet jag inte hur omstarten av motorn skulle avhjälpa det felet - men det är ju lätt att kolla stiften!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Japp, dem sitter som dem ska :S
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Undrar vad det kan vara :S
Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Lambdan är fixad, kört en stund har inte märkt nått särskilt.

Vad ska man köra åt tickande?
tänkte köpa sånt medel man häller i bensinen som ränsar spridarna för dem kan väll ticka lite? någon som har testat sånt medel, undrar vad mer är det som kan göra att motorn tickar?
Tacksam för alla svar
Jo
15
Jonas J
318 is -90
Min tickar också lite grand. Men den låter inte som en diesel.
Det är hydrauliska lyftare på dem och vad jag förstått är det lätt att de tickar.
Dock ska de inte låta som en diesel.

Det enda är nog att byta lyftarna men det kostar en del.
Har inte själv provat de här medlen.

Fr
15
Fransson.93
Bmw e30 318is 16v-90
Okey, jag får leta vidare :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.