AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.237

funderar på att köpa en e38?

Sida 4 av 4
Turbovin:

däcken / fälgarna kan göra mycket för förbrukningen. Min 540 drar betydligt mer med 19-tummare än med M5 originalfälgar. 19-tummarna köpte jag för att de är så snygga, men de är betydligt tyngre, ännu bredare bak och jag antar att däcken har högre rullmotstånd. Det skiljer ca 15% i förbrukning - mycket, tycker jag.

Om man prioriterar förbrukningen ska man nog helst inte ha så breda däck, och något med lågt rullmotstånd. Michelin säljer ju ett lågenergidäck, kommer inte ihåg vad det heter dock.
ri
699
riku
740iA -97
Profossen: Har du en länk till k-satsen?
Läste någonstans att man kan testa och blanda upp till 40% utan konvertering nån som testat/vet?
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Självklart gör däcken en del men hjulen är så snygga att det är acceptabelt. Sen anger ju faktiskt BMW själva 1,8l i ren stadstrafik och där ligger jag ju faktiskt inte långt ifrån.
Jag har haft/har många M60 och M62 V8or med automat, och min erfarenhet är att de GÅR att köra relativt snålt på landsväg. Med "snålt" menar jag kring 0.85, vilket ju förvisso inte är särskilt snålt i jämförelse med vad vissa snålbilar klarar -- men det är ganska bra för att vara en 4 / 4.4 liters V8!

Mina bilar (förutom X5:an) går enligt mätaren snålt i jämn fart kring 90-100 och kring 140-150. I lägre farter drar de mer, och även mellan 100 och 130. Det är lite oväntat, man skulle kunna förvänta sig att det är ENKELT - ju högre fart desto högre förbrukning, eller ju lägre fart destor lägre förbrukning (pga t ex vindmotståndet). Men så har ingen av mina bilar varit, utom möjligen X5:an -- den drar mycket i hög fart pga sitt luftmotstånd antar jag.

Däremot är det hopplöst så fort det blir stopp / start, rödljus och liknande - då blir det raskt 1.3 - 1.4 / mil, och inne i Stockholms city blir det säkert 1.8, och kanske ännu mer. Jag vet faktiskt inte, jag brukar inte köra där så ofta.

Däck och fälgar har enligt min erfarenhet ganska stor betydelse för förbrukningen. Min 540 snittade kring 1.10 - 1.15 med original M5-fälgar med Hankook dubbfria vinterdäck (tysta också). Men med sommardäcken som kom med 19-tums fälgarna jag köpte så stiger förbrukningen till 1.25 - 1.30. Troligen pga tyngre hjul, bredare däck och högre rullmotstånd.

Däcken är okej på andra vis, bra fälgskyddslist, hyfsat grepp både när det är torrt och vått - men de låter mycket (det är lite surt) och höjer tydligen förbrukningen. De verkar slitstarka också, men när dessa är slut så vill jag ha tystare däck! :)

Jag hade 20" Alpina med Michelin på min 740 förut, men jag minns inte hur de påverkade förbrukningen. Dock minns jag att jag antingen inte är särskilt känslig, eller så överdriver många att det skulle bli så obekvämt - jag tyckte inte alls de var obekväma jämfört med 18-tummare i varje fall.

Är det någon som har erfarenhet av däck som går tyst och snålt om man vill köra 235 / 265 eller 245 / 275 ?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Riku: jag har hittat mycket info om V8:orna inne på www.etanol.nu där hittar man även annonser om konvertering (spridare, chip m.m.).

Jag bara tänkte som så att när man ändå ligger och pendlar 8 mil/dag E4 så skulle det vara gött med en tyst och komfortabel bil. Behöver egentligen inte vara en v12, men kan man få den att ligga på en 12-14 kr/mil så är det ju inte dyrare än att köra en Volvo V70 på bf95... :-)
ri
699
riku
740iA -97
Håller med dig Profossen,låg och pendlade 13 mil/dag E4, va gott det var att sätta sig i komfortsätet slå på cruisecontrol och radion.
Det var bara o sitta o njuta. Då kom jag faktiskt ner till 0.9/mil i 110 fart.
Ska kolla på din länk,tack för den.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Det är ju det som är mitt problem, jag ligger i konstant fart för sällan. Så fort automaten får hålla på och slira vid acceleration osv stiger ju bränslemätarn iväg med en gång.

Sen vet jag inte hur vikten påverkar heller, min väger ju 2030 eftersom den är hyfsat välutrustad. Har sett att ganska många andra väger upp mot 100 kg mindre, och då har man inte tatt med Alpinafälgarna med i vikten heller.
ht
37
htrontti
740iA-95
"sagor" det är nått med audis medföljda arv från 70" talet som sitter i bakhuvudet...jag har inte ens tänkt tanken på att inhandla en VAG produkt...
ht
37
htrontti
740iA-95
bye the way...faktiskt....min 740 drar 0.95 på långtur...o då kan jag brassa på rätt rejält ibland...annars 1.1 i genomsnitt...(bor på landet)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.