AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.004

Termostat byte m20b25

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Måste man tömma hela kylaren vid byte av termostat? Tänkte prova byta eftersom ibland och oftast när de är varmare ute så går bilen oxå lite varmare, tempen står snett åt höger istället för snett åt vänster som de ska vara.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, inte riktigt hela - det viktigaste är ju att vattennivån i kylaren/toppen/blocket/termostathuset ligger under termostaten för att minimera slabbandet. Men undrar om inte kylarvattnet i expansionskärlet vill försöka rinna ut (då det är placerat högre).

Men det blir nog en hel del vatten att tappa ut ändåså.

Varför denna oro att tappa ut allt vatten ur kylaren?

Hamnar mätaren även lite till höger på längre landsväg/motorvägs-körning? Eller bara när du kör runt i stan eller kör sakta? Min tanke var att visko-fläkten kanske börjar bli dålig.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har funderat på fläkten, tycker den går hela tiden! Ska den inte gå bara när motorn överstiger en viss temp? Hur kollar jag om viscon är dålig? Alltså motorn går aldrig till de farliga området, men den går över mittläget hur jag än kör! Kan ju vara givar fel, men tror inte de. Ska ta en testrunda sen och försöka dokumentera allt! Återkommer
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Menar du den mekaniska eller elektriska fläkten? Endast de med AC som har elektrisk fläkt vill jag minnas. Ja, den ska styras av en termostatswitch som sitter på sidan av kylaren.

Finns lite olika metoder att testa viskon, men har du ingen referenspunkt (dvs vet hur en frisk visko känns) så kan det vara lite svårt att dra några säkra slutsatser.

Med genomvarm motor så ska det vara ett motstånd när du tar i ett fläktblad och försöker snurra runt det som Loket på Bingolotto. Det får inte frihjula precis, utan det ska vara ta stopp ganska snabbt.

Men det säkraste tecknet är att motorn har en tendens att gå lite varm och nålen rör lite på sig när du kör i stadstrafik och står mycket i köer, samtidigt som det ligger helt stilla när du kör konstant på landsväg/motorväg (och kylningen kommer från fartvinden). Detta märks lättast nu på våren/sommaren, på vintern är det ofta så kallt att man inte märker av en halvdålig viskokoppling.

Kan även vara givarfel. Tänk på att signalen går ända till instrumenthuset och den i sin tur använder en jordpunkt i instrumenthuset för att dra nålen mot minimum (utan jord går nålen till maxläge). Så har du dålig jord någonstans (inte ovanligt jordningspunkten i instrumenthuset blir dålig med åren) så kan det bli variationer. Men oftast brukar nålen flippa fram och tillbaka mycket mer, inte bara ligga lite snett över mitten.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Den har funkat bra tills de börjar bli lite varmare, eller bra o bra, kunde köra typ 1 timme innan den börja röra på sig nåt! Körde motorn genomvarm nyss och är ganska säker att de är viskon som du säger! Lät den stå på tomgång några minuter när motorn var uppe i arbetstemp! Den vandrar sakta uppåt och värmen avtar när tempen är över mitten och fläkten är på max blås! Så fort jag varvar upp motorn så sjunker tempen till de normala(snett åt vänster) och värmen blir kokhet! Är de farligt att köra med dom här symptomen ett tag tills jag fixat de? Behöver ju inte lämna bilen på tomgång utan uppsikt direkt:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, sålänge du har stenkoll på temperaturmätaren så är det ingen direkt fara. Men den får ju inte börja vandra för snabbt mot det röda - och under inga omständigheter vara i närheten av området! Du bör slå av motorn i god tid innan nålen hamnar där!

Körde omkring 1-2 veckor med samma symptom, så fort jag stod stilla lite längre i en kö så började nålen så sakteliga rycka lite runt mitten och sedan sakteliga krypa uppåt. Det var en "spännande" upplevelse i rusningstrafiken i Malmö :-)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Haha kan tänka mig paniken för dig:) Alltså vad exakt ska man byta? Har ju som aldrig ens sett hur en Visco ser ut mer än fläktbladen uppifrån.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Föresten du brukar ju ha koll på grejjer:) Vars är markeringen för varm och kall motor på expansionskärlet? detta system har jag! Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du behöver bara byta själva metallnavet, fläktbladen sitter fast med tre-fyra små skruvar. Passa på att kontrollera bladens skick - är något blad allvarligt skadat eller redan avbrutet bör du passa på att byta dem. Ett avbrutet blad skapar en ganska hemsk obalans.

Metallnavet, dvs själva viskokopplingen, ser ut såhär
Länk

Såhär ser själva fläktbladen ut, denna kommer faktiskt från min E30 325ik -88
Länk

Men du lossar fläkt+visko som en enda enhet först. Ta en 32 mm u-ring nyckel och sätt runt den stora mutten och snärta till u-ring nyckeln med en hammare.

OBS! Den är vänstergängad!

Skruva loss fläktbladen (sitter med tre eller fyra skruvar lite beroende på motor), flytta över till nya viskokopplingen och montera sedan tillbaka hela härligheten.

Den där bakelseliknande expansionskärlet är den nya versionen. Tror bara det finns en markering - för kall motor.

Men det står på ovansidan och sedan en pil nedåt, "Cold Coolant Level", se bild nedan (också från min E30 325ik -88)
Länk
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jo alltså vet vars de står, men de måste ju vara nåt streck eller nåt antingen i kärlet eller utanpå så man ser ganska exakt! Jag menar vad hjälper de om de står cold coolant level högst upp och ingen markering av nåt slag, eller vad missar jag?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Där pilens spets slutar ska vattennivån vara när motorn är kall :-)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
haha ok! Ja nu hänger jag med=) Då ska jag kika imorn då motorn helt säkert är genomkall och fyller på om de saknas!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Hade ca 1,5 liter för lite kylarvatten:( Fyllde upp till vars pilen slutar! Nå iaf då börjar de läka vid termostathuset ungefär...eller i linje med luftningsskruven och rätt ner bara! Därikring kommer de kylarvatten och jag vet inte vars eftersom alla slangar var hela! De har gått bra tills jag fyllde till markeringen och biljäveln gör sig av med vatten, vad kan ha hänt? fått luft i systemet? finns de nån överfyllnadsslang eller nåt vid termostathuset? Lät ungefär som att de bubbla i systemet, så misstänker luft=( men hur i hela h-vete kommer de in luft bara för att jag fyller på glykol?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Glömde skriva att bilen har arbetstemp
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fyller man på lite för mycket så kan locket öppna sig och släppa ut lite vatten. Brukar sitta en liten slang vid locket och det är via den som eventuellt lite extra vatten kan tryckas ut. Bara följ den lilla slangen och se om det är därifrån vattnet kommer.

Annars får du ju torka rent och torrt och felsöka vart vattnet kommer ifrån.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är alltså slang #4 i bilden nedan jag syftar på - den brukar gå ner och ut genom höger hjulhus i normala fall.
Länk
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jo vet vilken de är! De är en lite spricka i kylslangen som går ut från termostathuset:( Kan man ha sån otur att precis när man fyller på så går slangen sönder i samma veva? jag menar för att jag fyller på så ska ju inte slangen gå sönder...så nu har jag luft ii hela systemet plus en trasig slang jag ska kapa av och trycka tillbaka och prova om den håller! Är bara ca 1,5 cm jag ska kapa och de är nåt hemmapulat ihopskarvat skit ägaren före har gjort för att den där autogauge givaren ska få plats! Önskar att nån hade haft hemma en ny ORIGINAL kylarslang så man slipper rackel. Typ okq8 universal är väl bara skit gissar jag
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Är de kanske lika att prova termostaten om den funkar nu när jag ändå måste börja den hemska luftningen sen?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
bytt termostat till 87gr. Hade 80 förut...märks dom där 7graderna på tempmätaren? Tänkte nu vill den peka snett åt höger hela tiden! Jag har värme hela tiden och alla slangar har tryck och är varma! Kan de vara nå luft kvar när värmen är bra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.