AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.807

DCT låda (typ VW "DSG") i BMW ?

di
28
dieselblixten
otrogen men letar N52-driven sommarbil....
Försökt få klarhet i om BMW har manuella, automatväxlande växellådor att erbjuda till sina snåldieslar i 1 & 3-serien då bättre begad sådan hade varit önskvärt. Momentomvandlare med gummibandsoljebad inget för mig. Nån som har fakta om BMW erbjuder dessa härliga lådor tyå VW:s DSG, Audi S-tronic ?

Har DU koll ?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja, i 335 Coupé och Cab samt i nya M3 och M5.

-------
//Lövet
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Nej, det finns inte till dieslarna. Endast manuell och momentomvandlarautomat. Men de senare (8vxl) har blivit riktigt bra.

Följande BMW till dags dato erbjudits med dubbelkopplingslådor
M3 E9X
M5 F10
M6 F12
335i E9X MJ10->
135i E82
Z4 35i E89

Troligtvis får även den kommande M3 F30 DKG.
di
28
dieselblixten
hmmm, t.e.x. 120d går ju i väggen ganska omgående och saknar botten, jämfört med en 123d med sina tandemturbos, varför en automat hade passat finfint men momentomvandlare stjäl för mycket soppa och det är inte min grej o slira omkring. Nån som kör aktivt med snåldiesel och automat här som kan råda aut vs manuell ? Inte hittat nån aut att prova tyvärr...

Har DU koll ?
"slirar"
Men lockupen greppar ju mer frekvent än någonsin. Studerat förbrukningssifforna?

mvh/ Anders
di
28
dieselblixten
låda med turbin har jag svårt att tänka mig kan uppföra sig en dubbelkopplingslåda men får väl försöka provköra en då...Förbrukningen skiljer ju en hel del för små motorer med vanlig automat, t.e.x. mer för en 118d än för en 120d. Efter 2008 verkar 120d aut vara rätt ok

Har DU koll ?
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Känns som skillnaden mellan manuell och automat i dagsläget är försumbar när det gäller förbrukningen.

Fördel för automaterna brukar ju vara lägre varv i motorvägsfart iaf.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
På min 330Ci 2004 horribel gummibandseffekt! Nu en ny 320d automat, växlar före 2000 varv när man tar det lite lugnt. Gummiband? Nono. Tom lite motorbroms. Funkar över förväntan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.