|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 118D där pdc bak är ur funktion. Förra ägaren sa att det inträffat efter nån tvätt i vintras. Nån som har erfarenhet av detta, dvs att de pajat efter tvättning? (det står för övrigt i instr boken att man skall vara försiktig vid tvättning) Det kommer, efter det att man lagt i backen, en varning på displayen om att det är fel på pdc och triangel med utropstecken syns då bredvid trippmätaren. Nån som fixat sådant fel själv? Nån som lämnat in till verkstad, kostnad? | |
|
Jag har samma problem med min 118dM -06???? Vad gör man för att få igång den igen? Edward |
|
| kolla i baljan hb bakom klädseln, pdc styrdonet sitter där brukar ganska ofta vara vattenfyllt! | |
|
Det kan vara en givare. De som fungerar har ett svagt knäppande ljud. Saknas ljudet på en givare så är den med största sannolikhet trasig. Den metodiken fungerade bra vid felsökning på vår e60:a |
|
|
Jag vill minnas att det är fyra "inbuktningar" i plasten, skall det vara en givare i varje eller finns bara en givare? Skall det bara surra i några sekunder från givaren, eller kan man typ ha en gubbe att sitta i bilen och lägga i backen och sedan hinner man på ett och samma test att lyssna på alla fyra (om det nu skulle vara givare i alla fyra)? Vad göra om det inte är ljud? Lämna in till BMW och vad är rimligt pris? |
|
| skulle tippa på att styrdonet är vattenfyllt , lägg i backen så ska du känna att givarna "pulsar" då funkar dom (4st) | |
| Och styrdonet hittar man var? Om det är vatten där, är det bara att torka då, eller pajar det så man måste köpa nytt? | |
| styrdonet hittar du hb, bakom klädseln, om det är vatten i måste de bytas+programeras | |
|
Ok. Skall kolla om det är blött. Jag vet inte om jag bryr mig om att köpa ny del och koda om, pga priset. Dock stör jag mig på varningen när man lägger i backen om att det är fel. Kan man bara koppla ur den på nåt sätt för att slippa varningen när man lägger i backen och fel-triangeln som hamnar bredvid trippmätaren? Borde inte BMW reparera detta som goodwill? Det är ju rätt kasst. Förmodligen kommer väl vatten in genom tryckutjämningsmojängen. Var kommer vattnet då in? Inne i hjulhuset eller under nånstans (jag har inte kollat hur det ser ut)? |
|
| tror inte det går att koppla bort, kolla med din bmw verkstad kanske är så att ditt försäkringsbolag står för rep | |
| sitter nån typ av luft spjäll, oftast där de brukar läcka in igenom | |
| Kan meddela att det är bara att dra ur de två kontakterna från styrdonet så slipper man felmeddelandet i alla fall. Tycker dock att det är dåligt att det pajar och det verkar vara rätt vanligt om man söker på tyska och engelska på nätet, och i Tyskland verkar det som att BMW stått för del av kostnad för byte, vilket de kanske gör här också... | |
|
Då har det kikats en del. Har tagit bort styrdornet och satt dit igen, ingen skillnad. Felömeddeleandet sysn fortfarande. Det var heller inte blött i baljan var styrdornet sitter, verkar mycket "strange" att BMW har gjort ett sånt misstag i sin design för var viktiga elektriska komponenter sitter... ?? -Som sagt, här var det torrt och fint. Efter att ha kopplat in den igen fick jag nu impulser till mina pdc sensorer (om man sätter fingret på dem när backen ligger i så knäpper det lite lätt - som elektriska impulser). Nu vet jag att en av mina sensorer är paj, ska bara hitta vilken det är och sen köpa på ebay i tyskland för 15 eur. :) YAAY! |
|
|
En sak att tänka på är att stereon kommer ge sig ifall man kopplar bort PDC-styrdornet. Fick just koppla loss stereon och koppla in den igen...nu funkar det. Någon som vet vilken PDC-sensor man ska köpa? En är som skrivet ovan, trasig och måste bytas. Det finns ju så många olika modellnummer att välja mellan.... AAARGH!! |
|
| Länk | |
|
911flyer Det verkar vara samma till många modeller. Jag tog en av 3:orna på din lista och lade in här: Länk Det är väl färgen som skiljer mellan de olika? |
|
|
Det är väl bara att beställa och se glad ut... :) tack, PWtec! Edward |
|
|
Har precis fått min nya pdc sensor.. (köpt beggad på ebay i england för £15 inkl. frakt till sverige. :) Installerade den på 2 minuter genom att slänga in handen bakom kofångaren och byta ut den snabbt. Inga stora monterings problem alls. Allt funkar bra nu igen! Jag hittade även pdc modulerr i tyskland och england för ca 500.- inkl. frakt för dom som behöver byta ut själva givarenheten. Good luck! Edward Edward |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.