|
|
|
|---|---|
|
Så här är det, har haft e39an sedan 2005 nu och jag går i tankebanorna att ta en trafikförsäkring på den istället, köpte den för 145k på den tiden, bilens värde vet jag inte riktigt exakt idagens läge, men kanske 30-40k... Har gått 22k mil, svart sportskinn elstyrt, manuell, en tidigare ägare. Det är ju som sagt rätt mycket pengar det skiljer sig mellan att ha fullförsäkrat och trafik, och om det skulle hända något med bilen nu så att den blir totaldemolerad, vad får man egentligen ut av försäkringen i det läget? Vad har ni andra haft som gräns för värde på en bil där ni väljer att ta en trafikförsäkring istället? | |
|
Jag skulle inte kalla dig dum om du gjorde det. Det är ju en kalkylerad risk du tar. För mig skulle det bero mycket på hur jag kan förvara den, låst garage osv. Att det kan bli dyrt när man själv gjort fel, vagnskadan, skulle jag nog kunna ta. Men sabotage eller stöld är ju inte något jag vill råka ut för och sen behöva betala allt själv. Hur mycket skiljer det i pengar? Vad har du för utnyttjandefrekvens av bilförsäkringar än så länge? __________ Mvh Grelle |
|
| Halvförsäkrat kanske är ett alternativ? :) | |
|
Har du m-paket? Har du facelift lysen fram? Om svaret är nej så hade jag gått på trafikförsäkring. Mvh. Richard |
|
| Länk | |
|
Du ska ju ta en halvförsäkring tycker jag. Så här tänker jag: 1. Stenskott kan du få när som helst - och då kostar det 1500 att byta. Annars kostar det ca 5-6-7-8 tusen att byta ruta och sitter stenskottet på fel ställe så får du en tvåa på nästa besiktning -->körförbud eller byta ruta för 5-6-7-8 tusen. 2. Bärgning. En E39:a kommer för eller senare (ta inte illa upp nu) att stanna för dig. När tror du den stannar? Ja, inte är det 70m från närmsta BMW-kontor, utan det är klockan 22.45 en mörk landsväg när det regnar och du har bråttom. :) Kostnad för att själv bärga och betala? Ca... 3-4 tusen? 3. Merkostnad för en halvförsäkring: 500 kr, ca? |
|
|
Jag förespråkar trafikförsäkring. Jämförde lite snabbt vad skillnaden skulle vara för min del med nämnd bil och det allra billigaste var 1500kr, tar man någon av de valigaste f-bolagen så var det snarare 2500kr och uppåt (per år). Detta trafik mot halvförsäkring. Har haft bil i snart 20 år och har aldrig behövt byta framruta eller blivit bärgad pga att bilen stannat. Att e39 skulle stanna förr eller senare med säkerhet är ju bara sant om mna kör oändligt länge. Skulle tvärtom säga att det är väldigt pålitliga motorer. Som sagts innan, det är en kalkylerad risk man tar och du tjänar in knappt någon tusenlapp per år. Your choice! |
|
|
I mitt fall var det 3500 - 19.000 - 22.000 kr/år att välja mellan trafik-, halv-, och helförsäkring. Ganska spännande reparationer man kan göra för 18.500 kr per år. Fast man har ju inget stöld- eller drulleskydd. Så det blev att tänka om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.