|
|
|
|---|---|
|
Försökt få klarhet i om BMW har manuella, automatväxlande växellådor att erbjuda till sina snåldieslar i 1 & 3-serien då bättre begad sådan hade varit önskvärt. Momentomvandlare med gummibandsoljebad inget för mig. Nån som har fakta om BMW erbjuder dessa härliga lådor tyå VW:s DSG, Audi S-tronic ? Har DU koll ? | |
|
Ja, i 335 Coupé och Cab samt i nya M3 och M5. ------- //Lövet |
|
|
Nej, det finns inte till dieslarna. Endast manuell och momentomvandlarautomat. Men de senare (8vxl) har blivit riktigt bra. Följande BMW till dags dato erbjudits med dubbelkopplingslådor M3 E9X M5 F10 M6 F12 335i E9X MJ10-> 135i E82 Z4 35i E89 Troligtvis får även den kommande M3 F30 DKG. |
|
|
hmmm, t.e.x. 120d går ju i väggen ganska omgående och saknar botten, jämfört med en 123d med sina tandemturbos, varför en automat hade passat finfint men momentomvandlare stjäl för mycket soppa och det är inte min grej o slira omkring. Nån som kör aktivt med snåldiesel och automat här som kan råda aut vs manuell ? Inte hittat nån aut att prova tyvärr... Har DU koll ? |
|
|
"slirar" Men lockupen greppar ju mer frekvent än någonsin. Studerat förbrukningssifforna? mvh/ Anders |
|
|
låda med turbin har jag svårt att tänka mig kan uppföra sig en dubbelkopplingslåda men får väl försöka provköra en då...Förbrukningen skiljer ju en hel del för små motorer med vanlig automat, t.e.x. mer för en 118d än för en 120d. Efter 2008 verkar 120d aut vara rätt ok Har DU koll ? |
|
|
Känns som skillnaden mellan manuell och automat i dagsläget är försumbar när det gäller förbrukningen. Fördel för automaterna brukar ju vara lägre varv i motorvägsfart iaf. |
|
| På min 330Ci 2004 horribel gummibandseffekt! Nu en ny 320d automat, växlar före 2000 varv när man tar det lite lugnt. Gummiband? Nono. Tom lite motorbroms. Funkar över förväntan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.