AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.235

funderar på att köpa en e38?

Sida 3 av 4
k3
51
k3
X3 20i 19
Tack Jocke W det bästa vore väl att provköra motorerna så kanske valet är lätt ska vidga mina ögon lite mer,

k3 bmw cs#8231
Ba
12
Babian
530i -93
M-Roadster -98

Håller med Jocke W..!

En så stor bil som E38 är med all dess vikt så blir upplevelsen lite lidande tycker jag.

Kikar du på modellguiden här på Autopower Länk

Så ser man att under blandad körning så drar 740 ca 2 dl mer per mil men jag kan lova att det är det värt..! Och det är under blandad körning dessa uppgifter.
V8:an är känd för att vara för sin effekt och storlek ganska snål när det gäller landsväg/motorväg så under dom förhållandena så tror jag inte det skiljer sig så mycket som 2 dl per mil mellan 728 och 740. Sexan måste ju kämpa mer än V8:an och tror som sagt att det inte är så stor skillnad.

Enligt mig så handlar ju en 7-serie om en stor lyxkryssare och tycker att den då måste ha vrid då det handlar om att glida runt på låga varv och trevligt att kunna lägga foten ner mjukt på gaspedalen och känna att redan vid botten så händer det någonting. =)

Alla hänger upp sig på hästkrafter hit och hästkrafter dit men faktiskt så tycker jag att det är orelevant många gånger och på senare år så uppskattar jag mycket vrid och vill ha det så tidigt som möjligt..!

Ett exempel med det här med hästkrafter och vrid är tex en M3 3,2 E36.. De allra flesta vet att den har 321HK och helt klart så är det bra mycket eller hur..!? =)

MEN. Var på varvtalsregistret lämnar motorn dessa hästkrafter..!? Varvtalsstoppet ligger ju strax innan 8000 Rpm och alla dessa hästkrafter finns inte tillgängliga förräns vid 7100 Rpm..! Effekt/vridkurvan är faktiskt ganska löjlig. Har själv en sådan M3 och kan säga att man måste helt klart upp i massa varv innan det skjuter på lite. Den har mycket dåligt vrid tyvärr.

Hur som helst så vill jag komma till att en stor bil skall helt klart ha minst en V8 för att göra upplevelsen rättvisa och blir ännu bättre med V12:an som Jocke säger.

Jag har haft en 740 tidigare och har numera en B12:a och kan säga att skillnaden är som natt och dag..! Fick faktiskt bästa tillfället att uppleva detta då jag körde upp med min 740 till Jönköping för att köpa B12:an *ca 30 mil* och köpte då bilen och körde den då 30 mil hem och skillnaden är faktiskt sjukt stor..!

Dock tror jag att det bättre köpet för dig K3 är att köpa en 740 för dom är mycket bra och V8:an är skottsäker men ifall det skulle hända något så blir det inte lika dyrt och finns massor med begagnatdelar *mer än till 12:an* och konstruktionen är enklare.. Soppapriserna är ju inte så spännande i dagsläget heller. =) .Jag hade inte sparat in på soppan mellan en 728 och 740 även om jag hade haft tight budget men kanske hade strykt hoppet till V12:an

Även så brukar det oftast vara så att en 728 saknar ganska mycket utrustning och saknar ofta viktiga saker som gör att den känns som en lyxkryssare. Även sett bilar utan skinnklädsel. Jag tycker att hela meningen med att köra en stor Bmw av 7-serie är för dess komfort och lyxighet och saknar bilen då skinn och massa utrustning så är det bättre att skita i det.. *tycker jag* =)

Hoppas du hittar något bra..!
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Som jag hela tiden sagt det kostar förbannat mycket att äga en E38 om man vill ha den riktigt sjysst.

(Kostar ca 1200:- i material, alternativt inlämnat 4500:- så inga stora pengar direkt)

Anledning att sälja billigt eller i delar, bli av med skiten och slippa se den oavsett hur fin den är. Lutar åt något nyare med garanti så jag slipper skruva själv.

Skrota ist för byta pumpen är en ren principsak.. (tanken: lägger inte en spänn till på bilen har jag i bakhuvudet nu) Roligare lägga pengar på Scorpion i form av lackkonservering och lite allmän puts och pill, den bilen är ju både pålitlig och helt perfekt :D

Men men 120M som jag åker nu är en sån obekväm skitbil att man saknar ju 38an något enormt så vi får väl se, har börjat småskruva lite på bilen nu iaf :P E65 känns tyvärr inte som något bra alternativ heller om man vill ha en pålitlig bil :/
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Tyvärr kan jag inte låta bli o fundera ordentligt nu!

Skrota E38an o lägga pengar på en Scorpa :-O ja de är tur att vi alla är olika bevisligen.
Som jag ser det, så är det bland de mest häpnadsväckande jag nånsin läst!

Min 750 E38a är i oerhört bra skick och har absolut inte kostat mig i närheten av dessa summor, även om jag betalade bra vid inköp 2003.
Sjukt driftsäker bil.. o en Scorpa.. vet inte vad jag skall säga helt enkelt:-o

Alles unter 6 Zylinder ist Asozial

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ja,Ford Scorpio är nog inget Tyska Ford skryter om direkt.Var ingen succé då,och inte nu heller.Inte många av dom kvar på våra väger heller,då dom flesta har blivit plåt åt ansjovisburkar.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Precis , finns inte många kvar därför det är så kul att ha en i nyskick.

Fast succe måste väl Scorpion allt ha varit som faktiskt blev utsedd till årets bil 1986, mig veterligen har Bmw aldrig stått på prispallen ;)
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Den meriten har Ford delat med bla superkvalitets märket Fiat... :-D

Alles unter 6 Zylinder ist Asozial

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
ht
37
htrontti
740iA-95
måste nog erkänna...min 740 ÄR den bästa bil jag haft hit till tillsl
ht
37
htrontti
740iA-95
kostar mycket...nja...det vete fan...jag har kommit undan ganska billigt (hittintills) hehe
ht
37
htrontti
740iA-95
scorpio..årets bil...har faktiskt (måste erkänna) haft en ford sierra...helt ärligt...det var den sämsta rishögen jag haft hittilltills
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Hej.

Jag har tidigare kört 530 IAT E34 men nu mer en E38 740iA. Det hela är stor skillnad i fråga om komfort. En E34 är en mellanklassbil och beter sig som en sådan. En större bil, typ E38. är mer en bil som skapar komfort vid långkörning, dvs längre sträckor där man kan koppla på s-edc och ligga på sina 140 där den trivs som bäst. Jag är otroligt nöjd med min E38, skön att köra, bra GPS, kopplat in backkamera och TV som gör det hela roligare. Även en engelsk språkbox (annars tyska i en importbil) som gör att man kan fråga efter "gas station current location" som sen poppar upp i gps´en.

Ibland blir jag sugen på att byta bil men.... vad?? För det priset en E38 har så är det svårt att hitta en bättre bil utan att lägga det dubbla.

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Da
10
Danne87
750iA -96
328i -96
Min e38 750 tycker jag inte är så dyr i drift har gjort mycket med den men inte lagt ut en förmögenhet heller. Sen drar den soppa som en volvo 740 men har 1000ggr så mycket glädje. Billig i försäkring för mig som är ungdom på 25år 498kr/mån Helförsäkrad.

Den som säger dess bilar är dyra och hopplösa så har dom aldrig provkört eller åkt en. Man sitter/åker inte bättre på vägen för dom här pengarna idag.

Mvh:Daniel
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Precis som Daniel säger så finns det nog ingen bättre vagn om man väger in prestanda, komfort och pris. Kom just hem efter en 2*70 mils "inköpsresa" till norra Tyskland. 750'n med sin nivåreglering är suverän då det inte märktes på väghållningen ens i 200+ km/h att hela bagaget var proppfullt, den gick lika stadigt och helt odramatiskt som vanligt. Förbrukningen var 11,1 L/100km, med motorvägsfarter +20 hela tiden, stadskörning samt inspirerande Autobahn körning.
Trots att Jag ägt vagnen i snart 6 år, blir man fortfarande upprymd över vilka resurser den besitter. Du som funderar på en E38, gör slag i saken, det blir inte bättre än så här ;=)

/Stefan
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag blir lite förundrad över era fantastiska förbrukningssiffror. Min 740 med 20" Alpina med 245/275 breda däck drar strax under 2 liter milen utan alltför hård körning, men då kör jag visserligen 90-95% stadstrafik. Men siffror som 0,8 på landsväg som vissa skriver får jag nog drömma om med min bil. Även där verkar den ligga på minst litern. Som referens kan jag väl iofs säga att min 525 E34 ligger på 1,3l med samma användning, om än kanske lite hårdare i det fallet.

Har inga felkoder på bilen men ska prova byta lambdasond(er) och stift och sådant.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jag har orginal 235/60-16 på min och den drar ungefär 1,3 l/mil när jag kör "blandat"

Håller man sig i farter upp till 120 km/h på motorvägen ligger man strax under litern.

Åkte till en polare för några dagar sedan (7 mil enkel väg) och hade ingen brådska, då polaren skulle bli lite senare från jobbet, så jag låg i skyltad hastighet 100 km/h och då stannade förbrukningen på 0,75 l/mil.

Tankar för övrigt 98 oktan som får bilen att både gå bättre och sänker förbrukningen med ca 1 dl/mil mot 95 oktan.
sa
39
sagor
E61 525 Touring -05
Tänkte fresta på ert tålamod för en liten stund.
Är och har alltid varit en sannn BMW entusiast, men har nu gått över till AUDI S8 / D2
Efter detta kanske jag lämnar e38 orna för alltid, men man ska aldrig säga aldrig
"Kamremsbyten och sånt"
I alla fall, sjukt drag i denna bil och måste sägas att denna bil känns bra mycket mer modern, även då denna också fått några år på nacken.
Någon som har gått samma öde till mötes, sedan tidigare eller i nutid?
ri
699
riku
740iA -97
Årets bil,årets företagare,årets svensk som ett år var "doktor" Refat Elsayed.
Vad ska man säga,man blir bara trött.
Da
10
Danne87
750iA -96
328i -96
Turbovin: Jag har 255/35 20" på min och 0.85/0,9 drar den landsväg i 115km/h och runt 1,3 i stan/blandad körning. Dom ska inte dra så mycket mer egentligen om det inte börjar vara en maskin som tagit lite stryk eller har nått litet fel.
Det är iaf vad jag kan förstå av vad dom som kan dessa bilar säger.
ri
699
riku
740iA -97
Snittade 0.96 under 250 mil på 235/255 18" mest landsväg 90/70 maklig takt,kanske för maklig, för denna vagn.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
3-liters 6:an var ingen raket i min 328:a så jag har svårt att tänka mig att den är piggare i den betydligt tyngre 7-karossen...

Man borde köpa sig en fräsch 750 och etanolkonvertera den... Skulle vara kul att veta vad man kunde lufsa motorväg i 110 /km i förbrukning med E85... :-) Räknar man 30% upp i förbrukning och tar era siffror för plan väg i 110 så blir det runt ((1.1*1.30)*9,6)= 13.7 kr/mil... :-)

För 740 finns det ju färdiga konverteringssatser för runt 2500kr att köpa... Säg att man på landsväg drar runt 0.95/mil... Enligt samma formel ovan får man då ett milpris för landsväg E85 på 11.8 kr/mil...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.